BIO

25. týždeň (10. - 14.5.2021)

Na základe úpravy rozvrhu bude DV z BIO od 10.5.2021 prebiehať online !!!

Na vyučovaciu hodinu sa prihlás cez svoje konto v IŽK (Spôsob prihlásenia je rovnaký ako pri iných predmetoch). Je dôležité, aby sa prihlásil min. 5 min. pred začiatkom VH. Na hodinu si priprav zošit, učebnicu, písacie potreby.

Cieľ VH: poznať základné živiny v potrave, zdôvodniť význam cukrov, tukov, bielkovín, vody, vlákniny, minerálnych látok a vitamínov, opísať podstatu trávenia, vstrebávania a premeny látok, poznať 3 druhy škodlivých látok v potrave (farbivá, konzervanty, umelé sladidlá, dusičnany, ťažké kovy.

Téma VH: Zložky potravy

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň budeme pokračovať v téme súvisiacej s trávením. Pozrieme sa na potravu ako takú a na jej zloženie.

Priebeh online VH:

1. Kontrola DÚ z predchádzajúceho týždňa (tajničky)

2. Stručné opakovanie učiva o tráviacej sústave človeka (funkcie, stavba, význam jednotlivých častí...)

3. Vysvetlenie nového učiva:  Zložky potravy (učebnica str. 62 – 63), pozrieť prezentáciu (Príloha 1.)

4. Pokyny k poznámkam (odpísať poznámky zo školskej stránky/vytlačiť a nalepiť do zošita + naučiť sa rozprávať o téme vlastnými slovami !!!)

5. Zadanie DÚ: Odkresli si do Z obr. 179 – Potravinová pyramída z U BIO str. 66.

POZNÁMKY DO ZOŠITA

Zložky potravy

  • základné živiny – sú: cukry, tuky, bielkoviny

A) CUKRY: sú zdrojom energie pre činnosť svalov a na rast tela, delia sa na jednoduché (med, sladké ovocie), a zložité = škrob (zemiaky, chlieb, pečivo, cestoviny)

B) TUKY: sú tiež zdrojom energie, ukladajú sa do zásoby v koži, delia sa na rastlinné (slnečnica, mak, orechy, arašidy, olivy) živočíšne (maslo, masť, slanina, údeniny)

C) BIELKOVINY: sú základné prvky pre rast, stavbu, obnovu a fungovanie všetkých buniek, tkanív a orgánov, sú zložkou enzýmov a hormónov, delia sa na rastlinné (šošovica, fazuľa, hrach, sója) živočíšne (mäso, vajcia, mlieko a ml. výrobky)

  • iné dôležité zložky potravy:

1. voda – denne asi 2,5 l najmä čistej vody alebo čaju, sladené nápoje zvyšujú obsah cukrov, pitie minerálok vo väčšom množstve nie je vhodné (veľa minerálnych solí)

2. vláknina – dobre pôsobí na funkciu čriev (celozrnný chlieb, pečivo, ryža, ovocie a zelenina), nedostatok spôsobuje zápchu

3. minerálne látky – dôležité sú tie s obsahom železa (krvotvorba), vápnika a fosforu (kosti, zuby), jódu (nedostatok spôsobuje poruchy štítnej žľazy), horčíka, zinku (hustota a rast vlasov)...

4. vitamíny – sú nevyhnutné pre človeka, musia sa neustále dopĺňať, ich nedostatok vyvoláva rôzne ochorenia (zelenina a ovocie), dôležité vitamíny:

A – podporuje rast, zrak, zdravú pokožku (mrkva, rajčiny, maliny, mlieko, pečeň)

B 1-12 – premena cukrov a bielkovín, činnosť NS (strukoviny, orech, mlieko, huby)

C – odolnosť organizmu voči chorobám, znižuje krvácavosť (ríbezle, šípky, kyslá k.)

D – Na tvrdosť kostí a rovnováhu medzi vápnikom a fosforom (mlieko, vajcia, ryby)

To je na tento týždeň všetko.

24. týždeň (3.5. - 7.5.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť si poznatky z témy Tráviaca sústava človeka hravou formou.

Téma VH: Tráviaca sústava čl. – tvorba tajničky

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň si zopakujete učivo o tráviacej sústave človeka hravou formou.

Vytvoríte tajničku (inšpirácia vo formáte doc alebo vo formáte pdf) do zošita podľa nasledovných pokynov:

1. Tajničku urob do Z s použitím rysovacích pomôcok (pravítko, ceruza, pastelka, pero).

2. Do tajničky zašifruj pojem = slovo súvisiace s témou Tráviaca sústava čl. . Podmienka je, že slovo, ktoré bude riešením tajničky musí mať minimálne 6 písmen, teda nie menej (napr. žalúdok, konečník, ptyalín, trávenie…).

3. Otázky, ktorých odpovede sa majú doplniť do tajničky napíš pod ňu (tajnička bude teda prázdna). Pri ich zadávaní sa snaž použiť čo najviac vedomostí z biológie!!!

4. V hotovej tajničke farebne vyznač miesto, kde bude jej riešenie. Pozri si Prílohu 1. - Vzor pre vytvorenie tajničky.

5. Zošit s touto úlohou si prines do školy, tajničky budeme riešiť po Tvojom nástupe do školy.

DÚ: Premysli si svoje hodnotenie dištančného vzdelávania z BIO (ako sa Ti pracovalo, s čím si mal problémy, čo sa Ti páčilo/nepáčilo, čo by sme mohli v budúcnosti zlepšiť...) – porozprávame sa o tom po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)

23. týždeň (26.4. - 30.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť sa stavbu tráviacej sústavy človeka, vedieť vymenovať a charakterizovať základné funkcie TS, poznať stavbu chrupu.

Téma VH: Tráviaca sústava človeka

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň sa opäť vrátime k novému učivu a pozrieme sa na tráviacu sústavu.

1. Venujte sa novému učivu: Tráviaca sústava (učebnica str. 60 - 61). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako:  stavba TS a jej funkcie, význam TS, stavba zubu a starostlivosť o chrup ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Tráviaca sústava (TS)

  • význam TS:

1. príjem a mechanické spracovanie potravy,

2. trávenie (rozkladanie zložitých látok na jednoduché),

3.vstrebávanie (odvod živín z tráviacich orgánov do krvi a miazgy),

4. vylučovanie (odvod nestráviteľných zvyškov z tela)

  • časti TS:

1.ústna dutina – (zuby, jazyk, slinné žľazy)

zuby – u dospelého čl. je ich 32 (mliečny chrup 20), sú v čeľusti a sánke, mechanicky drobia potravu, stavba zubu: koreňový kanálik, koreň, ďasno, zubný cement, zubná dreň, zubovina, sklovina

jazyk – svalový orgán, premiešava potravu a posúva do hltana

3 slinné žľazy (podjazyková, podsánková, príušná) – zvlhčujú potravu slinami, v slinách je enzým ptyalín, ktorý rozkladá škrob

2. hltan – trubica, ktorou sa prehltnutá potrava posúva do pažeráka

3. pažerák

4. žalúdok – dutý svalový vak, v ktorom sa hromadí potrava a premiešava sa so žalúdočnými šťavami (u dospelého čl. 1-2litre kašovitej potravy), v nich je enzým pepsín, ktorý rozkladá bielkoviny

5. podžalúdková žľaza – vylučuje enzýmy, ktoré štiepia cukry, tuky a bielkoviny

6. pečeň – má asi 1,5 kg, je zásobárňou vitamínov a glykogénu, likviduje jedovaté látky, tvorí sa v nej žlč

7. tenké črevo – do neho sa dostáva trávenina v malých množstvách, tu sa trávia a vstrebávajú živiny, sliznica má množstvo klkov, ktorými sa živiny vstrebávajú do krvi a miazgy, na začiatku TČ je dvanástnik, do ktorého ústi žlčník (zhromažďuje sa v ňom žlč, ktorá je dôležitá pri trávení a vstrebávaní tukov) a podžalúdková žľaza

8. hrubé črevo – začína sa slepým črevom, zahusťujú sa v ňom nestrávené zvyšky a pôsobením črevných baktérií sa tu tvorí stolica

9. konečník – vypudzuje sa ním z tela stolica

červeno označené časti TS tvoria tzv. tráviacu rúru dlhú 7 – 9 m !!!

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Vyhľadaj na nete a napíš do Z názvy aspoň 3 chorôb TS – vypracovanie tejto úlohy si skontrolujem po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)  

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

22. týždeň (19.4. - 23.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť poznatky z tematického celku o oporno-pohybovej sústave hravou formou.

Téma VH: Medzi hrou a biológiou

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň si zopakujeme TC Oporno-pohybová sústava človeka hravou formou. Aktivity, ktoré budete robiť majú upevniť vaše poznatky z teórie, ktorú sme si na posledných VH prešli. Postupujte nasledovne:

1. Otvor Prílohu 1. Nájdeš v nej PL. Je potrebné vytlačiť si ho a potom tvoriť správne dvojice – pojmy označené číslami treba priradiť k správnym písmenám. Verím, že túto úlohu zvládneš ľavou zadnou. Vypracovaný PL si založ do zošita. Po návrate do školy si spoločne skontrolujeme ako sa Ti darilo.

2. Táto úloha si vyžaduje trošku Tvojich zručností a vedomostí z poskytovania prvej pomoci. Tvojou úlohou bude na mobil zachytiť niekoľkými fotografiami (max. 5)/prípadne krátkym videom postup ošetrenia poranenej dolnej končatiny (napr. rozbité koleno, podvrtnutý členok...). Popros súrodenca/rodiča o pomoc.  Ty budeš ošetrovať a rodinný príslušník bude predstavovať zraneného a súčasne sa pokúsi o niekoľko fotografií/či nakrúti video. Pri tvorbe sa zameraj na to, aby si na fotkách, či videu zachytil ošetrenie zranenia, nie tváre účastníkov. Hotový materiál si ponechaj v mobile, prípadne si ho ulož na USB. Po návrate do školy si Tvoje záchranárske zručnosti so záujmom rada pozriem nielen ja, ale aj ostatní spolužiaci. V prípade, že nemáš potrebnú techniku na dokumentovanie, túto úlohu nemusíš robiť.

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)  

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

21. týždeň (12.4. - 16.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov aspoň 2 príklady poškodenia kostí a svalov, ovládať základné pravidlá poskytovania predlekárskej prvej pomoci pri zlomení a vykĺbení kostí. Upozorniť na dodržiavanie BOZP pri práci (prevencia poranení).

Téma VH: Poškodenia a poranenia kostí a svalov; prvá pomoc (PP) pri poranení kostí a svalov

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať v ďalšej téme súvisiacej so správnou funkciou opornej a pohybovej sústavy človeka.

1. Venujte sa novému učivu: Poškodenia a poranenia kostí a svalov; Prvá pomoc pri poranení kostí a svalov (učebnica str. 57 a 58).  Učivo nie je dlhé, ani náročné, preto verím, že ho hravo zvládnete. Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Poškodenia a poranenia kostí a svalov

  • A) poranenia kostí:

ZLOMENINY: vznikajú náhlym nárazom alebo stlačením, rozlišujeme:

1. zatvorené zlomeniny – povrch kože je neporušený

2. otvorené zlomeniny – úlomky kostí vyčnievajú z kože

  • B) poranenia svalov:

podvrtnutie členka – pri páde/potknutí (aj pretrhnutie väziva)

natiahnutie svalu – poškodenie svalových vlákien

krvácanie do svalu – stuhnutie, opuch, kŕče, modriny

roztrhnutie šľachy – prudkým stiahnutím svalu sa šľacha odtrhne od kosti

poruchy chrbtice – nesprávnym držaním tela (guľatý/plochý chrbát, vychýlenosť = bočitosť chrbtice – skolióza)

  • všeobecné zásady PP pri poraneniach kostí a svalov:

- znehybnenie postihnutej časti + zastavenie krvácania

- poranenia kostí a svalov nikdy nenaprávať

- zabezpečiť protišokové opatrenia = 5T (ticho, teplo, tíšenie bolesti, tekutiny, transport do nemocnice – volať na t. č. 155/112 – len pri život ohrozujúcom stave – napr. vážne poranenie chrbtice)

DÚ: Vypracuj písomne do zošita úlohu z U str. 57/Zisťuj, skúmaj, rieš č. 2. Po návrate do školy si skontrolujem a ohodnotím Tvoju odpoveď !!!

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

20. týždeň (5.4. - 9.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Viesť žiakov k pochopeniu dôležitosti starostlivosti o opornú a pohybovú sústavu.

Téma VH: STAROSTLIVOSŤ O OPORNÚ A POHYBOVÚ SÚSTAVU

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať v ďalšej téme súvisiacej so správnou funkciou opornej a pohybovej sústavy človeka.

1. Venujte sa novému učivu: Starostlivosť o opornú a pohybovú sústavu (učebnica str. 56).  Učivo nie je dlhé ani náročné, preto verím, že ho hravo zvládnete. Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Starostlivosť o opornú a pohybovú sústavu a ich význam

  • čo pomáha OS a PS:

- primeraná a pravidelná telesná činnosť

- správna životospráva

(O a PS je vyvinutejšia, človek je odolnejší voči únave a chorobám)

  • čo škodí OS a PS:

- nedostatok pravidelnej telesnej činnosti na čerstvom vzduchu

- sedavý spôsob života

- zlá životospráva

(O a PS je nesprávne vyvinutá, slabá, človek má zdravotné problémy, je obmedzený v pohybe aj výkone)

  • spolupráca OS a PS s inými sústavami človeka:

- s obehovou sústavou (tvorba krvných buniek v kostnej dreni),

- s nervovou sústavou (nervy zabezpečujú pohyb svalov),

- s tráviacou sústavou (spracovanie potravy a vyprázdňovanie),

- s dýchacou sústavou (činnosť medzirebrových svalov a bránice).

DÚ: Vypracuj priložený PL (Príloha2. vo formáte doc alebo vo formáte pdf) a odošli do 9.4.2021 na email: krskova.zsudica@gmail.com!

DODRŽ TERMÍN ODOSLANIA !!!

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)     

19. týždeň (29.3. - 2.4.2021)

Veľkonočné prázdniny

18. týždeň (22. - 26.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov rozlišovať základné ľudské svaly a ich význam pri pohybe tela. Zdôrazniť potrebu športovania ako jedného z prostriedkov spevňovania a správnej funkcie svalstva človeka.

Téma VH: SVALY ČLOVEKA (2. časť)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať v pohybovej sústave človeka. V 2. časti sa podrobnejšie pozrieme a naučíme aké svaly človek má a aká je ich úloha pri pohybe.

1. Venujte sa novému učivu: Svaly človeka (učebnica str. 54 - 55).  Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: rozdelenie svalov, svaly hlavy a krku, trupu a končatín… . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Pohybová sústava (PS) – SVALY ČLOVEKA

  • funkcia a rozdelenie svalov človeka:

1. SVALY HLAVY:

- umožňujú žuvanie = žuvacie svaly

- výrazy tváre = mimické svaly

- obracanie hlavy dopredu a náklon nabok = kývač hlavy

2. SVALY TRUPU: zabezpečujú pohyb hrudníka a chrbta

- veľký prsný sval (spolupracuje so svalmi ramena)

- medzirebrové svaly (pohyb rebier pri dýchaní)

- bránica (stláčanie a rozširovanie hrudníka pri dýchaní)

- brušné svaly (predkláňanie a otáčanie hornej polovice tela)

- lichobežníkový sval (pohyb chrbta)

- najširší sval chrbta (pohyb trupu)

3. SVALY KONČATÍN:

A) svaly hornej končatiny:

- deltový sval (pohybuje ramenom)

- dvojhlavý sval ramena (ohýba HK v lakti)

- trojhlavý sval ramena

B) svaly dolnej končatiny:

- sedacie svaly (pomoc pri pohybe DK)

- štvorhlavý sval stehna (vystiera DK v kolene)

- trojhlavý sval lýtka (ohýba stupaj špičkou nadol)

  • zaujímavé svaly v tele človeka:

najdlhší sval = krajčírsky sval (otáča a ohýba stehno v bedrovom kĺbe)

najťažší sval = stehnový (u dospelého čl. až 2 kg)

najmenší a najľahší sval = strmienkový sval v uchu

najsilnejšie svaly = svaly pozdĺž chrbtice a žuvacie svaly

DÚ: Urob niečo pre svoje telo a precvič si doma niekoľko cvikov na posilnenie chrbta a brucha. Inšpiruj sa videom na linku:

https://www.youtube.com/watch?v=pSJNQDzQVfw

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

17. týždeň (15. - 19.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Zopakovať základné pojmy pohybovej sústavy stavovcov, upriamiť pozornosť žiakov na spoločné a odlišné znaky svalov a pohybu u stavovcov a človeka.

Téma VH: Pohybová sústava – SVALY (1. časť)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať pohybovou sústavou, teda svalmi. V 1. časti si zopakujeme základné pojmy súvisiace s pohybovou sústavou a svalmi, ktoré sme sa učili poznávať u stavovcov.

1. Venujte sa novému učivu: Svaly (učebnica str. 52 - 53). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: sval, druhy svalového tkaniva, vnútorná stavba svalu, vlastnosti svalov… . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Pohybová sústava (PS) – SVALY

  • PS – je tvorená svalmi, spolu s OS určuje tvar tela a zabezpečuje jeho pohyb, svaly sa nachádzajú aj vo vnútri orgánov (žalúdok, črevá...)

  • svalové tkanivo – je základná jednotka svalov

  • druhy svalového tkaniva u človeka - sú 3:

1. srdcová svalovina – osobitný druh priečne pruhovaného svalového tkaniva, tvorí svalovinu srdca, jeho činnosť vedome neovládame, zabezpečuje rytmické sťahy srdca

2. priečne pruhované svalové tkanivo = kostrové svaly – umožňujú pohyb kostí, v tele je ich viac ako 600, obsahujú 75% vody, 24% OL (glykogén + bielkoviny) a 1% AL, glykogén = živočíšny škrob, do svalu sa privádza krvou pri spaľovaní cukrov, jeho rozkladom získava sval energiu na svoju činnosť, KS sa ku kostiam pripájajú šľachami, cvičením KS zväčšia svoj objem = zhrubnú, sú ľahko unaviteľné, môžeme ich ovládať vôľou, sú prispôsobené na ťah → pracujú v protiľahlých pároch (natiahnutie 3hlavého svalu a stiahnutie 2hlavého svalu pri ohnutí predlaktia)

stavba KS: svalové vlákenka → svalové vlákna → svalové snopce → svaly

- okrem toho sa v svaloch nachádzajú:

A) cievy – výživa a kyslík;

B) nervy – spojenie s mozgom a miechou (činnosť svalov)

3. hladké svalové tkanivo – umožňuje pohyb vnútorných orgánov (napr. steny žalúdka), nemôžeme ich ovládať vôľou

  • vlastnosť svalov = reakcia na podráždenie 2 spôsobmi: A) stiahnutím   B) natiahnutím

  • svalová horúčka = svalovica – pri nadmernej/nepravidelnej pohybovej aktivite, prejavuje sa bolesťou a únavou svalov, prevencia = zvyšovanie telesnej zdatnosti pravidelným športovaním

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

16. týždeň (8. - 12.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov poznávať základné časti kostry hornej a dolnej končatiny ako aj z ktorých kostí sú zložené.

Téma VH: Oporná sústava – KOSTRA KONČATÍN (3. časť)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať kostrou horných a dolných končatín človeka.

1. Venujte sa novému učivu: Kostra končatín (učebnica str. 50).  Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: kostra hornej končatiny a jej časti, kostra dolnej končatiny a jej časti. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Oporná sústava (OS) – KOSTRA  KONČATÍN

ČASTI KOSTRY KONČATÍN:

A) Kostra hornej končatiny – prispôsobená na uchopovanie, tvorí ju:

1. pletenec hornej končatiny – kľúčna kosť a lopatka

2. kostra voľnej časti hornej končatiny – ramenná kosť, lakťová a vretenná kosť = kosti predlaktia, kostra ruky – kosti zápästia, záprstné kosti, články prstov

B) Kostra dolnej končatiny – prispôsobená na chôdzu, tvorí ju:

1. pletenec dolnej končatiny – panvová kosť a bedrový kĺb

2. kostra voľnej časti dolnej končatiny – stehnová kosť, jabĺčko, kĺb kolena, píšťala, ihlica = kosti predkolenia, kostra nohy – kosti priehlavku (členková a pätová kosť), predpriehlavkové kosti, články prstov (spojenie kostí nohy vytvára pozdĺžnu a priečnu klenbu nohy)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Vypracuj PL (Príloha 2.) - vo formáte doc alebo vo formáte pdf. PL si vytlač, vyplň, odfoť a ako jednu fotku pošli do 12.3.2021 na môj email. PL budem hodnotiť známkou. DODRŽ TERMÍN ODOSLANIA!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

15. týždeň (1. - 5.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov poznávať základné časti osovej kostry – lebku, chrbticu a kostru hrudníka ako aj z ktorých kostí sú zložené.

Téma VH: Oporná sústava – KOSTRA (2. časť)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň budeme pokračovať osovou kostrou človeka.

1. Venujte sa novému učivu: Oporná sústava - Kostra (učebnica str. 48 - 49). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: osová kostra, lebka a jej časti, chrbtica a jej zloženie, kostra hrudníka a jej časti. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Oporná sústava (OS) – KOSTRA

  • kostra – dáva telu pevnosť a vnútornú oporu, chráni vnútorné orgány, určuje tvar a veľkosť tela

  • stavba kostry – tvorí ju:

1. osová kostra (lebka + chrbtica + kostra hrudníka)

2. kostra končatín (pletence horných a dolných končatín + kostra voľnej časti hornej a dolnej končatiny)

ČASTI OSOVEJ KOSTRY:

A) Lebka – tvorí kostru hlavy, je rozdelená na tvárovú a mozgovú časť, kosti lebky sú pevne spojené – väzivom = švami, jedine sánka je pripojená pohyblivým spojením = kĺbom

1. kosti tvárovej časti lebkyčelová, slzná, nosová, jarmová, čeľusť, sánka

2. kosti mozgovej časti lebkytemenná, záhlavná, klinová, spánková

B) Chrbtica – je zložená zo stavcov, ktoré sú nad sebou, medzi nimi sú medzistavcové platničky (tlmenie nárazov pri chôdzi, pohyblivosť stavcov), je 2x esovite prehnutá, skladá sa zo: 7 krčných, 12 hrudníkových, 5 driekových, krížová kosť (5 zrastených) a kostrče (4-5 zrastených) stavcov

krčné stavce:

1. nosič = kývavý pohyb hlavy

2. čapovec = otáčavý pohyb hlavy

C) Kostra hrudníkahrudná kosť + 12 párov rebier + 12 hrudníkových stavcov

hrudník -  je pohyblivý, pružný, chráni vnútorné orgány

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Nakresli si do zošita zjednodušený obrázok osovej kostry aj s popisom častí (pomôž si učebnicou na str.48, obr. 130).

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

14. týždeň (22. - 26.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov základ opornej sústavy – poznať základné látky, ktoré tvoria kosť a ich význam, opísať stavbu kosti, rozlíšiť druhy pevného a pohyblivého spojenia kostí s inými časťami tela.

Téma VH: Oporná sústava – KOSTI (1. časť)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo o povrchu tela človeka formou PL. PL je v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Úlohy vypracujte písomne do Z. Po návrate do školy si skontrolujeme správnosť odpovedí!  PL NEPOSIELAJ!!!

2. Následne sa venujte novému učivu: Oporná sústava - Kosti (učebnica str. 46 - 47).  Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: počet kostí v ľudskom tele, funkcia kostí, zloženie OS, vnútorná stavba a tvorba kostí, tvary a spojenie kostí. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Oporná sústava (OS) – KOSTI

  • OS tvorí: spojivové tkanivo = väzivo, chrupka, kosť

1. väzivo – je odolné voči ťahu, tvorí šľachy, ktorými sa svaly spájajú s kosťami (achilovka)

2. chrupka – je pružná, mäkká, odolná voči tlaku (kĺbová chrupka)

3. kosti – tvoria OS, sú pevné = udržanie tela, odľahčené (duté) = uľahčenie pohybu

  • zloženie kosti:

1. anorganické látky (zlúčeniny vápnika a fosforu) – dodávajú pevnosť

2. organické látky (bielkoviny) – dodávajú pružnosť

  • vznik kosti:

kostnatením = osifikáciou z chrupky (väčšina kostí) alebo väziva (ploché kosti), kostnatenie končí okolo 18. roku skostnatením rastovej chrupky

  • vnútorná stavba kosti:

1. okostica – tenká blana na povrchu kosti, zabezpečuje rast kosti do šírky

2. rastové chrupky – sú na koncoch kostí, zabezpečujú rast kosti do dĺžky

3. súdržné a hubovité kostné tkanivo – je pod okosticou, tvorí vonkajšiu vrstvu kosti, ide o sieť z kostených trámčekov

4. kostná dreň – nachádza sa len v strednej časti dlhých kostí, je to mäkká tukovitá hmota, tvoria sa v nej krvné bunky (červené a biele krvinky, krvné doštičky)má význam pri transplantácii a liečbe niektorých rakovinových ochorení

  • tvary kostí:

dlhé – napr. stehnová kosť

krátke – napr. kosti zápästia

nepravidelné – napr. čeľusť

ploché – napr. hrudná kosť

  • spojenie kostí s ostatnými časťami tela- 2 spôsoby:

1. pohyblivokĺbom (lakťová kosť, sánka)

2. pevneväzivom (švy na lebke), chrupkou (rebrá s hrudnou kosťou), kostným tkanivom (zrastením kostí – panvová, krížová kosť)

4. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Nakresli si do zošita zjednodušený obrázok vnútornej stavby kosti aj s popisom častí (pomôž si učebnicou na str. 46, obr. 123) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------

13. týždeň (8. - 12.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov základy predlekárskej prvej pomoci (PPP) pri poraneniach kože. Pochopiť význam poskytovania prvej pomoci pre záchranu zdravia a života človeka (rozvíjanie vlastností ako: všímavosť, ochota pomôcť, empatia voči druhým…).

Téma VH: Prvá pomoc pri poraneniach kože

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj siedmaci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď).  Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com 12.2.2021 do 15.00 hod.

2. Následne sa venujte novému učivu: Prvá pomoc pri poraneniach kože (učebnica str. 45).  Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: základné druhy a spôsoby poranení kože, všeobecné zásady poskytnutia PPP pri poraneniach kože, význam poskytovania PPP pre záchranu ľudského zdravia a života (pozor v prezentácii sa nachádzajú obrázky, ktoré sú dosť dramatické). Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Prvá pomoc pri poraneniach kože

  • poraneniach kože: patria medzi najčastejšie zranenia u ľudí, dochádza k nim z rôznych dôvodov (napr. nepozornosť, neopatrnosť, precenenie vlastných schopností, nepoužívanie ochranných prostriedkov…), rozlišujeme 3 základné druhy poranení kože:

1. mechanické

A) povrchové – odreniny, škrabance

B) hĺbkové – krvácanie z tepny alebo žily (rezné, sečné rany)

PP: vyčistenie rany, dezinfikovanie rany, prekrytie čistou gázou, pri hĺbkových poraneniach  treba vytvoriť tlak na ranu (prstami/obviazanie obväzom)

2. tepelné

A) popáleniny       - suché teplo (plameň, horúci predmet, trenie)

- vlhké teplo = obareniny (para, horúce tekutiny – vriaci olej, vriaca voda...)

PP: pri ľahkých – chladenie popáleniny malým prúdom chladnej vody 10 – 15 min., nevtierame žiadne masti, prekryjeme ranu sterilným obväzom, pľuzgiere neprepichujeme!

pri ťažkých – okamžité privolanie lekárskej pomoci – č. 112, veci prichytené k rane neodstraňujeme, zraneného prikryjeme, upokojujeme, ovlažíme mu pery

B) omrzliny – podchladenie častí tela (ľahšie/ťažšie)

PP: postupné zohrievanie, podávanie teplých nápojov

3. chemické - spôsobujú ich chemické látky:

A) kyseliny - PP: prúd vody, mydlová voda, sóda bikarbóna

B) hydroxidy  - PP: prúd vody, zriedený ocot, šťava z citróna

4. Na zopakovanie a precvičenie učiva z tejto VH si otvorte www.e-ucebnice.sk biológia 7. ročník, Vyhľadajte si na lište vľavo tému: Poranenia a poškodenia kože, prvá pomoc a kliknite, po vyrolovaní sa vpravo objaví tmavomodrý veľký nadpis rovnakého znenia. Odporúčam prečítať si poznámky a pozrieť si videá (nie sú dlhé, budete vidieť ukážky praktickej prvej pomoci). Kto chce môže si vypracovať test. Nachádza sa na konci poznámok, po kliknutí naň sa test načíta a po opätovnom kliknutí na Start test sa otvorí 1. otázka zo 7. Po jej zodpovedaní prejdete na ďalšiu a tak ďalej až do konca testu. Po zodpovedaní poslednej otázky kliknite na Test Summary a následne na Finish Test. Výsledky budú vyhodnotené v percentách, budete vedieť, koľko odpovedí bolo správnych/nesprávnych, zobrazí sa čas – ako dlho ste test vypracovávali. Podľa potreby môžete test opakovať viackrát, až kým s výsledkom svojich vedomostí nebudete spokojní.

5. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Každý si povinne vyskúša test z www.e-ucebnice.sk biológia 7. ročník !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

12. týždeň (1. - 5.2.2021)

Téma: Starostlivosť o kožu a jej význam

Ahoj siedmaci!

V tomto týždni nebude online vyučovanie !!!

Dnes budeme pokračovať témou o význame a starostlivosti o ľudskú kožu.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 44 a poriadne si pozrite aj obrázky.  Nakoniec si do Z prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z) a naučte sa ich !!!

Starostlivosť o kožu a jej význam

  • hygiena kože: používanie vlastných hygienických pomôcok, denné sprchovanie, starostlivosť o vlasy, nechty, chlpy, krémovanie kože, denná výmena spodnej bielizne, pri ochoreniach kože vyhľadaj lekára, otužuj sa, opatrne sa opaľuj (prevencia rakoviny kože)

  • význam kože: oddeľuje vonkajšie a vnútorné prostredie, chráni telo pred poškodením, infekciami, hospodári s teplom, ovplyvňuje potenie, zabezpečuje vylučovanie, je sídlom hmatu a zásobárňou energie, tvorí vitamín D účinkom UV žiarenia, vstrebáva látky rozpustné v tukoch,

je prepojená s:

a) NS (vnímanie hmatových podnetov)

b) OS (sústava krvných ciev – prenos látok)

c) TS (ukladanie tukov v podkožnom väzive)

d) MS (odstraňovanie odpadových látok z tela)

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :-)

11. týždeň (25. - 29.1.2021)

Téma: POVRCH TELA - Koža

Online VH (piatok od 10.00 do 11.00 h.)

Ahoj siedmaci!

V tomto týždni pokračujeme v online vyučovaní.

Dnes budeme pokračovať témou o zložení, funkciách a význame ľudskej kože.

POKYNY K PRÁCI:

Po skončení online VH si prečítaj túto tému aj z učebnice str. 42 – 43. Pre lepšie pochopenie učiva si pozri prezentáciu – Príloha 1. Do Z si prepíš nasledovné poznámky – ak máš možnosť, poznámky si vytlač a nalep do Z, učivo sa aj nauč!!!)

Povrch tela - koža

  • koža – najväčší orgán tela, pokrýva celý povrch tela, u dospelého človeka váži asi 10 kg, má odlišnú hrúbku v rôznych častiach tela, ak na ňu dlhodobo pôsobí vonkajší tlak = vznikajú pľuzgiere a mozole, vytvára sa v nej vitamín D, sú v nej nervové zakončenia citlivé na bolesť (najviac ich je na končekoch prstov), tvoria ju 3 vrstvy:  pokožka, zamša a podkožné väzivo

1. vrstva: pokožka – je viacvrstvová, chráni telo pred poškodením, v spodných vrstvách sa tvoria nové bunky, ktoré obsahujú tmavohnedé farbivo = pigment (určuje farbu kože, chráni pred UV žiarením), vo vrchných vrstvách sú šupinovité bunky, ktoré odumierajú a odlupujú sa

2. vrstva: zamša – je väzivo, ktoré obsahuje aj kolagénové vlákna (pružnosť kože), obsahuje krvné cievy, žľazy (potné, mazové), vlasové vačky, z ktorých vyrastajú vlasy a chlpy, sú v nej nervové zakončenia a hmatové telieska (citlivosť na tlak, chlad a teplo)

3. vrstva: podkožné väzivo – obsahuje tukovú vrstvu (tlmenie nárazov) a hmatové telieska citlivé na tlak, tuk je zásobárňou energie

  • daktyloskopia – vedný odbor, ktorý skúma ryhovanie a odtlačky prstov ľudí = pomoc pri identifikácii osôb (každý človek má jedinečné ryhovanie na prstoch)

  • pot – slaný výlučok potných žliaz, na povrch tela sa dostáva cez póry v koži, vzniká pri prehriatí tela (vyparovaním potu sa telo ochladzuje), spolu s ním z tela odchádzajú aj odpadové látky (najviac potných žliaz je v podpazuší, na dlani, stupaji, okolo nosa a na čele)

  • mazové žľazy – vylučujú kožný maz (zvlhčuje kožu a neprepúšťa vodu, najviac mazových žliaz je na tvári, okolo nosa a úst)

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :-)

10. týždeň (18. - 22.1.2021)

Téma: Telo ako celok    

Ahoj siedmaci!

V tomto týždni si vyskúšame online vyučovanie.

Online VH (piatok od 10.00 do 11.00 h.) Link: https://meet.google.com/spb-isqb-wuv

Po náročnej práci minulý týždeň (test, ktorí niektorí zvládli celkom pekne, iní s problémami + nové učivo) Vás v tomto týždni čaká tak-povediac „oddychová téma“ o tom, že ľudské telo je zdravé len vtedy, ak funguje ako jeden celok.

POKYNY K PRÁCI:

Nové učivo: Telo ako celok si prečítaj z učebnice str. 40 – 41. Pre lepšie pochopenie učiva si pozri prezentáciu – Príloha 1. Do Z si prepíš nasledovné poznámky – ak máš možnosť, poznámky si vytlač a nalep do Z, učivo sa aj nauč!!!)

Ľudské telo ako celok

  • bunka - je základná stavebná jednotka organizmu, najmenšia jednotka živej hmoty, v ktorej prebiehajú všetky činnosti nevyhnutné pre život

- bunky sa odlišujú: vzhľadom a niektorými procesmi, spoločné majú: základné funkcie ako napr. dýchanie, rozmnožovanie, ....

  • tkanivo - je skupina buniek rovnakého tvaru, pôvodu a funkcie (napr. spojivové, svalové, nervové)

  • orgán - tvoria dve alebo viaceré tkanivá, ktoré navzájom spolupracujú (napr. srdce, žalúdok, ...)

  • sústava - je skupina orgánov, ktorá vykonáva súvisiace telesné funkcie (napr. tráviaca, dýchacia...)

bunky → tkanivá → orgány → sústavy orgánov = vytvárajú jeden fungujúci celok (telo človeka)

  • orgánové sústavy človeka:

oporná a pohybová sústava, obehová sústava, kožná sústava, dýchacia sústava, hormonálna sústava, miazgová sústava, tráviaca sústava, močová sústava, rozmnožovacia sústava, nervová sústava                    

POZNÁMKA: keďže sa blíži polročné hodnotenie, kto má záujem o opravu známky, môže si vypracovať referát na tému: Ochorenia kože u človeka a ich liečba. Formu a rozsah si môže vybrať každý sám. Svoju prácu označ menom, priezviskom, triedou a do 22.1.2021 odošli na:

krskova.zsudica@gmail.com.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

9. týždeň (11. - 15.1.2021)

Téma: Ľudský organizmus a ľudské spoločenstvo

Ahoj všetci! Po dlhších vianočných prázdninách sa opäť vraciame k učeniu. Tento týždeň na Vás čakajú z BIO 2 úlohy.

POKYNY K PRÁCI:

1. Opakovanie TC formou testu – viď Príloha 1 vo formáte doc.

  • test stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu (túto zručnosť by ste mali všetci ovládať z
  • informatiky!!!);
  • doplň svoje meno a priezvisko;
  • zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za
  • správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);
  • vypracovaný test si ulož a pomenuj 1. Test BIO 7.r. + meno a priezvisko;
  • dokument odošli emailom ako prílohu do 15.1.2021 na krskova.zsudica@gmail.com

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, otvor si zošit z BIO, na horný okraj strany napíš meno a priezvisko, poznač si čísla úloh a ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu možnosť, odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

2. Nové učivo: Ľudský organizmus a ľudské spoločenstvo

(učivo si prečítaj z učebnice str. 38 – 39, pre lepšie pochopenie učiva si pozri prezentáciu – Príloha 2., do Z si prepíš nasledovné poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf) – ak máš možnosť, poznámky si vytlač a nalep do Z, učivo sa aj nauč!!!)

Ľudský organizmus a ľudské spoločenstvo

  • spoločné znaky človeka s inými organizmami:

stavba a funkcia buniek, priebeh základných životných procesov, stavba tela (chrbtica a stavce) = stavovec; stavba a funkcia orgánov, sústavy orgánov = cicavec

  • zaradenie človeka medzi organizmy z biologického hľadiska:

kmeň – stavovce

trieda – cicavce

rad – primáty (sem patria aj opice a ľudoopy, toto zaradenie vytvoril 1. x Charles Darwin)

  • spoločné znaky človeka s ľudoopmi:

držanie tela, pohyblivosť prstov, rodenie 1-2 mláďat, priestorové videnie, výživa potomkov po narodení cicaním materského mlieka

  • odlišné znaky človeka s ľudoopmi:

- človek má väčšiu mozgovú časť lebky

- hrudník sploštený v predozadnom smere

- 2x esovite prehnutú chrbticu

- na ruke protistojné postavenie palca voči ostatným prstom (uchopovanie predmetov), zvýšená pohyblivosť prstov

- stupaj nohy je klenutá (prispôsobená na chôdzu)

- článkovaná reč

- väčší mozog a schopnosť logicky myslieť

- schopnosť umelecky myslieť a pretvárať svet okolo seba podľa svojich potrieb

- rozvinuté duševné schopnosti a zručnosti

  • spoločenská podstata človeka: človek nežije sám, ale spolu s inými ľuďmi = je spoločenský tvor (spolupráca, podpora, pomoc)
  • ľudské spoločenstvo – všetci ľudia na Zemi (viac ako 6 miliárd), tvoria ho: skupiny ľudí = populácie
  • populácia – je skupina ľudí žijúca na jednom mieste v určitom čase
  • vlastnosti populácie: početnosť, rast, hustota, spôsob života, mortalita...
  • rasy ľudí: skupiny ľudí sa od seba odlišujú aj množstvom pigmentu v koži, farbou  a tvarom vlasov a očí, pier, tvarom lebky...rozlišujeme:

3 ľudské rasy – 1. europoidnú, 2. negroidnú, 3. mongoloidnú → všetci ľudia sú si rovnocenní = patríme k 1 druhu (HOMO SAPIENS SAPIENS = človek rozumný)

  • rasizmus – názor, že niektoré skupiny sú nadradené iným ľuďom = nepokoje, boje (u nás sú tieto prejavy intolerancie trestné!!!)

To je v tomto týždni všetko. Prajem Vám veľa chuti, usilovnosti a šťastia pri plnení povinností v novom roku. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Týždeň (14. - 18.12.2020)

Téma: Opakovanie TC formou PL

POKYNY K PRÁCI:

Dnes Vás čaká opakovanie TC formou PL – viď Príloha 1. PL stiahni do Wordu, označ ho menom a priezviskom, vypracuj a ulož si ho. Do 18.12. 2020 do 12.00h. ho odošli na krskova.zsudica@gmail.com. Výsledky sa dozvieš do 31.12.2020.

To je v tomto kalendárnom roku všetko.

Prajem Vám veselé vianočné sviatky, užite si prázdniny a verím, že sa uvidíme 11.1.2021 už v škole. Ak nie, sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

7. týždeň (7. - 11.12.2020)

Téma: VÝZNAM STAVOVCOV A ICH OCHRANA

POKYNY K PRÁCI:

Téma, ktorá Ťa dnes čaká je veľmi ľahká. Skôr ako začneš pracovať, pozri si prezentáciu v Prílohe 1. (pomôže Ti lepšie pochopiť učivo). Potom si túto tému poriadne prečítaj aj z učebnice na str. 33 a  34. Do zošita si doplň nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Význam stavovcov a ich ochrana

  • význam stavovcov v prírode a pre človeka:

RYBY – v potravovom reťazci, mäso pre človeka

OBOJŽIVELNÍKY – požierajú hmyz, potrava pre vyššie stavovce

PLAZY – bránia premnoženiu hlodavcov a hmyzu → udržujú biologickú rovnováhu

VTÁKY – rozširovanie semien trusom, udržiavanie biologickej rovnováhy, človeku poskytujú mäso, perie, vajcia, tuk

CICAVCE – udržiavanie  biologickej rovnováhy, človeku poskytujú zdroj potravy

  • ohrozenie stavovcov konaním ľudí – vysušovanie mokradí, vytváranie polí, odlesňovanie, vypaľovanie porastov, používanie chemických postrekov...

  • dôsledky tohto konania ľudí – znižovanie rozmanitosti druhov (biodiverzity),  úbytok druhov → ochrana ohrozených druhov na Slovensku cez zákony

  • chránené živočíchy sa nesmú: rušiť, zraňovať, chytať, premiestňovať a usmrcovať

  • chránené stavovce v SR:

A) ryby – sumec západný, ploska pásavá

B) obojživelníky – všetky, napr. salamandra škvrnitá, ropucha zelená

C) plazy – jašterica zelená, vretenica severná

D) vtáky – orol skalný, rybárik riečny

E) cicavce – vydra riečna, všetky netopiere

  • opatrenia na ochranu stavovcov:

ochrana hniezdísk, regulovanie lovu, tresty za pytliactvo a predaj na čiernom trhu, využívanie ekologických prostriedkov pri hospodárení s vodou, pôdou...

DÚ: Nakresli/vystrihni a nalep si do Z jedného zástupcu z chránených druhov stavovcov v SR !!!

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

 

6. týždeň (30.11. - 4.12.2020)

Téma: ŽIVOTNÉ PREJAVY A SPRÁVANIE STAVOVCOV

POKYNY K PRÁCI:

Téma, ktorá Ťa dnes čaká je pomerne náročná. Skôr ako začneš pracovať, pozri si prezentáciu v Prílohe 1. (pomôže Ti lepšie pochopiť učivo). Potom si túto tému poriadne prečítaj aj z učebnice na str. 30 - 32 a do zošita si doplň nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Životné prejavy a správanie stavovcov

  • etológia – vedný odbor zaoberajúci sa správaním živočíchov, správanie živočíchov môže byť:

1. vrodené = inštinktívne správanie – u jedincov rovnakého druhu, je podmienené zdedenými vlastnosťami po rodičoch, k nemu zaraďujeme:

a) orientačné správanie – preskúmanie prostredia, dobré orientačné schopnosti majú sťahovavé vtáky (migrácia = odlet do teplejších oblastí pred príchodom zimy a návrat na hniezdiská)

b) potravové správanie – vyhľadávanie, získavanie a konzumovanie potravy, kŕmenie mláďat (lov koristi striehnutím, trhanie koristi = mäsožravé šelmy)

c) komunikatívne správanie – zvukové signály – spev vtákov, pachové signály – značkovanie životného priestoru močom – psovité šelmy, dotykové signály – vzájomné spoznávanie a zbližovanie – olizovanie, otieranie časťami tela - mačky

d) starostlivosť o telesné pohodlie = starostlivosť o telo – čistenie peria u vtákov

                                                          = odpočinkové a spánkové prejavy (zívanie, naťahovanie sa u psov)

e) obranné a útekové správanie – obrana živočíchov (výstražný postoj kobry pri dráždení)

f) rozmnožovacie správanie – pri párení (boj jeleních samcov o lane)

g) sociálne správanie – vzťahy v skupine (vedúce, nadradené a podradené jedince – vlčia svorka)

h) hravé správanie – u mláďat cicavcov (malé mačiatka)

ch) neprimerané správanie – napr. v uzavretých priestoroch – požieranie jedincov vlastného druhu = kanibalizmus

2. získané = naučené správanie – vzniká na základe skúseností získaných učením sa počas života (napodobňovanie správania dospelých jedincov mláďatami – malé medvede sa učia loviť potravu od matky)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

5. týždeň (23. - 27.11.2020)

Téma: ROZMNOŽOVANIE A VÝVIN STAVOVCOV

POKYNY K PRÁCI:

Učivo je pomerne náročné, preto si ho poriadne prečítaj z učebnice na str. 28 - 29 a do zošita si doplň nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Rozmnožovanie a vývin stavovcov

Stavovce sa rozmnožujú pohlavne párením (pohlavným spojením).

  • oplodnenie - splynutie spermie s vajíčkom, rozlišujeme vonkajšie a vnútorné oplodnenie

  • vonkajšie oplodnenie - prebieha mimo tela jedinca (ryby, obojživelníky)

  • vnútorné oplodnenie - prebieha vo vnútri tela samice (plazy, vtáky a cicavce)

  • nový jedinec - sa vyvíja zo zárodku, ktorý vznikol splynutím spermie a vajíčka

  • vývin jedinca – u rýb, obojživelníkov, plazov a vtákov prebieha mimo tela samice a u cicavcov prebieha v tele samice

  • ryby: majú vonkajšie oplodnenie (trenie), samica kladie do vody vajíčka = ikry a samec vypúšťa permie = mlieč, z oplodnených ikier vznikne plôdik a z neho dospelý jedinec

  • obojživelníky: majú vonkajšie oplodnenie vo vode, kladú množstvo vajíčok v rôsolovitom obale, z nich sa vyliahnú larvy s chvostom = žubrienky (dýchajú žiabrami), žubrienke narastú najprv zadné nožičky, potom predné a nakoniec sa stratí chvostík, dospelý jedinec dýcha kožou a nedokonalými pľúcami

  • plazy: majú vnútorné oplodnenie, kladú kožovité vajcia na súš (do piesku, pod lístie…)

  • vtáky: majú vnútorné oplodnenie, kladú vajčia s pevnou vápenatou škrupinou do hniezd, mláďatá vtákov sú buď kŕmivé (kŕmia ich rodičia) alebo nekŕmivé (živia sa po vyliahnutí samé)

  • cicavce: majú vnútorné oplodnenie, zárodok a neskôr plod sa vyvíja v maternici samice, vyživuje sa z placenty cez pupočnú šnúru, po určitom čase samica porodí mláďa a živí sa cicaním materského mlieka

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

4. týždeň (16. - 20.11.2020)

Téma: ROZMNOŽOVACIA SÚSTAVA STAVOVCOV

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň Ťa čaká posledná sústava, o ktorej sa budeme u stavovcov učiť a to ROZMNOŽOVACIA. Učivo nie je náročné, stačí ak si túto tému prečítaš z učebnice na str. 26 - 27 a do zošita doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

ROZMNOŽOVACIA SÚSTAVA (RS)

  • rozmnožovanie je základný životný proces všetkých organizmov, ktorého úlohou je vytvoriť dostatočný počet nových jedincov a zabezpečiť prežitie druhu

  • rozmnožovacia sústava tvoria ju pohlavné orgány

  • stavovce majú oddelené pohlavie, to znamená, že samce sa líšia od samíc aj stavboufunkciou pohlavných orgánov

  • pohlavné žľazy ovplyvňujú správanievýzor stavovcov, sú párové, rozlišujeme u:

a) samcov - semenníky

b) samíc - vaječníky

A) SAMCE majú semenníky, v nich sa tvoria samčie pohlavné bunky – spermie (pohybujú sa bičíkom)

B) SAMICE majú vaječníky, tvoria sa v nich samičie pohlavné bunky – vajíčka (nepohybujú sa)

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok z U str. 27/ obr. 64 Stavba vtáčieho vajca (aj s popisom)!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

3. týždeň (9. - 13.11.2020)

Téma: ZMYSLOVÉ ORGÁNY STAVOVCOV

POKYNY K PRÁCI:

Otvor si učebnicu na str. 24 - 25 a prečítaj si celé učivo. Snaž sa čítať s porozumením, aby si si čo najviac informácií zapamätal. Toto učivo sa nauč podľa osnovy v poznámkach. Do zošita si napíš tieto poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Zmyslové orgány stavovcov

  • zmyslové orgány

  • zmyslové bunky

  • zmysly (čuch, chuť, zrak, sluch a hmat)

  • stavovce s výborným:

a) čuchom – srnec, pes, mačka...

b) sluchom – rys, netopier, veľryba...

c) hmatom – vydra, kapor...

d) zrakom – orol, mačka...

e) chuťou – človek, sviňa...

Pre lepšie pochopenie a zapamätanie učiva si pozri video na tejto stránke:

https://www.youtube.com/watch?v=7Jr0zHzLXFA  (Biológia 7. ročník – Zmyslové orgány stavovcov)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

2. týždeň (2. - 6.11.2020)

- prázdniny

1. týždeň (26. - 29.10.2020)

Téma: REGULAČNÉ SÚSTAVY STAVOVCOV – Nervová sústava

POKYNY K PRÁCI:

Túto tému sme začali na poslednej hodine v škole. Vysvetlili sme si jednu z dvoch regulačných sústav a to HORMONÁLNU SÚSTAVU. Teraz Ťa čaká druhá regulačná sústava a to NERVOVÁ. Aj keď je toto učivo dosť náročné, stačí ak si túto tému prečítaš z učebnice na str. 22-23 a do zošita doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Regulačné sústavy stavovcov – NERVOVÁ SÚSTAVA (NS)

  • nervová sústava – príjíma, spracúva a odovzdáva informácie o zmene prostredia prostredníctvom nervov, delíme ju na:

A) 1. ústrednú NS – mozog a miecha;

B) 2. obvodovú NS – obvodové nervy vystupujúce z mozgu a miechy a vedúce do celého tela

  • základná jednotka NS: nervová bunka = neurón, má schopnosť reagovať na podnety = dráždivosť;

  • nervový vzruch – vzniká pri podráždení;

  • reflexný oblúk – cesta nervového vzruchu od podnetu do mozgu až po odpoveď orgánu (uhryznutie psom → bolesť vedená do mozgu → mozog vydá pokyn svalom ruky → ruku odtiahnem, zaženiem sa ňou);

  • reflex – odpoveď organizmu na podráždenie, môže byť:

A) nepodmienený = vrodený – najviac sa vyskytujú u vtákov a cicavcov, sú rozhodujúce pre prežitie (inštinkty – zložité vrodené reflexy);

B) podmienené = získané, naučené – vznikajú na základe skúseností živočícha, sú výsledkom činnosti mozgu (cvičenie psa);

  • stavba mozgu stavovcov – predný mozog, stredný mozog, medzimozog, mozoček, most, predĺžená miecha;

  • mozog u rýb a obojživelníkov – najrozvinutejší je stredný mozog;

  • mozog u plazov, vtákov a cicavcov – najrozvinutejší je predný mozog;

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok z U str. 23/ obr. 44 Nervová bunka (aj s popisom)!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)