BIO

25. týždeň (10. - 14.5.2021)

Na základe úpravy rozvrhu bude DV z BIO od 10.5.2021 prebiehať online !!!

Na vyučovaciu hodinu sa prihlás cez svoje konto v IŽK (Spôsob prihlásenia je rovnaký ako pri iných predmetoch). Je dôležité, aby sa prihlásil min. 5 min. pred začiatkom VH. Na hodinu si priprav zošit, učebnicu, písacie potreby.

Cieľ VH: naučiť sa časti koreňa a vedieť rozlíšiť pokožku, dužinu, cievne zväzky, koreňové vlásky na ukážke, uviesť funkciu jednotlivých častí koreňa, poznať celkový význam koreňa pre rastlinu.

Téma VH: Stavba tela kvitnúcich rastlín - KOREŇ

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň budeme pokračovať spoznávaním stavby tela kvitnúcich rastlín. Naučíme sa niečo o koreni rastlín.

Priebeh online VH:

1. Kontrola DÚ z predchádzajúceho týždňa (tajničky)

2. Stručné opakovanie učiva o nekvitnúcich rastlinách (charakteristika, rozdelenie, druhy, význam...)

3. Vysvetlenie nového učiva:  Stavba tela kvitnúcich rastlín – KOREŇ (učebnica str. 56 – 57), pozrieť prezentáciu (Príloha 1.)

4. Pokyny k poznámkam (odpísať poznámky zo školskej stránky/vytlačiť a nalepiť do zošita + naučiť sa rozprávať o téme vlastnými slovami !!!)

5. Zadanie DÚ: Odkresli si do Z obr. 166 – Stavba koreňa aj s popisom jeho častí z U BIO str. 57.

POZNÁMKY DO ZOŠITA

Stavba tela kvitnúcich rastlín – KOREŇ

  • koreň – je podzemný vyživovací orgán rastliny

  • stavba koreňa a funkcie jednotlivých častí:

pokožka – chráni koreň, prepúšťa vodu so živinami

dužina – vypĺňa priestor medzi pokožkou a cievnymi zväzkami

cievne zväzky – vedú vodu so živinami a zásobné látky

koreňové vlásky – rastlina nasáva vodu a živiny z pôdy

koreňová čiapočka – umožňuje rast koreňa do dĺžky

  • koreňová sústava – je súbor všetkých koreňov rastliny

  • typy koreňovej sústavy u rastlín:

1. hlavný koreň + bočné korene (rajčina)

2. zväzkovité korene (obilniny, trávy)

  • význam koreňa pre rastlinu – upevňuje R v pôde, R ním dýcha, R v ňom ukladá zásobné látky, niektoré R sa ním môžu nepohlavne rozmnožovať

To je na tento týždeň všetko.

24. týždeň (3.5. - 7.5.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť si poznatky z témy STAVBA TELA NEKVITNÚCICH RASTLÍN hravou formou.

Téma VH: STAVBA TELA NEKVITNÚCICH RASTLÍN – tvorba tajničky

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň si zopakujete učivo o nekvitnúcich rastlinách hravou formou.

Vytvoríte tajničku (inšpirácia vo formáte doc alebo vo formáte pdf) do zošita podľa nasledovných pokynov:

1. Tajničku urob do Z s použitím rysovacích pomôcok (pravítko, ceruza, pastelka, pero).

2. Do tajničky zašifruj pojem = slovo súvisiace s témou Nekvitnúce rastliny. Podmienka je, že slovo, ktoré bude riešením tajničky musí mať minimálne 6 písmen, teda nie menej (napr. papraď, ploník, praslička, podzemok, …).

3. Otázky, ktorých odpovede sa majú doplniť do tajničky napíš pod ňu (tajnička bude teda prázdna). Pri ich zadávaní sa snaž použiť čo najviac vedomostí z biológie!!!

4. V hotovej tajničke farebne vyznač miesto, kde bude jej riešenie. Pozri si Prílohu 1. - vzor pre vytvorenie tajničky.

5. Zošit s touto úlohou si prines do školy, tajničky budeme riešiť po Tvojom nástupe do školy.

DÚ: Premysli si svoje hodnotenie dištančného vzdelávania z BIO (ako sa Ti pracovalo, s čím si mal problémy, čo sa Ti páčilo/nepáčilo, čo by sme mohli v budúcnosti zlepšiť...) – porozprávame sa o tom po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)

23. týždeň (26.4. - 30.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť sa stavbu tela nekvitnúcich rastlín , poznať základné skupiny nekvitnácich rastlín, vymenovať druhy machov, papradí a prasličiek.

Téma VH: Stavba tela nekvitnúcich rastlín

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň sa opäť vrátime k novému učivu a pozrieme sa na prvú tému nového tematického celku – Stavbu tela nekvitnúcich rastlín.

1. Venujte sa novému učivu: Stavba tela nekvitnúcich rastlín (učebnica str. 54 - 55). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako:  nekvitnúce R a ich stavba, rozdelenie NR, základné druhy NR, význam NR ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Stavba tela nekvitnúcich rastlín (NR)

  • nekvitnúce rastliny – sú R, ktoré nevytvárajú kvety, rozdeľujeme ich na:

1. machy,

2. paprade,

3. prasličky.

  • rozmnožovanie nekvitnúcich rastlín:

pohlavne výtrusmi

nepohlavne rozrastaním (machy), podzemkom (paprade, prasličky)

  • machy: rastú na tienistých a vlhkých miestach (les, mokré lúky, strechy, múry), stavba tela machu: pakorienky, pabyľka, palístky, výtrusnica s výtrusmi, druhy machov: rašeliník (po odumretí vzniká rašelina), merík, bielomach...

  • paprade: stavba tela paprade: v pôde má korene, podzemnú stonku – podzemok, z neho vyrastajú veľké zložené listy, ktoré majú na spodnej strane výtrusnice, druhy papradí: papraď samčia, jelení jazyk

  • prasličky: stavba tela prasličky: v pôde má podzemok, z ktorého na jar vyrastie hnedá stonka s výtrusnicou, po dozretí odumrie a na jej mieste vyrastie zelená stonka, druhy prasličiek: praslička lesná, praslička roľná

  • význam nekvitnúcich rastlín – zadržiavajú vlhkosť v pôde, niektoré druhy majú liečivé účinky (praslička)

  • vznik čierneho uhlia – pred mnohými miliónmi rokov mali NR stromovitý vzhľad a tvorili veľké lesy a pri pohyboch zemskej kôry popadali do bahna, kde bez prístupu vzduchu zuhoľnateli a tak vytvorili ložiská čierneho uhlia

  • Plavúň obyčajný – rastie v horských polohách, má 2 klasy s výtrusnicami, je chránený a liečivý

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Odkresli si do Z stavbu tela machu z U str. 54/obr. 153 – vypracovanie tejto úlohy si skontrolujem po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

22. týždeň (19.4. - 23.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť poznatky z tematického celku o vnútornej organizácii tela organizmov hravou formou.

Téma VH: Medzi hrou a biológiou

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň si zopakujeme TC Vnútorná organizácia tela organizmov hravou formou. Aktivity, ktoré budete robiť majú upevniť vaše poznatky z teórie, ktorú sme si na posledných VH prešli. Postupujte nasledovne:

1. Otvor Prílohu 1. Nájdeš v nej BIOHRU: ÁNO/NIE, ktorú je potrebné stiahnuť a uložiť vo Worde – potom môžeš odpovede vyznačovať priamo v nej. Alebo si ju môžeš vytlačiť a potom perom označiť podľa Teba správnu možnosť (áno alebo nie). Verím, že všetky úlohy v tejto hre zvládneš ľavou zadnou. Vypracovanú hru si ulož vo svojom PC, alebo si ju vytlačenú založ do zošita. Po návrate do školy si spoločne skontrolujeme ako sa Ti darilo.

2. Táto úloha si vyžaduje trošku Tvojej tvorivosti a fantázie. Tvojou úlohou bude napísať do zošita SCI-FI príbeh o nasledovných organizmoch: pavúk, podkan, vírus. Umiestni ich do nezvyčajného času a životného prostredia vo vesmíre. Dbaj na to, aby bol príbeh fantastický (neskutočný) a pri jeho tvorbe využi aj poznatky z hodín biológie. Dĺžka príbehu záleží na Tebe. Hotový dej doplň aj vhodnou ilustráciou. Po návrate do školy si Tvoj príbeh so záujmom rada vypočujem nielen ja, ale aj ostatní spolužiaci.

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)  

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

21. týždeň (12.4. - 16.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov stavbu mnohobunkových organizmov. Vedieť odlíšiť pletivo a tkanivo, pomenovať orgány MBR a MBŽ.

Téma VH: Mnohobunkové organizmy

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestci, tento týždeň budeme pokračovať ďalšou témou nového TC: Vnútorná organizácia tela organizmov. Podrobnejšie sa pozrieme na mnohobunkové organizmy. Učivo je kratučké, takže ho určite bez problémov zvládnete.

1. Venujte sa novému učivu: Mnohobunkové organizmy (učebnica str. 51). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: mnohobunkové organizmy, pletivá, tkanivá, orgán, orgánová sústava, stavba tela mnohobunkovej R a Ž ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Mnohobunkové organizmy

  • mnohobunkové organizmy – ich telo tvorí veľké množstvo buniek, ktoré majú rozličné funkcie (ukladajú zásobné lárky, riadia telo, pokrývajú povrch tela ...)

  • skupina rastlinných buniek = pletivo (bunky majú rovnaký tvar a funkciu – napr. vodivé bunka tvoria vodivé pletivo)

  • skupina živočíšnych buniek = tkanivo (bunky majú rovnaký tvar a funkciu – napr. nervové bunky tvoria nervové tkanivo)

  • telo mnohobunkovej rastliny (MBR) tvoria orgány – koreň, stonka, listy, kvety, plody

napr. vodivé bunky → vodivé pletivo → nachádzajú sa v orgáne (list) → rastlina (fazuľa)

  • telo mnohobunkového živočícha (MBŽ) tvoria sústavy orgánov – nervová, obehová, tráviaca, vylučovacia...sústava

napr. nervové a krycie bunky → nervové a krycie tkanivo) → orgán (mozog, koža...) → živočích (pes)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Opakovať učivá 3. TC z U od str. 48 po str. 51 a pripravovať sa na test !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

20. týždeň (5.4. - 9.4.2021)

Veľkonočné prázdniny

19. týždeň (29.3. - 2.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov stavbu jednobunkovách organizmov. Vysvetliť ich význam pre udržanie biologickej rovnováhy v prírode.

Téma VH: Jednobunkové organizmy

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestci, tento týždeň budeme pokračovať ďalšou témou nového TC: Vnútorná organizácia tela organizmov. Podrobnejšie sa pozrieme na jednobunkové organizmy. Učivo je kratučké, takže ho určite bez problémov zvládnete.

1. Venujte sa novému učivu: Jednobunkové organizmy (učebnica str. 49 - 50). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: jednobunkové organizmy, jednobunkové R, jednobunkové Ž, stavba tela Črievičky veľkej a Meňavky veľkej... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Jednobunkové organizmy

  • jednobunkové organizmy – sú R, Ž, H aj B, ktorých telo tvorí iba 1 bunka, tá zabezpečuje všetky dôležité životné funkcie (dýchanie, príjem potravy, vylučovanie, rozmnožovanie, pohyb…)

  • jednobunkové rastliny = riasy – žijú vo vodnom/vlhkom prostredí, potravu získavajú fotosyntézou, (k jednobunkovým riasam patrí: drobnozrnko, chlorela, červenoočko)

  • jednobunkové živočíchy = prvoky

A) Črievička veľká – rozmnožuje sa delením alebo spájaním, živí sa baktériami, pohybuje sa vlnením bŕv;

stavba tela Črievičky: cytoplazmatická blana (určuje tvar tela a chráni), cytoplazma (vypĺňa vnútro bunky), bunkové ústočká (príjem potravy), potravové vakuoly (trávenie potravy), stiahnuteľné vakuoly (vylučovania H2O a škodlivých látok), veľké jadro (riadi bunku), malé jadro (riadi rozmnožovanie)

B) Meňavka veľká – je súčasťou planktónu, živí sa baktériami, má premenlivý tvar tela - pohybuje sa prelievaním cytoplazmy v panôžkach

stavba tela Meňavky:  jadro, stiahnuteľná a potravová vakuola, cytoplazma, panôžky

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu a užite si veľkonočné prázdniny :-)

18. týždeň (22. - 26.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov stavbu vírusov a baktérií. Upozorniť ich na vírusové a bakteriálne ochorenia. Vysvetliť význam preventívnych opatrení pred vírusmi a baktériami.

Téma VH: Vírusy a baktérie

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň začneme nový tematický celok: Vnútorná organizácia tela organizmov. Najskôr sa pozrieme na vírusy a baktérie. Učivo nie je dlhé, ani ťažké. Verím, že ho v pohode zvládnete.

1. Venujte sa novému učivu: Vírusy a baktérie (učebnica str. 48). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: vírusy a stavba ich tela, baktérie a ich vnútorná stavba, vírusové a bakteriálne ochorenia a ich prevencia... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vírusy a baktérie

  • vírusy = sú najjednoduchšie organizmy na Zemi, sú to nebunkové organizmy, to znamená, že nemajú bunkovú stavbu tela, žijú ako vnútrobunkové parazity (pre svoj život potrebujú bunky iného organizmu)

    • stavba tela vírusu – jeho telo tvorí iba bielkovinový obal s dedičnou informáciou

    • vírusové ochorenia – môžu napadnúť rastliny, živočíchy aj človeka, prenášajú sa vdýchnutím, prehltnutím a krvou, k vírusovým ochoreniam človeka patrí chrípka, žltačka, zápal mozgových blán, kiahne, detská obrna, osýpky, AIDS...

  • baktérie = sú jednobunkové organizmy

    • stavba tela baktérie – na povrchu má cytoplazmatickú membránu a bunkovú stenu, vnútro je vyplnené cytoplazmou, v ktorej sa nachádza vlákno s dedičnou informáciou

    • bakteriálne ochoreniaangína, tuberkulóza, týfus, zápal stredného ucha, zápal pľúc, tetanus, salmonelóza...

  • prevencia vírusových a bakteriálnych ochorení – pravidelné umývanie rúk, pestrá a vyvážená strava s množstvom vitamínov, pravidelný pitný režim, pohyb na čerstvom vzduchu, preventívne  prehliadky u lekára, očkovanie

DÚ: Odkresli si do Z stavbu bunky baktérie z U str. 48 obr. 141 !!!

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

17. týždeň (15. - 19.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Praktickou činnosťou zopakovať a upevniť učivo o rastlinnej a živočíšnej bunke.

Téma VH: Rastlinná a živočíšna bunka – praktická aktivita

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň si učivo z predchádzajúcej VH zopakujete cez praktickú činnosť.

Pracuj podľa pokynov:

- vytvor priestorový (trojrozmerný) model rastlinnej alebo živočíšnej bunky z dostupného materiálu (napr. farebnej plastelíny, vlny, lega…), pomôž si učebnicou/internetom;

- sústreď sa na to, aby si vo vnútornej stavbe bunky vymodeloval všetky jej časti = organely, zachovaj ich tvar, farbu a umiestnenie v bunke;

- hotový model odfoť;

- pošli ako jednu fotku na email: krskova.zsudica@gmail.com do 19.3.2021 – Prosím dodrž  termín !!!

- Tvoju tvorivosť a snahu ohodnotím známkou.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

PS: Niečo na inšpiráciu ….

16. týždeň (8. - 12.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom základné pojmy témy – bunka, jednobunkové a mnohobunkové organizmy, rastlinná a živočíšna bunka. Naučiť ich spoločné a odlišné časti R a Ž bunky. Zdôrazniť význam životných procesov, ktoré v bunkách prebiehajú.

Téma VH: Rastlinná a živočíšna bunka

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na prvú tému nového TC Základná štruktúra života - bunka. Výsledky testu z minulej hodiny som každému poslala emailom a známky sú aj v IŽK.

1. Venujte sa novému učivu: Rastlinná a živočíšna bunka (učebnica str. 42 – 43). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: bunka, organela, časti bunky, jednobunkové a mnohobunkové organizmy, spoločné a rozdielne časti R a Ž buniek ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Rastlinná a živočíšna bunka

  • bunka – je najmenšia stavebná časť všetkých organizmov (okrem vírusov), ktorá je schopná vykonávať všetky životné funkcie (príjem a vylučovanie potravy, rozmnožoanie, dýchanie…), je viditeľná pod mikroskopom, z buniek sa skladajú telá organizmov

  • objavenie bunkyR. Hook, anglický fyzik a biológ (pozoroval korok- objavil dutinky podobné včeliemu plástu a nazval ich „BUNKY“)

  • rozdelenie organizmov podľa počtu buniek:

Nebunkové organizmy (nemajú vlastnú bunkovú štruktúru)  – vírusy (HIV)

Jednobunkové organizmy (telo tvorí jediná bunka) – baktérie, riasy (drobnozrnko)

Mnohobunkové organizmy (telo zložené z veľkého počtu rôznych buniek) – stavovce (pes)

  • orgánčeky = organely sú časti bunky

  • rozdielne znaky medzi rastlinnou a živočíšnou bunkou:

RASTLINNÁ

ŽIVOČÍŠNA

bunkovú stenu

nemá

chloroplasty s chlorofylom

nemá

vakuolu

nemá

  • spoločné znaky rastlinnej a živočíšnej bunky:

obe majú cytoplazmatickú membránu, cytoplazmu, jadro a mitochondrie

DÚ: Nakresli si do zošita rastlinnú aj živočíšnu bunku (obr. 129 zo str. 42) a odpíš si sivú tabuľku zo str. 42.

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

15. týždeň (1. - 5.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Overiť úroveň vedomostí žiakov z TC ŽIVOT S ČLOVEKOM V ĽUDSKÝCH SÍDLACH.

Téma VH: Opakovanie TC Život s človekom v ľudských sídlach – TEST

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, dnes si overíme Vaše vedomosti z celého TC o živote s človekom v ľudských sídlach formou testu. Takže:

1. Otvorte si Prílohu 1. Najdete v nej test.

2. Postupujte nasledovne:

- test si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu;

- do stiahnutého testu doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný test si ulož a pomenuj Test BIO 6.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 05.03.2021 (piatok) na krskova.zsudica@gmail.com

PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN !!!

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, postupuj nasledovne:

- otvor si zošit z BIO;

- na horný okraj čistej strany napíš meno a priezvisko;

- poznač si čísla úloh pod seba do stĺpčeka;

- ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu odpoveď;

- časť „POZNÁVAČKA“ oddeľ od testu čiarou a čísluj nanovo od 1. po 9., píš rodové aj druhové

  pomenovanie organizmov (napr. orol skalný), nie názov skupiny – vták !!!

- odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

14. týždeň (22. - 26.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Zopakovať a upevniť vedomosti o živočíchoch žijúcich v blízkosti ľudských obydlí formou PL.

Téma VH: Opakovanie TC Život s človekom v ľudských sídlach – 2. časť (živočíchy)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, dnes si zopakujeme 2. časť TC o živočíchoch žijúcich spolu s človekom alebo v jeho tesnej blízkosti. Prvú časť (mikroorganizmy a rastliny, ktoré sa vyskytujú v blízkosti človeka) sme už zopakovali a precvičili. V 2. časti sa sústredíme na živočíchy (chovateľsky významné, nežiadúce i chránené), takže:

1. Zopakujete si učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď).  Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 26.2.2021 PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN!!!

2. Následne sa venujte opakovaniu TC: Život s človekom v ľudských sídlach - živočíchy (učebnica str. 22 – 39). Postupujte nasledovne:

- prelistujte si učebnicu a prečítajte si jednotlivé učivá,

- potom si učebnicu zatvor a pokús sa odpovedať na otázky v PL (Príloha 2 - vo formáte doc alebo vo formáte pdf),

- ak máš možnosť, tak si PL vytlač a vyplň (ak chceš vedieť správne odpovede, PL mi pošli alebo si následne správne odpovede vyhľadaj v učebnici podľa zadania),

- ak nemáš možnosť tlače, odpovedať môžeš len ústne, PL slúži na precvičenie a zopakovanie vedomostí, na budúci týždeň budete písať test z celého TC na známku.

3. Skontrolujte si správnosť odpovede DÚ z minulej VH (U str. 39/Rieš a skúmaj č. 2): Lastovičky hniezdia v tesnej blízkosti ľudí (maštale, fasády domov tesne pod strechou…). Ich hniezda majú miskovitý tvar s jedným vstupom. Svoje hniezda používajú viac rokov.

4. Do budúceho týždňa sa doučte témy, v ktorých ste mali nedostatky a pripravte sa zodpovedne na test.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------

13. týždeň (8. - 12.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov poznávať chránené druhy živočíchov, ktoré žijú v blízkosti človeka. Pochopiť zmysel a význam ochrany týchto druhov.

Téma VH: Chránené živočíchy v blízkosti človeka

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj šiestaci, tento týždeň si:

1. Zopakujete si učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď). Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 12.2.2021.

2. Následne sa venujte novému učivu: Chránené živočíchy v blízkosti človeka (učebnica str. 38 – 39). Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: chránený živočích, invázny živočích, chránené druhy hmyzu, chránené obojživelníky, plazy, vtáky a cicavce, význam ochrany živočíšnych druhov vyskytujúcich sa v blízkosti človeka. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Po si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Chránené živočíchy v blízkosti človeka

  • výskyt – Ž, ktoré žijú v sadoch, parkoch, záhradách, viniciach, sídliskách

  • chránený Ž – je taký, ktorého je zakázané:

- chytať, zraňovať, usmrcovať

- rušiť v prirodzenom prostredí

- ničiť a poškodzovať jeho prirodzené prostredie

- chovať v zajatí

- predávať, kupovať, vymieňať

- prepravovať, vyvážať do cudziny

  • invázny Ž – je taký, ktorý je na danom území nepôvodný (je z iného kontinentu), nekontrolovane sa šíri a vytláča pôvodné druhy, správa sa ako škodca (napr. pásavka zemiaková, ondatra pyžmová, psík medvedíkovitý, slizovec iberský, korytnačka písmenková ozdobná)

  • chránené druhy bezstavovcov:

a) čmeľ zemný (hmyz) – významný opeľovač, živí sa nektárom a peľom, ohrozujú ho chemické postreky

b) vidlochvost ovocný (motýľ) – jeden z najväčších európskych denných motýľov, živí sa nektárom

c) okáň hruškový (motýľ) – najväčší nočný motýľ v Európe, samička kladie vajíčka na ovocné stromy

  • chránené druhy stavovcov:

a) ropucha bradavičnatá a ropucha zelená (obojživelníky) – živia sa hmyzom, slimákmi, dážďovkami, udržujú biologickú rovnováhu (bránia premnoženiu nežiadúcich bezstavovcov)

b) jašterica krátkohlavá a jašterica zelená (plazy) – živia sa muchami, pavúkmi, mravcami

c) lastovička, belorítka, drozd, sýkorka, sokol myšiar - pustovka, dážďovník, bocian biely (vtáky) – živia sa hmyzom, drobnými bezstavovcami i menšími stavovcami (myši, žaby…)

d) podkovár malý, jež bledý, plch záhradný, veverica stromová (cicavce) – zbavujú človeka nežiadúceho hmyzu, slimákov a drobných stavovcov

  • význam ochrany druhov Ž žijúcich v našej blízkosti – zachovanie druhovej pestrosti (biodiverzity), udržiavanie biologickej rovnováhy, prirodzená ochrana pred inváznymi druhmi Ž

4. Na zopakovanie a precvičenie učiva z tejto VH si otvorte www.e-ucebnice.sk kliknite na biológia 6. ročník, Vyhľadajte si na lište vľavo tému: Chránené a invázne živočíchy a kliknite, po vyrolovaní sa vpravo objaví zelený podnadpis: Výučba a učenie. Odporúčam prečítať si poznámky a pozrieť si videá (nie sú dlhé, budete vidieť konkrétny druh v jeho prirodzenom prostredí. Niektoré videá nie sú dostupné, ale väčšina funguje! Vo videách budete vidieť aj invázne druhy živočíchov!). Kto chce môže si vypracovať kvíz (návrat na lištu vľavo – klik na Kvíz. Vpravo sa objavia kvízové otázky, kde zaklikávate odpovede podľa zadania úloh. Výsledky kvízu v percentách sa dozviete ihneď po jeho odoslaní (klik na Odoslať odpovede).

5. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Písomne do zošita vypracuj úlohu z U str. 39/Rieš a skúmaj č. 2 – fialový obdĺžnik (po nástupe do školy si skontrolujeme správnosť Vašich odpovedí) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

12. týždeň (1. - 5.2.2021)

Téma:  Živočíchy v okolí ľudských sídel

Ahoj šiestaci, tento týždeň nebude online vyučovanie !!!

Dozviete sa niečo viac o živočíchoch, ktoré žijú v našich záhradách, sadoch a poliach. Niektoré sú pre nás prospešné a iné pri premnožení zasa ničia úrodu, a preto ich považujeme za škodcov.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 36 a 37 a poriadne si pozrite aj obrázky.  Nakoniec si do Z prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Živočíchy v okolí ľudských sídel

V sadoch a záhradách žije hmyzvtáky, ktoré tu nachádzajú potravuúkryt.

  • ŠKODCE:

VLNAČKA KRVAVÁ – dospelé a larvy poškodzujú ovocné stromy

OBAĽOVAČ JABLČNÝ – larva sa živí dužinou jablka, spôsobuje „červivosť“ jabĺk

MLYNÁRIK KAPUSTOVÝ – larva sa živí listami kapusty a poškodzuje úrodu

  • PROSPEŠNÉ/UŽITOČNÉ:

LIENKA SEDEMBODKOVÁ – dospelé a larvy sa živia voškami

OSA ÚTOČNÁ – larvy sú dravé, požierajú húsenice, muchy, hmyz, hniezdo si robia z papierovej hmoty

LASTOVIČKA OBYČAJNÁ – živí sa hmyzom, stavia si miskovité hniezdo z hliny zmiešanej so slinami, je sťahovavá

SÝKORKA BIELOLÍCA – živí sa hmyzom, v zime semienkami, prelietavá, je stála

BELORÍTKA OBYČAJNÁ hniezdo si stavia s malým vletovým otvorom, je sťahovavá

DROZD ČIERNY, VRABEC DOMOVÝ, ŠKOREC OBYČAJNÝ, HRDLIČKA ZÁHRADNÁ, HOLUB DOMÁCI

Všetky spevavce sú zákonom chránené !!!

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :-)

11. týždeň (25. - 29.1.2021)

Téma: Nežiadúce cicavce v okolí ľudských obydlí

Online VH (pondelok od 10.30 do 11.30 h.)

Ahoj šiestaci, tento týždeň pokračujeme v online vyučovaní.

Dozviete sa niečo viac o cicavcoch, ktoré patria medzi nežiadúce, pretože človeku znepríjemňujú život.

POKYNY K PRÁCI:

Vyučovaciu hodinu si rozdelíme na 2 časti.

1. časť (cca 20 min.) bude venovaná novej téme. Vysvetlíme si učivo z U str. 34 až 35 a povieme si niečo k polročnému hodnoteniu Vašej práce z BIO. Poznámky k učivu si prepíšete po skončení online VH do Z zo školskej stránky (ak máte možnosť, môžete si ich vytlačiť a nalepiť do Z).

Nežiadúce cicavce v okolí ľudských obydlí

  • hlodavce – znaky: potravu, úkryty a miesta na rozmnožovanie nachádzajú v blízkosti človeka, majú hlodavé zuby, rýchlo sa rozmnožujú, majú veľký počet mláďat, spôsobujú škody na majetku, potravinách, prenášajú nákazlivé ochorenia

  • druhy nežiadúcich hlodavcov:

Myš domová – všežravec, prispôsobuje sa aj zlým podmienkam, rozhrýzaním a trusom znehodnocuje potraviny a nábytok, v zajatí sa dožíva aj 6 r., je aktívna za súmraku a v noci

Potkan hnedý – všežravec, väčší ako myš, má hrubý a neosrstený chvost kratší ako telo, žije v kanáloch a na vlhkých miestach (výborne pláva aj pod vodou a šplhá), orientuje sa čuchom, sluchom a hmatom, rýchlo sa rozmnožuje

Potkan tmavý – všežravec, žije na suchých a teplých miestach (povaly, sýpky…), voláme ho aj krysa, má dobrý čuch, výborne skáče a šplhá, živí sa najmä zrnom a múkou, zubami prehryzú aj drôty a izoláciu

  • nákazlivé ochorenia – môžu prenášať aj tieto nežiadúce hlodavce (besnota, tularémia, týfus, cholera...)

  • spôsoby boja s nežiaducimi cicavcami:

1. prevencia = udržiavanie čistoty okolia svojich obydlí

2. biologický boj = využitie domácich zvierat (mačka, pes)

3. mechanický boj = odchytové pasce

4. chemický boj = jedy a návnady = deratizácia

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

2. časť (cca 40 min.) bude na vypracovanie a odoslanie BIO rozcvičky – úlohy sú v Prílohe 1. POSTUP VYPRACOVANIA A ODOSLANIA:

- dokument si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu (túto zručnosť by ste mali všetci ovládať z informatiky!!!);

- doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovanú BIO rozcvičku si ulož a pomenuj BIO rozcvička 6.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu dnes do 13:00 hod. na krskova.zsudica@gmail.com

POZNÁMKA: MUSÍŠ DODRŽAŤ TERMÍN!!!

Ak máš problém s technikou, otvor si zošit z BIO, na horný okraj strany napíš meno a priezvisko, poznač si čísla úloh a ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu možnosť, odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :-)

10. týždeň (18. - 22.1.2021)

Zadanie na celý týždeň aj vo formáte doc alebo vo formáte pdf

Téma:  Nežiadúce živočíchy v domácnosti a pre človeka    

Ahoj šiestaci, tento týždeň si vyskúšame online vyučovanie.

Online VH (pondelok od 10.30 do 11.30 h.) Link: https://meet.google.com/spb-isqb-wuv

Budeme pokračovať ďalšou témou. Dozviete sa niečo viac o živočíchoch, ktorí patria medzi nežiadúce v našich domácnostiach, ba dokonca môžu byť príčinou ochorení človeka.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. (prvá časť a druhá časť) - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Odporúčam pozrieť aj videá z www.e-ucebnice.sk (nové učivo si môžete precvičiť aj formou kvízu, ktorý nájdete vľavo na lište pri danom učive). Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 31 až 33 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Nežiadúce živočíchy v domácnosti a pre človeka

  • nežiaduce živočíchy – žijú spolu s človekom v jeho domácnosti, nachádzajú tu potravu, pri premnožení spôsobujú škody, ohrozujú zdravie človeka

    • Múčiar obyčajný (hmyz - chrobák) – žije v múke (múčne červy – znehodnocujú múku alebo pekárenské výrobky)

    • Moľa šatová (hmyz - motýľ) – znehodnocuje vlnené látky a kožušiny

    • Mucha domáca (hmyz) – prenáša nákazlivé ochorenia z výkalov na potraviny v domácnosti

    • Šváb obyčajný (hmyz - chrobák) – žije tem kde je zanedbaná čistota v domácnosti, je aktívny v noci, znehodnocuje zásoby potravín

    • Švehla obyčajná (rybička) – žije na vlhkých miestach, požiera väzbu starých kníh, lepidlo na tapetách

    • Roztoče (mikroskopický Ž) – živia sa odumretou ľudskou kožou (žijú napr. v posteľných madracoch, perí/ v múke a sušenej zelenine)

  • hostiteľ – je organizmus, ktorý poskytuje potravu inému organizmu (hostiteľom môže byť napr. ľudské telo)

  • parazit (cudzopasník) – je organizmus, ktorý získava potravu z iného živého organizmu a tým mu škodí

  • parazitizmus – je spôsob získavania potravy založený na odoberaní živín zo živého organizmu iným živým organizmom (napr. voš detská sa živí krvou človeka)

  • Vonkajšie parazity – znaky: sú Ž, ktoré žijú na povrchu tela

Voš detská – kde parazituje, ako sa živí, vajíčka = hnidy, prevencia, odstraňovanie = pedikulóza

Blcha ľudská – kde parazituje, ako sa živí, čo môže preniesť

Ploštica posteľná – kde parazituje, ako sa živí, prevencia

  • dezinsekcia – je jedným zo spôsobov odstraňovania nežiadúcich živočíchov (najmä hmyzu) použitím chemických látok (napr. spreje, jedy...)

  • Vnútorné parazity – znaky: sú Ž, ktoré žijú vo vnúti tela (napr. vo vnútri orgánov – tenké črevo, hrubé črevo...)

Pásomnica dlhá – kde parazituje, čím sa živí, čo spôsobuje

Hlísta detská – kde parazituje, čím sa živí

Mrľa ľudská – kde parazituje, ako sa dostane do tela

  • ochrana pred vnútornými parazitmi – dodržiavania osobnej hygieny (pravidelné umývanie rúk, sprchovanie, vymieňanie bielizne), umývanie ovocia a zeleniny, nepitie vody z neznámeho zdroja

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

9. týždeň (11. - 15.1.2021)

Téma:  Chovateľsky významné cicavce

Ahoj šiestaci, po dlhšej vianočnej prestávke sa vraciame opäť k učeniu. Žiaľ zatiaľ stále dištančnou formou. Testík, ktorí ste vypracovali a odoslali pred Vianocami ste zvládli celkom pekne. Tento týždeň budeme pokračovať ďalšou témou. Dozviete sa niečo viac o cicavcoch chovaných na hospodárskych dvoroch za účelom získania ich mäsa, kože, tuku, mlieka, vlny…, ktoré človek  spracováva a využíva pre svoje potreby.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. (prvá časť + druhá časť) - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Odporúčam pozrieť aj videá z www.e-ucebnice.sk (nové učivo si môžete precvičiť aj formou kvízu, ktorý nájdete vľavo na lište pri danom učive). Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 28 až 30 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z.

Chovateľsky významné cicavce

  • význam chovu domácich cicavcov
  • druhy chovateľsky významných cicavcov:

Králik domáci (hlodavec) – pôvod, stavba tela, úžitok, potrava, starostlivosť, rozdielne znaky so Zajacom poľným

Sviňa domáca = ošípaná (párnokopytník) – pôvod, stavba tela, úžitok, starostlivosť, rozdielne znaky so Sviňou divou, samec = kanec, samica = prasnica, mláďa – ciciak, odstavča

Tur domáci (párnokopytník) – úžitok, potrava, starostlivosť, samec = býk, vôl, samica = krava, dojnica, jalovica, mláďatá = teľce

Ovca domáca (párnokopytník) – úžitok, starostlivosť, samec = baran, samica = ovca, mláďa = jahňa

Koza domáca (párnokopytník) – úžitok, starostlivosť, samec = cap, samica = koza, mláďa = kozľa

Kôň domáci (nepárnokopytník) – jazdecké a ťažné kone, pôvod, stavba tela, starostlivosť, samec = žrebec, samica = kobyla, mláďa = žriebä

DÚ:

Nakresli si do Z jeden druh hospodársky významného cicavca (samec, samica mláďa).

Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Prajem Vám veľa chuti do práce. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Týždeň (14. - 18.12.2020)

Téma:  BLÍZKI SPOLOČNÍCI ČLOVEKA

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň sa naučíte niečo o živočíchoch, ktorí sú našimi spoločníkmi, ba dokonca niekedy aj členmi rodiny. Otvorte si učebnicu na str. 26 - 27 a prečítajte si nové učivo. Do zošita si doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita - vo formáte doc alebo vo formáte pdf) a naučíš sa učivo podľa nich:

Blízki spoločníci človeka

  • blízki spoločníci človeka – pes, mačka

  • Pes domáci – časti tela, vnímanie okolia, spôsob pohybu, lov koristi, samec = pes, samica = fena (suka), mláďatá

  • využitie psov:

spoločenské psy + 2 príklady plemien

lovecké psy + 2 príklady plemien

služobné psy a pracovné psy + 2 príklady plemien

starostlivosť o psa

  • Mačka domáca – časti tela, vnímanie okolia, spôsob pohybu, lov koristi, samec = kocúr, samica = mačka, mláďatá

  • starostlivosť o mačku + 2 príklady plemien

  • chov králikov, morčiat, škrečkov

  • chov vtákov – papagáje, korely, andulky...

  • chov rýb – akvaristika

  •  nevhodné zaobchádzanie s chovanými zvieratami = trestný čin

POZNÁMKA: Pre ľahšie zapamätanie tohto učiva si pozrite prezentáciu v Prílohe 1.

To je v tomto kalendárnom roku všetko.

Prajem Vám veselé vianočné sviatky, užite si prázdniny a verím, že sa uvidíme 11.1.2021 už v škole. Ak nie, sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

7. týždeň (7. - 11.12.2020)

Znenie celého zadania vo formáte doc alebo vo formáte pdf

Téma:  CHOVATEĽSKY  VÝZNAMNÉ  VTÁKY

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň sa naučíte niečo o chovateľsky významných vtákoch. Otvorte si učebnicu na str. 24 - 25 a prečítajte si nové učivo. Do zošita si doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Chovateľsky významné vtáky

  • hydina – sú vtáky, ktoré človek chová v domácich chovoch a na farmách pre nejaký úžitok;

  • úžitok z hydiny pre človeka – chovajú sa najmä pre mäso, vajcia, masť a perie;

  • pohlavná dvojtvarosť – je výrazná odlišnosť samca od samice, stretávama sa s ňou aj u    vtákov (napr. kohút - samec kury domácej je mohutnejší, má dlhé chvostové perá, väčší červený     hrebeň a laloky na hlave ako sliepka – samica kury domácej);

  • chovateľsky významné vtáky delíme na:

a) hrabavú hydinu – znaky: nohy majú prispôsobené na hrabanie, k hrabavej hydine patrí:

  • kura domáca – vedieť pôvod, potravu, spôsob pohybu, ako sa volá samec, samica, kvočka,       mláďatá – sú nekŕmivé, aký máme z nej úžitok;

  • morka domáca – vedieť pôvod, potravu, spôsob pohybu, ako sa volá samec, samica,       mláďatá – sú nekŕmivé, aký máme z nej úžitok;

b) vodná hydina – znaky: nohy majú prispôsobené na pohyb aj vo vode – medzi pratami majú plávacie blany, k vodnej hydine patrí:

  • hus domáca – vedieť pôvod, potravu, spôsob pohybu, ako sa volá samec, samica, mláďatá –       sú nekŕmivé, aký z nej máme úžitok;

  • kačica domáca – vedieť pôvod, potravu, spôsob pohybu, ako sa volá samec, samica,       mláďatá – sú nekŕmivé, aký z nej máme úžitok;

  • domáci chov a jeho výhody – môžnosť voľného pohybu;

  • veľkochov v hydinárňach a jeho nevýhody – chov v obmedzenom priestore a v umelých podmienkach;

POZNÁMKA: Pre ľahšie zapamätanie tohto učiva si pozrite prezentáciu v Prílohe 1.

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

6. týždeň (30.11. - 4.12.2020)

Téma:  ŽIVOČÍCHY PROSPEŠNÉ PRE ČLOVEKA

POKYNY K PRÁCI:

Dnes budete pokračovať v téme o Živočíchoch prospešných pre človeka. Naposledy ste sa naučili niečo o včelách a ich chove. Na tejto hodine si doplníte informácie o chove rýb. Otvor si učebnicu na str. 23 a prečítaj si časť textu o rybách. Do zošita si doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Živočíchy prospešné pre človeka – Ryby

  • ryby stavovce, žijú vo vode, chováme ich pre mäso, ktoré je chutné, diétne, ľahko        stráviteľné, obsahuje dôležité látky a vitamíny (A a D)

  • najčastejšie chované druhy rýb u nás kapor obyčajnýpstruh potočný

  • rybnikárstvo je časť hospodárstva, ktorá sa venuje chovu rýb v rybníkoch alebo jazerách

  • rybárstvo sa zaoberá rybolovom, vysádzaním rýb do riek a ochranou rýb

  • rybolov môže byť rekreačný (záľuba – hobby) alebo športový (súťaženie)

Pre zaujímavosť si pozri video na tejto stránke: https://www.youtube.com/watch?v=3e9COaJ5UiE

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

5. týždeň (23. - 27.11.2020)

Téma: ŽIVOČÍCHY PROSPEŠNÉ PRE ČLOVEKA

POKYNY K PRÁCI:

Otvor si učebnicu na str. 22 – 23, prečítaj si učivo o včelách a včelárstve. Snaž sa čítať s porozumením, aby si si zapamätal čo najviac informácií. Nové učivo sa nauč podľa osnovy v poznámkach. Otvor si zošit a napíš si nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Živočíchy prospešné pre človeka – VČELY (včelárstvo)

  • chov včiel
  • včela medonosná (kde a ako žije, kto tvorí spoločenstvo včiel a aká je ich úloha vo včelstve...)
  • vývoj včely (od vajíčka až po dospelého jedinca)
  • správanie včiel (nebezpečenstvo/obrana)
  • význam včiel (v prírode a pre človeka)

Doplňujúce informáciie o včelách a ich chove nájdeš aj v tomto videu.

Ak máš chuť pozri si ho: https://www.youtube.com/watch?v=DhpUbfRJPkw (Chov včiel Orava)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

4. týždeň (16. - 20.11.2020)

- riaditeľské voľno

3. týždeň (9. - 13.11.2020)

- prázdniny

2. týždeň (2. - 6.11.2020)

- prázdniny

1. týždeň (26. - 29.10.2020)

Téma: LIEČIVÉ, JEDOVATÉ A CHRÁNENÉ RASTLINY

POKYNY K PRÁCI:

Myslím si, že túto tému zvládneš bez väčších problémov. Stačí ak si ju nájdeš v učebnici, prečítaš si ju a do zošita si doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Liečivé, jedovaté a chránené rastliny

  • liečivé R majú liečivé účinky, zbierame z nich koreň, vňať, kvety alebo listy, sušíme ich a pripravujeme z nich čaje, odvary, tinktúry (byliny - púpava lekárska, podbeľ, liečivý, skorocel kopiovitý…; dreviny – lipa malolistá, breza previsnutá, baza čierna…);

  • jedovaté R môžu spôsobiť otravu, niekedy aj smrť, jedovatá môže byť celá rastlina alebo len plody, preto by sme nemali zbierať plody R, ktoré nepoznáme (durman obyčajný, ľuľok čierny, blen čierny…);

  • chránené R ľudia často pestujú v okrasných záhradách, ak rastú vo voľnej prírode, nesmú sa trhať, presádzať, poškodzovať, inak horzí pokuta! (tis obyčajný, snežienka jarná, lekno biele...);

Prosím, k tomuto učivu si nakresli do zošita obrázok 1 bylinky, ktorú pestujete doma – môže to byť napr. bazalka, medovka, levanduľa, rozmarín, mäta, nechtík ...(ak bylinky nepestujete, môžeš si pomôcť aj internetom / atlasom R / encyklopédiou, ak sa Ti nechce kresliť a máš možnosť použiť tlačiareň – obrázok si vytlač a nalep)!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)