BIO

25. týždeň (10. - 14.5.2021)

Na základe úpravy rozvrhu bude DV z BIO od 10.5.2021 prebiehať online !!!

Na vyučovaciu hodinu sa prihlás cez svoje konto v IŽK (Spôsob prihlásenia je rovnaký ako pri iných predmetoch). Je dôležité, aby sa prihlásil min. 5 min. pred začiatkom VH. Na hodinu si priprav zošit, učebnicu, písacie potreby.

Cieľ VH: naučiť sa rozlíšiť podľa vonkajších znakov skokana a mloka, poznať rozdiely v spôsobe života skokana vo vode a na súši, určiť podľa obrázku druh vodného plaza, porovnať potravu skokana a užovky, rozlíšiť vretenicu a užovku podľa vonkajších znakov.

Téma VH: Obojživelníky a plazy vo vode a na brehu

POKYNY K PRÁCI:

Tento týždeň budeme pokračovať spoznávaním života obojživelníkov a plazov žijúcich v našich vodách alebo v ich okolí.

Priebeh online VH:

1. Kontrola DÚ z predchádzajúceho týždňa (tajničky)

2. Stručné opakovanie učiva o rybách (znaky, rozdelenie, druhy a význam rýb)

3. Vysvetlenie nového učiva: Obojživelníky a plazy vo vode a na brehu (učebnica str. 72 – 73), pozrieť prezentáciu (Príloha 1.)

4. Pokyny k poznámkam (odpísať poznámky zo školskej stránky/vytlačiť a nalepiť do zošita + naučiť sa rozprávať o téme vlastnými slovami !!!)

5. Zadanie DÚ: U BIO str. 73/ Rieš a skúmaj – úloha č. 3 (písomne do zošita)

POZNÁMKY DO ZOŠITA

Obojživelníky a plazy vo vode a na brehu

A) vodné a brehové obojživelníky:

1. Žaby:  (počas vývinu stratia chvostík)

Skokan zelený – žije na brehu rybníkov a močiarov, telo pokrýva hlienovitá hladká koža, na zadných končatinách má 5 prstov s plávacími blanami (skákanie, plávanie), na predných končatinách má 4 prsty, na hlave má široké ústa s dlhým lepkavým vystrelovacím jazykom, živí sa hmyzom, má veľké vypuklé oči, samička kladie vajíčka obalené rôsolovitou hmotou do vody, z vajíčok sa vyvíja larva = žubrienka (dýcha žiabrami kyslík rozpustený vo vode), ktorej sa neskôr vyvinú najprv zadné a potom predné končatiny, nakoniec sa stratí chvostík a zo žubrienky je dospelá žaba (dýcha nedokonalými pľúcami a kožou vzdušný kyslík), je užitočný lebo nás zbavuje nepríjemného hmyzu, je chránený, zimu prespí zahrabaný v bahne, často je potravou plazov alebo vtákov

Rosnička zelená – volajú ju tiež „stromová žabka“, na prstoch končatín má prísavky pomocou ktorých sa udrží aj na mokrých listoch (predpovedanie počasia), je chránená

Kunka žltobruchá – má výrazne sfarbené bruško (ochrana pred predátormi)

2. Mloky: (majú chvostík celý život)

Mlok bodkovaný – žije v stojatých/pomaly tečúcich vodách, na jar sú samčeky pestro sfarbené, aby prilákali samičky, rozmnožuje sa podobne ako skokan

B) vodné a brehové plazy:

Hady:

Užovka obojková – žije v blízkosti vôd (výborne pláva), je dlhá cca 1m, má suchú kožu pokrytú šupinami (zvlieka ju vcelku) a je sivo sfarbená, poznávacím znakom sú 2 biele/žltkasté polmesiačikovité škvrny za hlavou, živí sa myšami, žabami, malými rybkami – korisť prehĺta vcelku, nie je jedovatá, je chránená

Korytnačky:

Korytnačka močiarna – žije v teplejších stojatých vodách, telo chráni pancier, živí sa hmyzom, žabami a malými rybkami, je chránená

Spoločné a odlišné znaky užovky a vretenice:

1. spoločné znaky: patria medzi stavovce do triedy plazov, sú chránené

2. odlišné znaky:

UŽOVKA                                          VRETENICA (zmija)

okrúhla hlava                                     trojuholníková hlava

okrúhle zrenice                                  štrbinovité zrenice

nevýrazné sivé sfarbenie                   výrazná kľukatá čiara na chrbte

nie je jedovatá                                               jedovatá

To je na tento týždeň všetko.

24. týždeň (3.5. - 7.5.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť si poznatky z témy RYBY hravou formou.

Téma VH: RYBY – tvorba tajničky

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň si zopakujete učivo o rybách hravou formou.

Vytvoríte tajničku (inšpirácia vo formáte doc alebo vo formáte pdf) do zošita podľa nasledovných pokynov:

1. Tajničku urob do Z s použitím rysovacích pomôcok (pravítko, ceruza, pastelka, pero).

2. Do tajničky zašifruj pojem = slovo súvisiace s témou RYBY. Podmienka je, že slovo, ktoré bude riešením tajničky musí mať minimálne 6 písmen, teda nie menej (napr. šupiny, plutvy, pstruh…).

3. Otázky, ktorých odpovede sa majú doplniť do tajničky napíš pod ňu (tajnička bude teda prázdna). Pri ich zadávaní sa snaž použiť čo najviac vedomostí z biológie!!!

4. V hotovej tajničke farebne vyznač miesto, kde bude jej riešenie. Pozri si Prílohu 1. - vzor pre vytvorenie tajničky.

5. Zošit s touto úlohou si prines do školy, tajničky budeme riešiť po Tvojom nástupe do školy.

DÚ: Premysli si svoje hodnotenie dištančného vzdelávania z BIO (ako sa Ti pracovalo, s čím si mal problémy, čo sa Ti páčilo/nepáčilo, čo by sme mohli v budúcnosti zlepšiť...) – porozprávame sa o tom po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)

23. týždeň (26.4. - 30.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť sa základné znaky rýb, poznať vonkajšiu stavbu tela kapra, vedieť vymenovať hlavné druhy sladkovodných rýb vyskytujúcich sa v stojatých a tečúcich vodách Slovenska.

Téma VH: Vodné a brehové stavovce - RYBY

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa opäť vrátime k novému učivu a pozrieme sa na prvú skupinu stavovcov žijúcich vo vode – RYBY.

1. Venujte sa novému učivu: Vodné a brehové stavovce - Ryby (učebnica str. 68 - 70). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako:  znaky rýb, vonkajšia stavba tela kapra, sladkovodné ryby Slovenska ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

RYBY

  • znaky rýb: patria k vodným stavovcom, telo pokrýva koža so šupinami, majú plutvy, plávajú (pohyb im uľahčuje aerodinamický tvar tela ), kladú vajíčka = ikry do vody, o potomkov sa nestarajú

  • rozdelenie rýb: 1. sladkovodné, 2. morské

1.) sladkovodné ryby – žijú v riekach, potokoch, jazerách, rybníkoch… v rozličnej hĺbke a pri rôznej teplote vody, niktoré druhy majú radšej dobre okysličenú, rýchlo prúdiacu a čistú vodu

stojaté vody: šťuka severná (dravá ryby), sumec západný (naša najväčšia ryby), úhor európsky (rozmnožuje sa v mori), plotica obyčajná

kapor obyčajný– jeho telo sa skladá z: hlavy, trupu a chvosta, je pokryté škridlicovito uloženými šupinami a slizom, na hlave má oči, okolo úst má mäsité fúziky (chuťové a hmatové orgány), trupom až ku chvostu prechádza bočná čiara (vnímanie nárazov vĺn, tlak a smer prúdenia vody), dýcha žiabrami kyslík rozpustený vo vode (žiabre sú chránené žiabrovými viečkami na bokoch hlavy), je všežravý, patrí k najčastejšie chovaným a loveným rybám u nás

tečúce vody: lipeň tymiánový, pstruh potočný, ostriež zelenkastý

2.) morské ryby – žijú v slanej morskej/oceánskej vode (v sladkej vode by neprežili), patrí sem napr. treska, tuniak, sleď, sardinka…

  • význam rýb – sú potravou pre Ž aj človeka (majú chutné chudé mäso s množstvom bielkovín, obsahujeú veľa vitamínu D...)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Odkresli si do Z vonkajšiu stavbu tela kapra z U str. 68/obr. 185 – vypracovanie tejto úlohy si skontrolujem po nástupe do školy !!!

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

22. týždeň (19.4. - 23.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Upevniť poznatky z témy o hmyze žijúcom vo vode a jej okolí hravou formou.

Téma VH: Medzi hrou a biológiou

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň si zopakujeme posledné učivo hravou formou. Aktivity, ktoré budete robiť majú upevniť vaše poznatky z teórie, ktorú sme si na poslednej VH prešli. Postupujte nasledovne:

1. Otvor Prílohu 1. Nájdeš v nej PL, ktorý je potrebné stiahnuť a uložiť vo Worde – potom môžeš do neho priamo vpisovať odpovede. Alebo si môžeš PL vytlačiť a potom do neho vpísať odpovede. V PL nájdeš 5 zábavných úloh - tajničku, doplňovačku, hádanku, prešmyčku a spájačku. Verím, že všetky úlohy v PL hravo zvládneš. Vypracovaný PL si ulož vo svojom PC, alebo si ho vytlačený založ do zošita. Po návrate do školy si spoločne skontrolujeme ako sa Ti darilo.

2. Niekedy počas týždňa sa vyber na prechádzku k najbližšiemu potoku, rieke, či jazierku s mobilom v ruke. Pokús sa urobiť 2 – 3 fotografie rastlín alebo živočíchov, ktoré nájdeš v blízkosti vody alebo priamo na nej. Fotky si ulož. Po nástupe do školy si urobíme spoločnú vizualizáciu (prehliadku) záberov, ktoré sa Ti podarilo zachytiť. Pokúsime sa určiť jednotlivé rastlinné a živočíšne druhy na fotografiách.

To je na tento týždeň všetko.

Prajem veľa chuti do práce a teším sa na spoločné stretnutie :-)  

Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

21. týždeň (12.4. - 16.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom význam vodného hmyzu vo vodnom ekosystéme, poznať vybrané druhy vodného hmyzu.

Téma VH: Hmyz žijúci vo vode a v jej okolí

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na ďalšiu tému TC Život vo vode a na brehu.

1. Venujte sa novému učivu: Hmyz žijúci vo vode a v jej okolí (učebnica str. 65 - 66). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako:  druhy vodného hmyzu, význam vodného hmyzu ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Hmyz žijúci vo vode a v jej okolí

  • vodný hmyz - dýchajú kyslík rozpustený vo vode, niektoré druhy hmyzu žijú vo vode celý život, niektoré len počas vývinu (larvy), je potravou pre väčšie vodné živočíchy

  • Potápnik - vodný chrobák, žije v stojatých vodách, tretí pár nôh prispôsobený na veslovanie, pod tvrdými vrchnými krídlami (krovkami) udržiava kyslík, ktorý dýcha, je dravý

  • Vážka - žije na brehu vôd, vznáša sa nad hladinou, často odpočíva na listoch rastlín, je dravá, živí sa hmyzom, larvy žijú vo vode - sú tiež dravé

  • Šidlo - žije na brehoch vôd, dobre lieta, je dravé, živí sa žubrienkami, rybími plôdikmi a hmyzom

  • Komár - žije v okolí vôd, larvy a kukly sa vyvíjajú vo vode, samček sa živí rastlinnými šťavami, samička sa živí krvou cicavcov, má bodavo-cicavý ústny orgán

  • Korčuliarka – kĺzavo sa pohybuje po vodnej hladine, je dravá – živí sa vyciciavaním utopeného hmyzu

  • Vodomerka - pohybuje sa pomaly po hladine vody, umožňujú jej to chĺpky na končatinách, je dravá, živí sa hmyzom

  • Ovad - žije v okolí vody, samičky sa živia krvou cicavcov, larvy žijú v bahne, sú dravé

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Písomne do Z vypracuj úlohu z U str. 66/Rieš a skúmaj č. 3 – vypracovanie tejto úlohy si skontrolujem po nástupe do školy !!!

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

20. týždeň (5.4. - 9.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom význam vodných bezstavovcov ako dôležitého článku potravového reťazca vo vodnom ekosystéme.

Téma VH: Vodné bezstavovce

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na ďalšiu tému TC Život vo vode a na brehu.

1. Venujte sa novému učivu: Vodné bezstavovce (učebnica str. 63 - 64). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako:  vodné bezstavovce, lastúrniky, ulitníky, iné vodné bezstavovce, rak riečny... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vodné bezstavovce

  • vorné bezstavovce – sú Ž, ktoré nemajú vnútornú kostru s chrbticou zo stavcov, žijú vo vode

  • rozdelenie vodných bezstavovcov:

A) vodné ulitníky – sú bezstavovce, ktoré majú mäkké časti tela (hlavu + svalnatú nohu) chránené schránkou = ulitou, ktorá je špirálovito stočená, dýchajú kyslík rozpustený vo vode, živia sa vodnými rastlinymi a planktónom

    Druhy vodných ulitníkov (vodných slimákov) - Vodniak, Kotúľka, Močiarka

B) vodné lastúrniky – sú bezstavovce, ktoré majú mäkké časti tela (hlavu + svalnatú nohu) chránené schránkou = lastúrou, ktorá je z 2 častí miskovitého tvaru, dýchajú kyslík rozpustený vo vode, živia sa vodnými rastlinymi a planktónom

    Druhy vodných lastúrnikov - Škľabka veľká – pri pohybe vysúva svalnatú nohu, Korýtko riečne, Kôstkovka

C) iné vodné bezstavovcePijavica lekárska – je chránená, má článkované telo, na prednom a zadnom konci tela má svalnaté prísavky, živí sa krvou vodných stavovcov;

Bahenník červený – vodný červ, je potravou rýb;

Rak riečny – je zákonom chránený, žije len v čistých vodách, živí sa uhynutými Ž, ktoré vyhľadáva výborným čuchom, jeho telo sa skladá z : hlavohrude (na nej má ústny otvor, oči na krátkych stopkách) a bruška (telo chráni pancier, ktorý počas rastu zvlieka), má 5 párov končatín (1. pár je najsilnejší = klepetá – získavanie potravy a obrana), chvostovú plutvičku v tvare vejárika (umožňuje rakovi pohyb vzad);

Dafnia – má priehľadné telo, pohybuje sa trhavým pohybom;

Cyklop – má na konci tela vidlicovité výbežky (vesluje nimi vo vode);

  • význam vodných bezstavovcov – sú dôležitou časťou potravy vodných stavovcov najmä rýb a vodných vtákov

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)  

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

19. týždeň (29.3. - 2.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom význam drobných vodných živočíchov – planktónu pre zachovanie biologickej rovnováhy vo vodnom ekosystéme.

Téma VH: Drobné vodné živočíchy - mikroorganizmy

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na ďalšiu tému TC Život vo vode a na brehu.

1. Venujte sa novému učivu: Drobné vodné živočíchy (učebnica str. 61). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: planktón, druhy drobných vodných živočíchov, význam planktónu pre zachovanie biorovnováhy vo vode ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Drobné vodné živočíchy

  • vodné živočíšne mikroorganizmy (živočíšny planktón) – žijú v prehriatej stojatej vode,  sú potravou väčších vodných živočíchov, vodné mikroorganizmy majú telo tvorené jednou alebo viacerými bunkami

  • rozdelenie drobných vodných živočíchov:

A) Jednobunkové:

Črievička veľká – jej telo tvorí 1 bunka, živí sa baktériami, pohybuje sa brvami, vo vnútri tela má orgánčeky, ktoré vykonávajú rôzne funkcie (pohyb, prijímanie potravy…)

Meňavka veľká – jej telo tvorí 1 bunka, nemá stály tvar tela, pohybuje sa a chytá potravu panôžkami

B) Mnohobunkové:

Nezmar hnedý/zelený – je mnohobunkový Ž veľký cca 1 cm, žije prichytený nožným diskom na kameňoch/vodných rastlinách, má valcovité telo s ramenami, na ktorých má pŕhlivé bunky (ochromenie a ulovenie potravy), živí sa vodným planktónom, je súčasťou potravových reťazcov

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

Ďakujem Vám za spoluprácu a užite si veľkonočné prázdniny :-)

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

18. týždeň (22. - 26.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom význam brehových rastlín pre život v blízkosti vody, naučiť ich poznávať  byliny a dreviny rastúce v blízkosti vody.

Téma VH: Brehové rastliny

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na tretiu tému TC Život vo vode a na brehu.

1. Venujte sa novému učivu: Brehové rastliny (učebnica str. 59 – 60). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: brehové rastliny, brehové dreviny a byliny, ich význam pre život v blízkosti vody... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Brehové rastliny

  • brehové rastliny – majú v zemi hlboko rozkonárené korene a podzemky, ktorými sa rýchlo rozmnožujú, koreňmi spevňujú brehy riek a potokov, chránia ich pred odplavovaním zeminy, nadzemné časti znižujú odparovanie vody a tvoria na brehu tieň

  • rozdelenie brehových rastlín:

a) brehové drevinyvŕba biela: je ker/menší strom, má žlté súkvetia – jehňady (ľudovo ich voláme bahniatka), jelša lepkavá: má malá zdrevnatené šišky, ktorých semená sú v zime potravou pre spevavce, topoľ čierny

b) brehové bylinyzáružlie močiarne: má výrazné žlté kvety, rastlina je jedovatá, nezábudka močiarna: má drobné bledomodré kvietky, kostatc žltý: má podzemok, z ktorého na jar čerpá živiny, pálka širokolistá: trváca bylina s výškou 1 – 2m, využíva sa aj ako dekoračná rastlina, trsť obyčajná: má veľa koreňov, dutú stonku, široké a dlhé listy, tiež sa využíva ako dekoračná tráva

  • význam brehových rastlínposkytujú živočíchom potravu a úkryt, spevňujú brehy, znižujú odparovanie vody a tvoria tieň

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Vyber sa na prechádzku k potoku/rieke. Odrež pár konárikov vŕby (bahniatka). Doma z nich vytvor veľkonočnú ozdobu do vázy/na dvere/na stôl ...(na ozdobenie môžeš použiť vajíčka, stužky…). Svoj výtvor odfoť a pošli do 26.3.2021 na krskova.zsudica@gmail.com. Tvoju aktivitu a tvorivosť budem hodnotiť známkou !!!

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

 

17. týždeň (15. - 19.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom význam mikroskopických rastlín pre život vo vode, naučiť ich poznávať  byliny rastúce vo vode, viesť ich k pochopeniu príčiny premnoženia niektorých organizmov v stojatej vode.

Téma VH: Vodné rastliny

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na druhú tému TC Život vo vode a na brehu.

1. Venujte sa novému učivu: Vodné rastliny (učebnica str. 57 – 58). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: vodné mikroorganizmy – planktón, vodné riasy, sinice, vodné rastliny a ich význam ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vodné rastliny

  • vodné mikroorganizmy = planktón – sú veľmi malé vodné organizmy, ktoré sa vznášajú vo vode, ich telo tvorí 1 bunka alebo skupina buniek, nachádza sa v nich zelené farbivo – chlorofyl a prebieha v nich fotosyntéza, sú potravou pre mnohé vodné živočíchy

  • A) Vodné riasy – majú jednoduchú stavbu tela, žijú vo vode, je v nich chlorofyl a fotosyntézou tvoria kyslík, rozlišujeme:

1. jednobunkové riasy – Červenoočko (pohybuje sa pomocou bičíka)

2. mnohobunkové riasy – Závitnicovka (je vláknitá a dlhá), Žabí vlas (tvorí rozkonárené vlákna), Váľač gúľavý (tvorí kolónie)

  • B) Vodné sinice – spolu s baktériami sú to najstaršie organizmy na Zemi, podobajú sa riasam, okrem vody môžu žiť aj v pôde alebo na dreve, pri premnožení v stojatej vode vytvárajú na hladine povlaky „vodný kvet“ - pre človeka je nebezpečné kúpať sa v takej vode (tvorba alergií)

  • C) Vodné rastliny – Žaburinka (pláva voľne na hladine), Lekno biele (rastie v čistých vodách a je chránené), Leknica žltá (veľké listy plávajú na hladine, má nápadný žltý kvet)

    • význam vodných rastlínposkytujú rybám vo vode potrebný tieň, bránia premnoženiu rias, sú potravou pre vodné Ž

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

16. týždeň (8. - 12.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom kolobeh vody v prírode a jej vlastnosti. Upriamiť ich pozornosť na to, že aj voda je prostredím, v ktorom žije množstvo rôznych organizmov. Naučiť ich odlišovať stojaté a tečúce vody, pochopiť rozdiely medzi sladkou a morskou vodou. Zdôrazniť význam samočistiacej schopnosti vody v prírode.

Téma VH: Voda a jej okolie

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na prvú tému nového TC Život vo vode a na brehu. Výsledky testu z minulej hodiny som každému poslala emailom a známky sú aj v IŽK.

1. Venujte sa novému učivu: Voda a jej okolie (učebnica str. 54 – 56). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: kolobeh vody v prírode, vlastnosti vody, stojaté a tečúce vody, prispôsobenie organizmov životu vo vode ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Voda a jej okolie

  • význam vody – voda je základná podmienka života na Zemi, patrí k neživým prírodninám, zaberá až 70% zemského povrchu, jej množstvo na Zemi sa nemení (voda mení len svoju podobu = skupenstvo)

  • podoby = skupenstvá vody v prírode: rozlišujeme

a) kvapalné skupenstvo vody (napr. dážď, morská voda, voda v riekach, jazerách, rybníkoch…)

b) tuhé skupenstvo vody (napr. sneh, ľad)

c) plynné skupenstvo vody (napr. vodná para)

  • vlastnosti vody: rozlišujeme čistotu (dostatok kyslíka potrebného pre život organizmov), teplotu (má vplyv na aktivitu vodných organizmov), povrchové napätie (umožňuje niektorým druhom hmyzu pohyb po hladine), slanosť (obsah soli vo vode je určujúci pre organizmy – to znamená, že iné druhy organizmov žijú v slanej morskej vode a iné v sladkej), samočistenie (niektoré druhy baktérií dokážu odfiltrovať z vody nečistoty)

  • kolobeh vody v prírode: voda je v prírode v neustálom pohybe, jej pohyb prebieha pomocou slnečného žiarenia a zemskej príťažlivosti (voda sa z povrchu Zeme odparuje, para stúpa do atmosféry a začne sa ochladzovať, vytvorí oblaky, keď sú oblaky nasýtené vodou, začne pršať a toto sa stále opakuje)

  • stojaté vody – majú len malý prítok a odtok vody (jazerá, rybníky, močiare, vodné nádrže -  žijú v nich: škľabky, barenníky, vodný hmyz, kapre ...)

  • tečúce vodyvoda v nich tečie rôznou rýchlosťou (bystriny, potoky, rieky, kanály – žijú v nich: pijavice, raky, pstruhy, šťuky ...)

  • spätosť života vo vode a na brehu – vodné ogranizmy dýchajú kyslík rozpustený vo vode žiabrami, brehové a vodné rastliny im poskytujú úkryt a potravu (napr. ryby sú potravou vodných vtákov/ vodné riasy sú zabezpečujú fotosyntézou dostatok kyslíka pre vodné organizmy...)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.  Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

 

15. týždeň (1. - 5.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Overiť úroveň vedomostí žiakov z TC ŽIVOT V LESE.

Téma VH: Opakovanie TC Život v lese – TEST

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, dnes si overíme Vaše vedomosti z celého TC o živote v lese formou testu. Takže:

1. Otvorte si Prílohu 1. Nájdete v nej test.

2. Postupujte nasledovne:

- test si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu;

- do stiahnutého testu doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za

  správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný test si ulož a pomenuj Test BIO 5.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 05.03.2021 (piatok) na krskova.zsudica@gmail.com

PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN !!!

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám

možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, postupuj nasledovne:

- otvor si zošit z BIO;

- na horný okraj čistej strany napíš meno a priezvisko;

- poznač si čísla úloh pod seba do stĺpčeka;

- ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu odpoveď;

- časť „POZNÁVAČKA“ oddeľ od testu čiarou a čísluj nanovo od 1. po 9., píš rodové aj druhové

  pomenovanie organizmov (napr. orol skalný), nie názov skupiny – vták !!!

- odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

14. týždeň (22. - 26.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Zopakovať a upevniť vedomosti o živočíchoch žijúcich v lese formou PL.

Téma VH: Opakovanie TC Život v lese – 2. časť (živočíchy)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, dnes si zopakujeme 2. časť TC o živote v lese. Prvú časť (lesné mikroorganizmy, huby a rastliny) sme už zopakovali a precvičili. V 2. časti sa sústredíme na lesné živočíchy (bezstavovce a stavovce), takže:

1. Zopakujete si učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď).  Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 26.2.2021 PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN!!!

2. Následne sa venujte opakovaniu TC: Život v lese - živočíchy (učebnica str. 35 – 51). Postupujte nasledovne:

- prelistujte si učebnicu a prečítajte si jednotlivé učivá,

- potom si učebnicu zatvor a pokús sa odpovedať na otázky v PL (Príloha 2. - vo formáte doc alebo vo formáte pdf),

- ak máš možnosť, tak si PL vytlač a vyplň (ak chceš vedieť správne odpovede, PL mi pošli alebo si následne správne odpovede vyhľadaj v učebnici podľa zadania),

- ak nemáš možnosť tlače, odpovedať môžeš len ústne, PL slúži na precvičenie a zopakovanie vedomostí, na budúci týždeň budete písať test z celého TC na známku.

3. Skontrolujte si správnosť odpovede DÚ z minulej VH (U str. 51/Rieš a skúmaj č. 2): Zelené rastliny patria medzi producenty, ktoré vytvárajú kyslík potrebný na dýchanie pre všetky lesné organizmy, sú potravou a úkrytom pre lesné živočíchy… . Toto je ich význam v lesnom ekosystéme.

4. Do budúceho týždňa sa doučte témy, v ktorých ste mali nedostatky a pripravte sa zodpovedne na test.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------

13. týždeň (8. - 12.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov, že les je funkčné spoločenstvo baktérií, húb, rastlín a živočíchov založené na vzájomných vzťahoch a všetky organizmy spolu sú pre les dôležité. Pochopiť význam udržania biologickej rovnováhy v lese.

Téma VH: Lesný ekosystém

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj piataci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď). Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 12.2.2021.

2. Následne sa venujte novému učivu: Lesný ekosystém (učebnica str. 49 – 51). Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: ekosystém, producenty, konzumenty, reducenty, symbióza, parazitizmus, predácia, biologická rovnováha a dôsledky jej narušenia v lese. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Lesný ekosystém

  • lesný ekosystém – je spoločenstvo všetkých organizmov (baktérií, húb, rastlín a živočíchov) žijúcich v lese, organizmy sú na sebe závislé (potravou)

  • potravové vzťahy organizmov v lese – delíme na:

a) producenty = zelené rastliny (byliny, dreviny) – organické látky na svoju výživu si vyrábajú samé fotosyntézou

b) konzumenty = živočíchy (bylinožravce, mäsožravce, všežravce) – organické látky na svoju výživu prijímajú (konzumujú) hotové z iných organizmov (napr. srnec žerie trávu/líška zožerie zajaca...)

c) reducenty (rozkladače) = huby a baktérie – získavajú potravu rozkladaním odumretých rastlín aj živočíchov a poskytujú živiny zase rastlinám (pozri obr. 136 v U na str. 49)

  • symbióza (spolunažívanie) – je vzťah dvoch organizmov, ktoré si vzájomne pomáhajú (napr. riasa + huba = telo lišajníka: huba zabezpečí vodu a riasa zabezpečí potravu)

  • parazitizmus (cudzopasníctvo) – je vzťah dvoch organizmov, kde parazit odoberá živiny hostiteľovi (napr. kliešť sa živí krvou jeleňa)

  • predácia (koristníctvo) – je vzťah dvoch organizmov, kde jeden je lovec a druhý korisť (napr. rys je lovec a králik je korisť)

  • biologická rovnováha – je taký stav lesa, kde sú druhy a počty organizmov vyvážené (k narušeniu biologickej rovnováhy dochádza vtedy, keď sa napr. zmenší počet dravých vtákov - často to spôsobí človek svojou činnosťou a premnožia sa hlodavce, ktoré lesu škodia alebo vyrubovaním lesov berieme ich obyvateľom potravu, príbytky, miesta na rozmnožovanie...)

Úlohou človeka (teda aj nás) je dbať na udržiavanie biologickej rovnováhy v prírode (neničiť a neznečisťovať prírodné prostredie, brať z prírody len toľko, aby sa mohla sama obnovovať, ochraňovať rastliny a živočíchy…) !!!

4. Na zopakovanie a precvičenie učiva z tejto VH si otvorte www.e-ucebnice.sk kliknite na biológia 5. ročník, Vyhľadajte si na lište vľavo tému: Ekosystém lesa a kliknite, po vyrolovaní sa vpravo objaví zelený podnadpis: Výučba a učenie. Odporúčam prečítať si poznámky a pozrieť si video s názvom: Eko video (aj o ochrane lesov a prírody ako takej na celej planéte, video je v češtine, čas trvania videa – 54:05 min.). Kto chce môže si vypracovať kvíz (návrat na lištu vľavo – klik na Kvíz. Vpravo sa objavia kvízové otázky, kde zaklikávate odpovede podľa zadania úloh. Výsledky kvízu v percentách sa dozviete ihneď po jeho odoslaní (klik na Odoslať odpovede).

5. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Písomne do zošita vypracuj úlohu z U str. 51/Rieš a skúmaj č. 2 – fialový obdĺžnik (po nástupe do školy si skontrolujeme správnosť Vašich odpovedí) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

12. týždeň (1. - 5.2.2021)

Téma: Vysokohorské rastliny a živočíchy

Ahoj piataci, tento týždeň nebude online vyučovanie !!!

Budeme sa venovať ďalšej téme, ktorá patrí k TC Život v lese.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 47 a 48 a poriadne si pozrite aj obrázky. Na obrázkoch si všimnite červenú hviezdičku, ktorou máme vyznačené chránené druhy. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vysokohorské rastliny a živočíchy

  • vysokohorské spoločenstvá – vyskytujú sa v najvyšších polohách Slovenska, človek ich svojou činnosťou zasiahol najmenej, je v nich drsné počasie (veľa fúka chladný vietor, nízke teploty…), sú v nich dlhé a tuhé zimy (veľa snehu a ľadu) a krátke letá, k vysokohorským spoločenstvám patrí:

a) horná hranica lesa

b) oblasť rastu kosodreviny

c) oblasť horských lúk

d) oblasť skalných brál

Rastliny:

  • ihličnaté drevinyBorovica kosodrevinová (kosodrevina), Borovica limbová (limba) – odolná vetru

  • listnaté drevinyBrusnica pravá, Brusnica čučoriedková (nízke kríky)

  • nekvitnúce byliny – vysokohorské trávy, machy, lišajníky

  • kvitnúce byliny – majú nízky vzrast, sú drobné, dobre odolné vetru, udržujú vlhko a teplo napr.: Lomikameň (rastie v štrbinách skál), Horec Clusiov, Horec bodkovaný,  symbolom Tatier je kvitnúca bylina Plesnivec alpínsky

Živočíchy:

  • bezstavovce – sú tu slimáky, hmyz, pavúky, opeľovače (včely, čmele...)

  • stavovce – majú husté perie alebo hustú srsť (ochrana pred chladom), tvoria si zásoby tuku na zimu, niektoré sa ukladajú na zimný spánok (hibernujú)

napr. cicavce: Medveď hnedý, Svišť vrchovský, Kamzík vrchovský, Vlk dravý, Rys ostrovid,

vtáky: Orešnica perlovaná, Orol skalný.

Tieto spoločenstvá sú čoraz viac narušované nezodpovednými turistami, ktorí vychádzajú mimo vyznačené turistické trasy a chodníky!

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

11. týždeň (25. - 29.1.2021)

Téma: LESNÉ  STAVOVCE – Lesné cicavce

Online VH (streda od 9.30 do 10.30 h.)

Ahoj piataci, tento týždeň pokračujeme v online stretnutiach.

Budeme sa venovať ďalšej triede lesných stavovcov a to sú lesné cicavce.

POKYNY K PRÁCI:

V závere online VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Odporúčam pozrieť aj videá z www.e-ucebnice.sk. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 45 a 46 a poriadne si pozrite aj obrázky. Na obrázkoch si všimnite červenú hviezdičku, ktorou máme vyznačené chránené druhy. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Lesné cicavce

  • znaky cicavcov – telo majú pokryté srsťou (ochrana pred zimou), rodia živé mláďatá, ktoré sa po narodení živia cicaním materského mlieka

  • rozdelenie lesných cicavcov podľa potravy, ktorou sa živia – delíme ich na:

a) lesné bylinožravce – živia sa bylinami a výhonkami stromov (Srnec lesný – má parohy, ktoré na jeseň zhadzuje, Jeleň lesný – je väčší ako srnec, ozýva sa trúbením, žije v stádach, samica sa volá laň, Muflón  a Zubor – majú rohy)

b) lesné mäsožravce – živia sa živočíšnou potravou (Rys obyčajný – mačkovitá šelma, ktorá loví skokom, na ušniciach má štetiny, je chránený, Líška obyčajná – živí sa hlodavcami, často prenáša nákazlivé ochorenie nebezpečné pre človeka – besnotu, Vlk sivý – žije vo svorkách, korisť loví prenasledovaním, je chránený, Kuna lesná – živí sa hrabošmi, vevericami...)

c) lesné všežravce – živia sa lesnými plodmi, hmyzom a drobnými bezstavovcami (Sviňa divá – žije v čriedach, kožu pokrývajú hrubé štetiny, na hlave má kly, Medveď hnedý – je chránený, ukladá sa na zimný spánok)

d) lesné hmyzožravce – živia sa hmyzom (Netopier veľký – má lietaciu blanu medzi predĺženými prstami predných končatín, bokmi tela a zadnými končatinami, je chránený)

  • Kamzík vrchovský tatranský – je slovenský endemit - žije len vo Vysokých Tatrách

  • význam lesných cicavcov – mäsožravce bránia premnoženiu bylinožravcov (udržujú biologickú rovnováhu v lese), niektoré druhy sú potravou aj pre človeka (jelene, diviaky...)

DÚ: Nalep si do Z farebný obrázok jedného druhu lesného cicavca.

Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

10. týždeň (18. - 22.1.2021)

Téma: LESNÉ  STAVOVCE – Lesné vtáky  

Ahoj piataci, tento týždeň si vyskúšame online stretnutie.

Online VH (streda od 9.30 do 10.30 h.) Link: https://meet.google.com/spb-isqb-wuv

Budeme sa venovať ďalšej triede lesných stavovcov a to sú lesné vtáky.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Odporúčam pozrieť aj videá z www.e-ucebnice.sk. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 43 a 44 a poriadne si pozrite aj obrázky. Na obrázkoch si všimnite červenú hviezdičku, ktorou máme vyznačené chránené druhy. Zistíte, že všetky druhy, ktoré sú v učebnici sú chránené. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Lesné vtáky

  • znaky vtákov – sú lietajúce stavovce, telo pokrýva perie (ochrana pred chladom) – na krídlach a chvoste majú letky, predné končatiny majú premenené na krídla, na hlave majú zobák (jeho tvar závisí od potravy, ktorou sa živia), rozlišujeme:

a) stále vtáky – žijú počas celého roka u nás

b) sťahovavé vtáky – odlietajú na zimu do teplejších krajín za poteavou

c) kŕmivé vtáky – mláďatá po vyliahnutí kŕmia (napr. dravce)

d) nekŕmivé vtáky – mláďatá po vyliahnutí za potravou vodia

  • dravé lesné vtáky (dravce) – žijú v lese, živia sa menšími stavovcami (napr. myšami, bránia ich premnoženiu a tým udržujú  v lese biologickú rovnováhu), majú zahnutý = hákovitý zobák, silné a ostré pazúry, výborný zrak a sluch, sú kŕmivé, patria sem:

myšiak lesný, jastrab lesný, sova lesná, výr skalný (najväčšia sova), kuvik vrabčí (najmenšia sova) všetky sú zákonom chránené !!!

  • zaujímavé lesné vtáky:

a) ďateľ veľký – volajú ho aj „lekár stromov“, vydáva klopkavý zvuk pri vyhľadávaní potravy, má lepkavý jazyk s háčikmi (vyberanie hmyzu spod kôry stromov)

b) kukučka obyčajná – kuká iba samček, nerobí si hniezda, samička prenáša vajíčka do cudzích hniezd a o mláďatá sa nestará – tento jav voláme hniezdny paratizmus

c) tetrov hlucháň – živí sa semenami, listami a púčikmi

  • spevavé lesné vtáky (spevavce) – zvukmi ohraničujú svoje územie, kde si hľadajú potravu a robia hniezda, živia sa prevažne hmyzom, patria sam: slávik červienka, brhlík lesný, sojka škriekavá, pinka lesná, sýkorka bielolíca

  • význam lesného vtáctva – trusom rozširujú semená rastlín po lese, bránia premnoženiu hmyzu a hlodavcov

DÚ: Nalep si do Z farebný obrázok jedného druhu lesného vtáka.

        Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)                                                         

9. týždeň (11. - 15.1.2021)

Téma: LESNÉ  STAVOVCE – Lesné obojživelníky a plazy

Ahoj piataci, po dlhšej vianočnej prestávke sa vraciame opäť k učeniu. Žiaľ zatiaľ stále dištančnou formou. Testík, ktorí ste písali pred Vianocami ste zvládli celkom pekne, takže môžeme pokračovať druhou časťou lesných živočíchov a od bezstavovcov sa presunieme k lesným stavovcom. Prvá skupina, na ktorú sa pozrieme bližšie sú lesné obojživelníky a plazy.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Odporúčam pozrieť aj videá z www.e-ucebnice.sk. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 41 a 42 a poriadne si pozrite aj obrázky. Na obrázkoch si všimnite červenú hviezdičku, ktorou máme vyznačené chránené druhy. Zistíte, že všetky druhy lesných obojživelníkov a plazov sú u nás vo voľnej prírode chránené. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z.

Lesné obojživelníky a plazy

  • stavovce - sú živočíchy, ktoré majú vnútornú oporu tela – kostru a chrbticu zloženú zo stavcov
  • A) lesné obojživelníky
  • sú stavovce, ktoré počas života striedajú súš a vodu (počas vývinu žijú vo vode, dospelé  žijú na súši v blízkosti vody)
  • žijú v malých lesných potokoch, studničkách, jazierkach...
  • telo majú pokryté hladkou a vlhkou kožou
  • keď sú malé dýchajú žiabrami, v dospelosti dýchajú pľúcami a kožou
  • živia sa drobnými živočíchmi (mäkkýše, pavúky, stonožky, hmyz…), sú súčasťou potravových reťazcov
  • druhy lesných obojživelníkov:

Skokan hnedý je žaba (bezchvostý obojživelník), ktorej telo tvorí hlava s veľkými očami, široké ústa s vymrštiteľným lepkavým jazykom, pri ústach sú zvukové mechúriky (zosilňujú kŕkanie), z trupu vyrastajú 4 končatinyna predných4 prasty, na zadných je 5 prstov s plávacími blanami. Rozmnožuje sa kladením vajíčok do vody, z ktorých sa vyliahne žubrienka a z nej sa vyvinie dospelý skokan.

Salamandra škvrnitá je mlok (chvostnatý obojživelník), má výstražné sfarbenie (čierno-žlté škvrny na koži)

  • B) lesné plazy
  • sú stavovce, ktoré žijú na okrajoch lesa, na rúbaniskách (žijú na súši)
  • telo majú pokryté suchou kožou so šupinami (hady a jašterice) alebo štítkami (korytnačky)
  • hady zvliekajú kožu v celku (naraz – napr. užovky)
  • niektoré majú na bokoch valcovitého tela krátke končatiny (jašterice a korytnačky), iné končatiny nemajú (hady)
  • kožovité vajcia kladú na suchú zem (pod lístie do dier)
  • živia sa hmyzom, slimákmi, pavúkmi, žabami, myšami… = sú užitočné, nesmú sa zabíjať!!!
  • druhy lesných plazov:

Jašterica zelená, Slepúch lámavý, Užovka hladká, Užovka stromová

DÚ: Nakresli si do Z Skokana hnedého a Jaštericu zelenú. Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Prajem Vám veľa chuti do práce. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. týždeň (14. - 18.12.2020)

Téma: Opakovanie učiva

POKYNY K PRÁCI:

Dnes Vás čaká opakovanie učiva formou testu od lesných mikroorganizmov cez nekvitnúce a kvitnúce lesné byliny, huby až po lesné bezstavovce.

V Prílohe 1. nájdeš test.

Postup vypracovania a odoslania testu:

1. Stiahni si ho do WORDu.

2. Test označ menom a priezviskom

3. Priamo v teste vyznač farebne odpovede.

4. Vypracovaný test si ulož.

5. Odošli ho do 18.12.2020 do 12.00hod. na krskova.zsudica@gmail.com.

6. Prosím dodrž určený termín odoslania!

7. Výsledky testu sa dozvieš do 31.12.2020 cez email, ktorým odošleš vypracovaný test.

To je v tomto kalendárnom roku všetko.

Prajem Vám veselé vianočné sviatky, užite si prázdniny a verím, že sa uvidíme 11.1.2021 už v škole. Ak nie, sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)

7. týždeň (7. - 11.12.2020)

Téma: DROBNÉ LESNÉ ŽIVOČÍCHY

POKYNY K PRÁCI:

Dnes budete pokračovať v poznávaní drobných lesných živočíchov. Téma je kratučká a patrí k výberovým témam.

Učivo si prečítajte z učebnice na str. 40.

Potom si otvorte zošit a napíšte si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Drobné lesné živočíchy

  • majú článkované telo

  • žijú v lese pod lístím, kameňmi, v pôde, v kôre odumierajúcich stromov

  • živia sa rozkladajúcimi zvyškami rastlinných a živočíšnych tiel, pomáhajú pri tvorbe humusu

  • k drobným lesným živočíchom patrí: žižiavka, zvinavec, stonožka, mnohonôžka, chvostoskok

DÚ: Vyber si jedného z drobných lesných živočíchov a nakresli si ho do zošita ! (Ak sa Ti nechce kresliť a máš možnosť tlače, nájdi si ho na nete, vytlač si jeho obrázok a nalep do zošita !)

POZOR: O týždeň Vás bude čakať opakovanie tém formou TESTU: Zopakuj si učivo od str. 27 po str. 39, alebo podľa poznámok zo zošita !!!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

6. týždeň (30.11. - 4.12.2020)

Téma: INÉ LESNÉ BEZSTAVOVCE

POKYNY K PRÁCI:

Dnes budete pokračovať v poznávaní lesných bezstavovcov. Skôr, ako začnete pracovať s učebnicou, pozrite si prezentáciu z Prílohy 1 (pomôže Vám lepšie pochopiť nové učivo).

Potom si prečítaje učivo z učebnice na str. 37 – 39 (je toho trošku viac, ale nebojte sa je tu viac obrázkov ako textu).

Potom si otvorte zošit a napíšte si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Iné lesné bezstavovce

  • križiak obyčajný: žije v lese, jeho telo tvorí hlavohruď a bruško spojené tenkou stopkou, na hlavohrudi8 očí, ústne orgány (klepietka a hmatadlá), 4 páry článkovaných nôh (na poslednom páre má hrebienkovité pazúriky), na spodnej strane bruškasnovacie bradavice (tkanie pavučiny), živí sa hmyzom zachyteným do pavučiny (má mimotelové trávenie)

  • kliešť obyčajný: žije na okrajoch listnatých lesov, najmä na kroch a tráve, stavbu tela má podobnú ako križiak, samička je vonkajší parazit = živí sa krvou človeka alebo iných živočíchov, samček sa živí rastlinnými šťavami, môže byť pre človeka nebezpečený (môže prenášať choroby – kliešťový zápal mozgu/boreliózu),

postup pri výskyte kliešťa na tele človeka:

a) po návšteve lesa prehliadnuť celé telo

b) kliešťa vytiahnuť pinzetou (chytiť čo najbližšie ku koži)

c) ranu vydenzifikovať

d) ak sa rana zapáli, treba ihneď vyhľadať lekára

  • mravec lesný: žije vo veľkých spoločenstvách (mraveniskách), sú v ňom okrídlené samčeky a samičky a bezkrídle robotnice, telo mravca sa skladá z hlavy, hrude a bruška, na hlavezložené oči, 1 pár tykadiel a ústne orgány, na hrudi 3 páry nôh a 2 páry krídel, živia sa inými bezstavovcami aj rastlinami (sú „upratovačmi lesa“, preto ich musíme chrániť!!!)

  • lesní škodcovia: lykožrút, mníška

  • chránené druhy lesných bezstavovcov: húseničiar, fúzač, roháč

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: keďže z BIO online hodiny nebývajú, môžeš si opakovať učivo hravo pomocou PC. Ak máš záujem, choď na www.e-ucebnice.sk. Vyber biológiu pre 5. ročník a klikni, po rozbalení vyber vľavo na lište učivo LESNÉ PAVÚKOVCE A HMYZ, klikni. Vyroluje sa celé učivo, ktoré je doplnené zaujímavými krátkymi videami (nefunguje len video o križiakovi). Ak sa vrátiš späť na lištu vľavo a klikneš na položku KVÍZ, môžeš si nové učivo precvičiť. Na konci kvízu je tlačidlo ODOSLAŤ ODPOVEDE (ak naň klikneš, program tvoje odpovede vyhodnotí v percentách) a TABUĽKA (Odporúčané hodnotenie kvízu – sú tam percentá a známky), z ktorej sa dozvieš, ako si nové učivo zvládol. Týmto spôsobom si môžeš opakovať všetky predchádzajúce i nasledujúce učivá z BIO. SKÚS TO - DRŽÍM PALCE !!!

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

5. týždeň (23. - 27.11.2020)

Téma: LESNÉ BEZSTAVOVCE

POKYNY K PRÁCI:

Prečítaj si nové učivo z učebnice na str. 35 - 36.

Potom si otvor zošit a naplníš si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Lesné bezstavovce

Bezstavovcedrobné lesné živočíchy, ktoré nemajú vnútornú oporu tela (kostru).

Slimák je lesný bezstavovec, ktorý žije na teplých a vlhkejších miestach,

jeho telo sa skladá: sliznatá svalnatá noha (umožňuje mu pohyb), predná časť nohy prechádza do hlavy (na nej má ústny otvor s drsným jazýčkom, na hlave má aj 2 páry tykadiel – na dlhých sú oči, na krátkych má čuchové a hmatové bunky), na tele má aj špirálovitú ulitu (slúži mu ako úkryt pred nebezpečenstvom a v chladnom období ju uzavrie viečkom.

Slizniak je bez ulity, je pohyblivejší ako slimák, v nebezpečenstve a počas zimy sa ukryje pod vrstvu lístia, kladie vajíčka do pôdy.

Dážďovka zemná žije v pôde, jej telo je valcovité zložené z článkov, na každom článku má 4 páry štetín, v prednej časti tela má opasok, v ktorom má vajíčka a vylučuje ním sliz, živí sa zvyškami rastlín spolu s pôdou, svojím pohybom pôdu premiešava a kyprí = prevzdušňuje pôdu a tým je užitočná.

DÚ: Nakresli si do zošita dážďovku zemnú a opíš časti jej tela podľa obr. 82 A z U str. 36.

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

4. týždeň (16. - 20.11.2020)

Téma: LIŠAJNÍKY

POKYNY K PRÁCI:

Otvor si učebnicu na str. 33 a prečítaj si o lišajníkoch.

Potom si otvor zošit a naplníš si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Lišajníky

  • lišajníky sú organizmy, ktoré žijú na skalách, múroch, stromoch;

  • časti tela lišajníka: telo lišajníka tvoria 2 organizmy a to:

a) huba (poskytuje lišajníku vodu),

b) riasa (zabezpečuje pre lišajník potravu cez fotosyntézu);

  • spôsob života lišajníka: riasa a huba si vzájomne pomáhajúžijú v symbióze!!!

  • druhy lišajníkov: diskovka bublinatá, dutohlávka sobia, diskovník múrový, zemepisník mapovitý;

  • význam lišajníkov v prírode: pomáhajú pri vzniku pôdy, sú ukazovateľmi čistoty vzduchu, v severských krajinách sú potravou pre ľudí a soby, niektoré majú liečivé účinky.

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok, ktorý je v U str. 33/obr. 72 (aj s popisom).

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

3. týždeň (9. - 13.11.2020)

Téma: LESNÉ HUBY A LIŠAJNÍKY

POKYNY K PRÁCI:

Otvor si učebnicu na str. 31 - 32 a prečítaj si o lesných hubách.

Potom si otvor zošit a naplníš si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Lesné huby

  • huby sú organizmy, ktoré rastú v lese na vlhkých a teplých miestach

  • časti tela huby sú:

a) podhubie – je v pôde, huby z neho čerpajú živiny pre svoj rast

b) plodnica – vyrastá z podhubia, tvorí ju: hlúbik a klobúk – zo spodnej strany sú na ňom rúrky alebo lupene

c) závoj – chráni lupene mladých húb

d) prsteň – vzniká pri raste húb zo závoja, ktorý sa trhá a zostáva na hlúbiku (prsteň nemajú všetky huby)

e) pošva – je na spodku hlúbika

  • rozmnožovanie húb prebieha výtrusmi, ktoré sú uložené na spodnej strane klobúka v rúrkach/lupeňoch

  • výživa húb je založená na symbióze (vzájomná pomoc dvoch organizmov: huby poskytujú stromom vodu a stromy dávajú hubám živiny – napr. hríb dubový a dub)

  • rozdelenie húb podľa významu pre človeka (jedlé, nejedlé, jedovaté) + vedieť uviesť 3 príklady

  • zásady zberu húb

  • prvá pomoc pri otrave hubami

  • význam húb v prírode – rozkladajú odumreté telá, sú potravou pre lesné Ž

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok, ktorý je v U str. 31/obr. 66 (aj s popisom)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

2. týždeň (2. - 6.11.2020)

Téma: LESNÉ KVITNÚCE BYLINY

POKYNY K PRÁCI:

Otvor si učebnicu na str. 29 a prečítaj si o lesných kvitnúcich bylinách.

Potom si otvor zošit a naplníš si poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Lesné kvitnúce byliny

  • lesná bylina je R, ktorá má dužinatú mäkkú stonku a rastie v lese;

  • časti tela byliny koreň, stonka, listy, kvety. Z kvetov sa vyvíjajú plodysemená;

  • jarné lesné byliny kvitnú skoro na jar ešte pred pučaním stromov, nevadia im nízke teploty;

  • liečivé lesné byliny: jahoda lesná, prvosienka vyššia...;

  • jedovaté lesné byliny: konvalinka voňavá, blyskáč jarný...;

  • chránené lesné byliny: bleduľa jarná, snežienka jarná...;

  • podzemné zásobné orgány bylínhľúza, cibuľa, podzemok  - R si do nich ukladajú živiny, z ktorých čerpajú energiu pred tým ako začne prebiehať v zelených častiach fotosyntéza.

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok, ktorý je v U str. 29/obr. 61 (aj s popisom)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

1. týždeň (26. - 29.10.2020)

Téma: LESNÉ MIKROORGANIZMY A NEKVITNÚCE BYLINY

POKYNY K PRÁCI:

Úvod do tejto témy sme si už spravili na predchádzajúcej hodine.

Stačí, keď si otvoríš zošit a doplníš si nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

  • drobnozrnko je zelená riasa, ktorá vytvára zelené povlaky na kôre stromov, jej telo tvorí 1 bunka, v ktorej sa nachádza zelené farbivo chlorofyl (prebieha v nej fotosyntéza);

  • machyzelené nekvitnúce rastliny, ktoré rastú na vlhkých a tienistých miestach v lese a vytvárajú porasty (koberčeky), ich telo sa skladá z pakorienka, pabyľky a palístkov, rozmnožujú sa výtrusmi;

  • druhy lesných machov: rašeliník, merík, bielomach;

  • paprade nekvitnúce byliny (napr. papraď samčia), ktoré tiež rastú na vlhkých a tienistých miestach lesa, majú veľké perovité listy, ktoré sú lievikovito usporiadané, rozmnožujú sa výtrusmi a v pôde majú podzemnú stonku – podzemok;

  • prasličky sú podobné papradiam (praslička lesná, praslička roľná)

Prosím, k tomuto učivu si odkresli do zošita obrázok, ktorý je v U str. 27/obr. 57 pod písmenom B (aj s popisom).

Dobrovoľná praktická aktivita (nemusíš ju urobiť)!!!:

Ak budeš môcť a budeš mať čas, vyber sa na prechádzku k najbližšiemu lesu aj s mobilom.

Pokús sa nájsť jeden druh machu, alebo paprade, o ktorom si sa učil.

Odfoť ho a pošli na email: krskova.zsudica@gmail.com.

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)