Zelenoškolské učenie

Pro-environmentálna výučba

Pro-environmentálna výučba sa zameriava hlavne na vplyv človeka na prostredie v ktorom žije. Do aktivít, ktoré sme so žiakmi robili sme sa teda snažili vniesť diskusiu o tom ako človek svojou činnosťou ovplyvňuje okolité prostredie, aby si žiaci uvedomili, že všetky aktivity, ktoré robíme ovplyvňujú našu prírodu. Pri aktivitách, ktoré sme so žiakmi robili sme využívali hlavne zážitkové a projektové učenie, rovesnícke vzdelávanie. Na našej škole sme v rámci pro- environmentálnej výučby uskutočnili tieto aktivity:

  • odborné prednášky v spolupráci s Vlastivedným múzeom v Považskej Bystrici o Jedovatých rastlinách a Živočíšnych škodcoch,
  • zábavno-náučné predstavenie „Mladý zálesák“,
  • rovesnícke vzdelávanie (Zber a sušenie byliniek, Kráľovstvo včiel, Environmentálni exerti),
  • projektový deň- Deň Zeme (Prezentácia o presádzaní izbových rastlín, projekt- zelená školská chodba),
  • čistenie okolia školy,
  • Noc s Andersenom (Moja kniha ovocných stromov a krov ),
  • vytvorenie bylinkovej záhradky (leporelo zber a sušenie byliniek),
  • hniezdiace vtáčie búdky (Atlas vtákov v okolí školy),
  • vytvorenie informačných plagátov o bylinkách,
  • postavenie hmyzích hotelov (Atlas hmyzu v okolí školy),
  • osadenie rozmnožovacích búdok pre ježkov (vzdelávací projekt o ježovi v ŠKD- rovesnícke vzdelávanie formou hravých aktivít),
  • ŠKD- pravidelne každý piatok sa koná „Čarovné vrecúško“- deti sa vzájomne učia o rôznych druhoch zvierat,
  • výlety do prírody - poznávanie a zber byliniek,
  • kŕmenie lesnej zveri a vtáčikov v zime,
  • sadenie zeleniny do vyvýšených záhonov (sezónny kalendár, prehľad rastlinných semien),
  • samostatný vyučovací predmet environmentálna výchova.

 

CHARAKTERISTIKA PREDMETU Environmentálna výchova

Predmet environmentálna výchova je zaradený ako samostatný predmet v rámci ŠkVP. Je odrazom profilácie samotnej školy, ktorá je orientovaná na ochranu a tvorbu životného prostredia. Vyučovací predmet bol zavedený práve pre posilnenie kompetencií v rámci ochrany a tvorby životného prostredia.

Cieľom tohto predmetu je:

  • prispieť k rozvoju osobnosti žiaka tak, že v oblasti vedomostí, zručností a schopností nadobudne schopnosť chápať,
  • analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím na základe poznania zákonov, ktorými sa riadi život na Zemi,
  • poznať a chápať súvislosti medzi vývojom ľudskej populácie a vzťahom k prostrediu v rôznych oblastiach sveta,
  • pochopiť súvislosti medzi lokálnymi a globálnymi problémami a vlastnú zodpovednosť vo vzťahu k prostrediu,
  • rozvíjať si spôsobilosti, ktoré sú nevyhnutné pre každodenné konanie a postoje človeka k životnému prostrediu,
  • posilňovať pocit zodpovednosti vo vzťahu k živým organizmom a ich prostrediu,
  • podporovať aktívny prístup k tvorbe a ochrane životného prostredia prostredníctvom praktickej výučby,
  • rozvíjať schopnosť kooperovať v skupine, deliť si úlohy, niesť zodpovednosť.

 

Témy preberané v súvislosti s prioritnou témou ZELEŇ a OCHRANA PRÍRODY

6. ročník

  • Ochrana druhovej rozmanitosti
  • Fauna miestneho regiónu (vidlochvost, mlynárik, koník, pošvatka, slávik, drozd, pstruh (možnosť využiť atlas R a Ž Marikovskej doliny)
  • Flóra miestneho regiónu hríb dubový, suchohríb, bedľa, mach, baza, vtáči zob, chren, kostihoj, alchemilka (možnosť využiť atlas R a Ž Marikovskej doliny)
  • Negatívne zásahy človeka v lese
  • Odlesňovanie a rastlinstvo a živočíšstvo
  • Odlesňovanie a jeho následky
  • Ochrana a obnova lesov

PA 1. Pozorovanie druhovej rozmanitosti v okolí školy

PA 2. Zber liečivých R v okolí školy, lisovanie, sušenie

7. ročník

PA 1. Pozorovanie druhovej rozmanitosti v Marikovskom potoku

Pozorovať druhovú pestrosť R a Ž lupou a voľným okom, spracovať záznam z pozorovania do Z (nákres, opis, záver)

PA: 2. Mapovanie lišajníkov - indikátorov čistoty ovzdušia v okolí školy

Zistiť a zdokumentovať počet drevín (stromov) s lišajníkmi na školskej záhrade a na základe zistení definovať úroveň čistoty/znečistenia ovzdušia v okolí školy, spracovať záznam z pozorovania do Z (nákres, opis, záver)

8. ročník

Ekologické problémy okolo nás (zdokumentovať tému o GEP na úrovni regiónu, priniesť nové a objavné informácie + obrázok) - 1. PROJEKT

Legislatíva ochrany prírody SR a kategórie chránených území

Národné parky SR, Chránené krajinné oblasti SR, Vybrané CHA, NPR, CHKP a PP v SR. Významné slovenské a celosvetové organizácie na ochranu ŽP, významné environmentálne dni

PA 1. Vychádzka na Klape spojená s čistením okolia od odpadkov

Aktívne sa podieľať na ochrane prírody

PA: 2. Mapovanie čiernych skládok v obci

Aktívne sa podieľať na ochrane prírody - upozorňovanie zodpovedných orgánov na znečisťovanie v obci

Poznámka: PA- praktická aktivita

 


Fotogaléria: Zelenoškolské učenie

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-1-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-2-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-3-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-4-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-5-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-6-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-7-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-8-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-9-jpg/

—————

/album/fotogaleria-zelenoskolske-ucenie/zelenoskolske-aktivity-10-jpg/

—————

—————