Fyzika
15. týždeň
Opakovanie: Vypracujte pracovný list (vo formáte doc alebo vo formáte pdf) a pošlite spolu so svojím sebahodnotením na konci šk. roka na môj mail najneskôr do 24.6.2020.
14. týždeň
Blíži sa koniec školského roka, preto si tento týždeň dorobte všetky poznámky a domáce úlohy. Na základe splnenia alebo nesplnenia, resp. ako ste plnili svoje povinnosti budete hodnotení.
12. - 13. týždeň
Poznámky a zadanie na týždne 1.- 12.6.2020 vo formáte doc alebo vo formáte pdf.
10. - 11. týždeň
Ako sa vám darilo pri experimentovaní? Svoje zistenie mi poslala iba jedna žiačka. Dúfam, že ostatní to majú vo svojich zošitoch.
Nasledujúca téma bude veľmi zaujímavá a poučná. Opäť na to máte 2 týždne. Urobte projekt vo forme plagátu na tému: Energetická hodnota potravín. Odkiaľ získavame energiu, koľko jej potrebujeme ako ju spaľujeme. Spravte jedálny lístok aspoň na jeden deň, tak aby spĺňal vašu dennú potrebu energie a zároveň bol zdravý. To aby ste boli zdraví a krásni:-)
Zadanie spolu s pomôckami na projekt nájdete vo formáte doc alebo vo formáte pdf.
8. - 9. týždeň
Milí siedmaci!
Najskôr chcem pochváliť tých, ktorí si svoje povinnosti plnia zodpovedne :-).
Na druhej strane sú tu žiaci, ktorí za 2 mesiace ešte neposlali nič! Prosím o doplnenie chýbajúcich vecí!
Fyzika je všade okolo nás. Pri pozorovaní a skúmaní bežných vecí si to niekedy ani neuvedomujeme. Čo sa deje napríklad aj pri napúšťaní vody do vane na kúpeľ? Musíme zmiešať teplú a studenú vodu, čo je vlastne tepelná výmena.
Doma si tento experiment vyskúšajte a potom zaznamenajte svoje zistenia do zošitov z fyziky. Nemusíte posielať.
- Zmiešajte 1 pohár studenej a 1 pohár vriacej vody, kto má možnosť, môže výslednú teplotu aj odmerať, kto nemá taký teplomer, stačí výsledné teploty porovnať.
- Zmiešajte 1 pohár studenej a 2 poháre vriacej vody.
- Zmiešajte 2 poháre studenej a 1 pohár vriacej vody.
Kto chce môže tento experiment doplniť. Dávajte si pozor pri práci s vriacou vodou.
Aká je to studená voda? Je to voda z vodovodu, približne 10-15ºC.
Dá sa to aj matematicky vypočítať, ale tým vás trápiť nebudem :-)
28.4.2020
Opakovanie - výpočet tepla
Vašou úlohou bude vypočítať 4 príklady a poslať na môj mail do 4.5.2020
21.4.2020
Milí siedmaci!
Neviem ako vám ide počítanie úloh na teplo, ale nikto mi nepísal, že má problémy. Ideme na posledný typ. Jeden príklad máte vyriešený vzorovo, druhý riešte samostatne do zošitov.
Učivo si môžete zopakovať pomocou prezentácie.
- Vypočítaj hmotnosť vody, ktorá dodaním tepla 84 kJ zvýšila svoju teplotu z 30°C na 40°C.
Zápis:
Q= 84 kJ = 84000 J
t2 = 40 °C
t1 =30 °C
cvoda= 4200 J/kg. °C
m = ? kg
vzorec:
Q = m.c.(t2 – t1 )
m= Q: (c.(t2 – t1 ))
m= 84000: ( 4200.(40-30))
m=2 kg
Odpoveď: Hmotnosť vody je 2 kg.
- Teleso z cínu odovzdalo teplo 45 400 J, jeho teplota klesla o 100°C. Vypočítaj hmotnosť cínového telesa. (c = 227 J/kg.oC)
7.4.2020
Milí siedmaci!
Som rada, že niektorí z vás si plnia svoje povinnosti zodpovedne. Mrzí ma, že niektorí nie. Vaša snaha bude ohodnotená známkami, ktoré si môžete nájsť na IŽK.
Prajem vám pekné veľkonočné sviatky a veľa zdravia!
Pani učiteľka Ištoková
Výpočet tepla - pokračovanie
Ďalší typ úloh:
Príklad:
Určitej látke s hmotnosťou 10kg sme dodali teplo 450 kJ, čím sme ju ohriali s teploty 20°C na teplotu 137,2°C. Na základe priloženej tabuľky určite, o akú látku sa jedná.
Tabuľka:
Merné tepelné kapacity látok v J/kg.ºC |
|
Voda |
4200 |
Glycerín |
2390 |
Olej |
1760 – 1840 |
Železo |
450 – 500 |
Meď |
383 – 393 |
Olovo |
129 |
Cín |
227 |
Mosadz |
384 |
Hliník |
879 – 896 |
Ako vidíme z tabuľky, aby sme mohli určiť, o akú látku sa jedná, musíme poznať jej tepelnú kapacitu. Zapíšeme si teda všetko, čo poznáme:
m = 10 kg
Q = 450 000 J
t1 = 20°C
t2 = 137,2°C
Napíšeme si vzorec pre výpočet kapacity a dosadíme:
c= Q: (m.(t2-t1))
c=450 000: (10.(137,2-20))
c=383,96=384J/kg.ºC
Teraz sa pozrieme do tabuľky a určíme, ktorá látka má tepelnú kapacitu takú, ako sme vypočítali: Je to mosadz.
Skúste vyriešiť ďalšiu úlohu:
- Aká je hmotnostná tepelná kapacita látky, keď na zohriatie 4 kg tejto látky z 20 °C na 820 °C bolo treba 1600 kJ tepla? Vieš, o akú látku sa jedná?
31.3.2020
Milí siedmaci!
Začína tretí týždeň kedy sa neuvidíme na našich spoločných hodinách. Dúfam, že na zadaných úlohách pracujete, pretože nikto nevie, ako dlho toto potrvá. Ak by ste hocičo potrebovali, kľudne mi napíšte na môj mail, ak budem vedieť, rada vám poradím.
Prajem vám veľa zdravia!
p. uč. Ištoková
Výpočet tepla: do zošitov napísať vzorovo vyriešenú úlohu a pokúsiť sa vyriešiť aj nasledovné príklady. Ak by ste niečo nevedeli, píšte.
Teoretická časť
- Teplo Q je energia, ktorú pri tepelnej výmene odovzdá teplejšie teleso chladnejšiemu, resp. teplo sa rovná energii, ktorú pri tepelnej výmene príjme chladnejšie teleso od teplejšieho
- Merná tepelná kapacita c je teplo, ktoré musíme dodať jednému kilogramu určitej látky tak, aby zvýšila svoju teplotu o 1°C, pre vodu c=4200J/kg.ºC
- Δ t- rozdiel t2-t1, čiže rozdiel teplôt
- m- hmotnosť telesa v kg
- vzorec: Q= m.c. Δ t alebo Q=m.c.( t2-t1)
Praktická časť
Príklad č.1:
Máme vodu s hmotnosťou 1 kg, tepelnou kapacitou 4200 J/kg.ºC. Voda je pri izbovej teplote 20°C. Vypočítajte, aké teplo jej musíme dodať, aby sme ju zohriali na teplotu 90°C.
Riešenie:
Zapíšeme si, čo všetko poznáme:
m = 1kg
c = 4200 J/kg.ºC
t1 = 20°C
t2 = 90°C
Q = ? J
Dosadíme do vzorca a riešime:
Q = m.c.(t2-t1)
Q = 1.4200. (90°C – 20°C)
Q = 294 000 J = 294 kJ
Odpoveď:
Aby sme vodu s hmotnosťou 1kg zohriali na 90°C musíme jej dodať teplo 294 kJ.
Ďalšie úlohy:
- Vypočítaj, aké teplo prijala voda s hmotnosťou 1,2 kg, ak sa jej teplota zvýšila z 10°C na 50°C.
- Aké množstvo tepla dodáme vode o hmotnosti 200 g, ak sa zohreje z teploty 22 °C na teplotu 100 °C ?
24.3.2020
Odovzdávanie a prijímanie tepla telesom
Do zošitov si napísať:
Do horúceho čaju vložíme lyžičku izbovej teploty. Opíš prebiehajúce procesy doplnením viet.
Studená lyžička má menšiu teplotu, horúci čaj má väčšiu teplotu. Horúci čaj odovzdáva studenej lyžičke teplo. Lyžička od čaju teplo príjme. Pritom sa teplota čaju zníži a teplota lyžičky zvýši. Hovoríme, že medzi čajom a lyžičkou prebehla tepelná výmena. Proces prebieha dovtedy, kým sa teploty čaju a lyžičky nevyrovnajú.
17.3.2020
Kalorimeter
- napísať do zošitov:
Kalorimeter je tepelne izolovaná nádoba určená na pokusné určenie tepla prijatého alebo odovzdaného telesom pri tepelnej výmene.
- skladá sa z:
- dve kovové nádoby s rôznymi priemermi dna, oddelené izolantom
- veko s otvormi na miešadlo a teplomer
- miešadlo
- teplomer
Využitie – termosky (udržujú teplotu kvapaliny)
Obrázok nakresliť do zošita.