SJL

15. týždeň 22. - 26.6.2020

Pondelok - štvrtok: 22. - 25.6.2020 - Záverečné opakovanie

  • vypracovať priložený pracovný list (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

  • napísať diktát z pracovného listu

 

14. týždeň

Pondelok: 15.6.2020 - Záverečné opakovanie

  • Pomocník str. 84, 85 - Test 5, Test 6

Streda: 17.6.2020 – Opakovanie literatúry

  • Alf - Názov: Opakovanie z literatúry

13. týždeň

Pondelok: 8.6.2020 - Práca s textami

  • vypracuj test (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), pošli mi ho mailom

  • test sa pokúste vypracovať bez použitia internetu alebo zošita

  • pošlite mi iba odpovede tak ako vždy, nekopírujte mi testy, nefoťte

Streda: 10.6.2020 – Opakovanie drámy

  • vypracuj priložený pracovný list (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), pošli mi ho mailom

  • v teste sa nachádza iba opakovanie drámy, k zadaniu napíšete iba odpoveď

12. týždeň

Zadanie na týždeň vo formáte doc alebo vo formáte pdf

  • Literárne bludisko (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

  • Opakovanie zo slohu (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

11. týždeň

Pondelok: 11.5.2020

Práca s textami - absolventská práca

  • dnes budete pracovať na absolventskej práci, opravíte si štylistické a pravopisné chyby, prípadne si ju dokončíte a dopíšete
  • kľudne si môžete poposielať práce aj medzi sebou, navzájom si ich prečítate a pomôžete si s opravou chýb

Streda: 13.5.2020

Úvaha (2 vyučovacie hodiny)

  • v učebnici SJ na str. 45 - prečítať ukážku č. 2
  • ústne vypracovať 45/3
  • písomne do zošita 46/8
  • prepísať alebo nalepiť poznámky do zošita (vo formáte doc alebo vo  formáte pdf)
  • napíš úvahu na tému Človek sám sebe nepriateľom – poslať mailom

 

10. týždeň

Pondelok: 11.5.2020

Opakovanie jazykovedy (2 vyučovacie hodiny)

  • vypracovať na Alfovi zadanie s názvom Jazykoveda - upozorňujem Vás, že test si môžete spustiť iba raz a iba v tento deň do 23.59 !!! neskôr Vám už neumožním zadanie vypracovať
  • ak by mal náhodou niekto problém pri vypracovaní, že mu to nejde spustiť alebo mu zamrzne PC pri vypracovaní, ihneď ma kontaktujete cez tel.
  • vypracovať opakovanie z učebnice na strane 113/114

Streda: 13.5.2020

Alta Vašašová - Cyrano z predmestia (2 vyučovacie hodiny)

  • Prečítať ukážku z učebnice na strane 105
  • prepísať alebo nalepiť poznámky do zošita (naučiť sa!!!) (poznámky vo formáte doc alebo vo formáte pdf)
  • vypracovať PL (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

9. týždeň

Zadanie vo formáte doc alebo vo formáte pdf

  • Prezentácia - Vývin slovenského jazyka
  • Poznámky - Jozef Gregor Tajovský - Ženský zákon (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

8. týždeň

Milí žiaci,

posielam Vám prácu na tento týždeň.

Ako ste si iste všimli, dnešným dňom začíname učiť podľa rozvrhu. Každý deň máte vyčlenené iba dve vyučovacie oblasti,  preto chcem, aby ste si zadané cvičenia vypracovali v tom dni, kedy Vám ho zadám. V prípade nejasností ma kontaktujte :-)

(Zadanie aj vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Pondelok: 4.5.2020 - členenie jazykovedy (2 vyučovacie hodiny)

Na predchádzajúcej hodine som Vám poslala prezentáciu k členeniu jazykovedy, teraz si vedomosti overím z PL, ktorý som Vám zadala (poslať mi dnes mailom)

  • Opakujeme štýly, postupy a členenia jazykovedy (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Slovenčina ako národný jazyk - napísať nadpis do zošita

  • str. 108, 109/ 1- prečítať ukážky,
  • vypracovať cvičenie na str. 109/ 2 - priradiť nadpisy k ukážkam Napísať do zošita- Zapamätajte si str. 109
  • Vypracovať z Pomocníka „Slovenčina ako národný jazyk" - strana 81, 82- je to iba jedno cvičenie, kde sa vyjadríte podľa obrázka ako súvisí národný jazyk so srdcom človeka.

Chcem, aby ste aspoň 5-6 vetami vyjadrili svoj názor. (Poprosím taktiež poslať mailom.)

Streda: 6.5.2020 - Dráma: Rómeo a Júlia (2 vyučovacie hodiny)

  • prečítať ukážku, pretože teraz s ňou budeme pracovať (už sme sa s tým zaoberali, ale vypracovali sme iba PL),
  • prepísať alebo nalepiť poznámky do zošita (vo formáte doc alebo vo formáte pdf),
  • vypracovať cvičenie cez Alfa s názvom Rómeo a Júlia,
  • vypracovať cvičenie na strane 101/ Tvoríme - do zošita

7. týždeň

Ahojte,

na tento týždeň Vám nezadávam presné termíny, kedy si máte úlohy vypracovať, ale najneskôr v piatok chcem, aby ste ich mali vypracované.

Zadanie na tento týždeň:

  1. vypracovať test z učebnice str. 86 - Skladba (opakovanie)
  2. vypracovať test - naskenovanýposlať mi mailom správne odpovede. Poprosím posielať odpovede vypísané formou 1.a, 2.a....
  • Test vo formáte doc alebo vo formáte pdf
  1. Naštudovať učivo „Členenie jazykovedy" - str. 103 - 105 + prikladám prezentáciu

- učivo si spoznámkujete do zošitov SJ- zelené poučky zo str. 104

!!! Niektorí žiaci mi ešte neposlali úradný list spoločne s podacím lístkom.

Poprosím urýchlene dorobiť a poslať !!!

6. týždeň

Ahojte,

posielam Vám prácu na 1 týždeň.

Chcem Vás veľmi pekne poprosiť, aby ste si svoje povinnosti plnili naozaj zodpovedne a vypracovávali zadané úlohy. Je pre mňa veľmi náročné kontrolovať Vám domáce úlohy, keď mi ich posielate kedykoľvek alebo Vás musím naháňať, aby ste si zadanie vypracovali. Viem, že máte toho občas veľa a nestíhate, ale zo slovenského jazyka a literatúry máme ešte nejaké neprebraté učivo, ktoré musíme dobrať, keďže máte pred prijímačkami na stredné školy. Ak náhodu budete mať toho veľa a nestihnete si zadanú úlohu vypracovať.

Ďalšia vec, ktorú Vám chcem oznámiť, že budem s Vami komunikovať iba do 5 hodiny podvečer. Neskôr už odpovedať nebudem. Stalo sa mi, že mi prišiel mail o 23:47 a nehnevajte sa na mňa, ale ja tiež nie som povinná byť plne k dispozícii 24 hodín denne. Pomôžem Vám, ale naozaj iba do tej 5 hodiny. Som ochotná s Vami komunikovať telefonicky, vyučovať online aj s celou triedou alebo samostatne. Zatiaľ nikto z Vás online vzdelávanie nevyužil.  

Pondelok: 20.4.2020   Príprava na prijímačky - Testy

Vypracovať pracovný list (vo formáte doc alebo vo formáte pdf) - skúste ho vypracovať bez požitia zošita, internetu.

Utorok 21.4.2020 – Súdržnosť textu

Prejsť si dôsledne prezentáciu, urobiť poznámky a vypracovať cvičenie. V utorok večer sa s vami spojím, či ste učivo pochopili, preto je veľmi dôležité, aby ste si prezentáciu a cvičenia vypracovali ešte dnes.

Streda 22.4.2020 Príprava na prijímačky - Testy

Na Alfa som zavesila súbor s názvom „Opakovanie literatúry“.

Vypracovať test aj viackrát, pokiaľ nezískate dostatočný počet bodov.

Ponechala som Vám v teste aj známkovanie, samozrejme test nebudem hodnotiť. Je to pre Vás a pre mňa spätná väzba, aby sme vedeli ako ste na tom s vedomosťami.

Štvrtok 23.4.2020 Zápor v slovenčine

Prejsť si dôsledne prezentáciu, urobiť poznámky a vypracovať cvičenia.

Piatok: 24.4.2020 Úradný list

Spoznámkovať z prezentácie úradný list a podľa predlohy mi napíšete úradný list a pošlete na mail. Nezabudnite mi k listu priložiť aj podací lístok.

Zadanie na týždeň 20. - 24.4.2020 vo formáte doc alebo vo formáte pdf

5. týždeň

Moji najdrahší,

zadám Vám prácu iba do piatka.

V piatok sa s Vami spojím, aby sme si spoločne odkontrolovali zadané úlohy a povedali si, čo ste robili správne alebo nesprávne.

Včera som cez messenger telefonovala aj s niektorými spolužiakmi a nebol to vôbec problém.

Teraz nás čaká väčšinou iba opakovanie učiva, tak Vás veľmi prosím, aby ste pracovali svedomite a úlohy si plnili vždy načas. Čakajú Vás prijímacie skúšky, tak naozaj venujte svoj čas opakovaniu.

Od dnešného dňa Vás nebudem hodnotiť známkou, ale iba slovne.

Streda 15.4.2020

Vypracovať Test 1 - každú otázku budete mať vypracovanú a odpovede mi napíšete formou 1a, 2b, 3c...

Štvrtok 16.4.2020

Vypracovať Test 2.

Piatok 17.4.2020

Urob kompletný rozbor vety do zošita:

  • aká sú dané vety podľa obsahu, zloženia, členitosti,
  • urč všetky vetné členy (1s, 2v.....) a sklady,
  • vety znázorni graficky.

1. veta:

Cestovanie je veľkou záľubou pre mnohých ľudí.

2. veta:

Zachoval si neotrasiteľnú dôveru vo svoje mimoriadne schopnosti.

3. - 4. týždeň

Zadania na obdobie 30.3. - 8.4.2020

Pracovný list - Rómeo a Júlia1. - 2. týždeň

SAMOŠTÚDIUM od 16. 3. 3002 do 27. 3. 2020

16.3. Dievčenský román

  • prečítať ukážku J. Šimulčíková - Dievča s bocianími nohami str. 85
  • napísať do zošita poznámky:
  • forma
  • druh
  • žáner
  • téma, idea
  • prostredie, kde sa dej odohráva
  • obdobie, v ktorom sa dej odohráva
  • hlavné postavy, vedľajšie postavy
  • osnovu

Po prečítaní vypracuj písomne PL: - o autorke si napíš info do zošita + zistili sme zo str. 88

 

Jana Šimulčíková

Dievča s bocianími nohami

Kto je Jana Šimulčíková:

  • spisovateľka, prekladateľka, novinárka
  • žije a pracuje v Bratislave
  • pôvodne vyštudovala učiteľstvo slovenčiny a nemčiny
  • píše pre deti, dospievajúcu mládež i pre dospelých
  • z nemeckého jazyka do slovenčiny preložila viac ako 20 diel

Práca s textom

1. Na základe prečítaného úryvku v učebnici literatúry (s. 85 – 87) označ pravdivé tvrdenia:

A) Erika chodila do deviatej triedy.

B) Bývala v Žiline.

C) Dej príbehu sa odohráva v januári.

D) Erika prosila lekára, aby ju ešte nepustil do školy po chorobe.

E) Najradšej mala učiteľku telesnej výchovy.

F) Erika viackrát zabudla prísť do školy na nultú hodinu.

G) Pri pravopisnej previerke Erika opravila svoju písomku tak, aby dostala jednotku.

H) Spolužiakom Erikin podvod vôbec neprekážal, Andrea sa potešila z Erikinej jednotky.

 

2. Ukážka v učebnici má dve časti. Vymysli priliehavý názov pre 2. časť úryvku:

__________________________________________________________________

3. Vyber z príbehu dejové momenty, ktoré ťa najviac zaujali (prekvapili, rozosmiali):

___________________________________________________________________

4. Napíš charakteristiku Eriky:

a) vonkajšia charakteristika =

___________________________________________________________________

b) vnútorná charakteristika =

___________________________________________________________________

5. Jazykové prostriedky textu zodpovedajú prostrediu, v ktorom sa dej odohráva.

 

Zostav Minislovník slovenského slangu:

anglina - .....................................................

matika - ......................................................

baby - ..........................................................

plejboj - .......................................................

guľa - ..........................................................

profák - ......................................................

gympel - ......................................................

slovina - .....................................................

chyták - .......................................................

štekle - .......................................................

6. Spisovateľka okrem slangu v texte využíva aj cudzie slová. Poznáš ich význam?

FIASKO -_________________________________________

FÓBIA -__________________________________________

EXEMPLÁR -______________________________________

ZDEMOLOVANÉ-___________________________________

7. Prirovnania sú v úryvku zastúpené vo veľkom počte. Nájdi a napíš aspoň tri prirovnania:

__________________________________________________________________

8. Vlastnými slovami vysvetli význam slovných spojení:

žrali ma mrle = _____________________________________________________________

sekla mi ako uliata = __________________________________________________________

vie, čo sa v zborovni šuch _____________________________________________________

9. Erika získala dobrú známku podvodom. Aký je tvoj názor na túto situáciu? Súhlasíš s názorom Andrey, alebo zastávaš Erikin názor: „Veď ja som iba odvážne, šikovne využila príležitosť. A kto by to v takej situácii neurobil?“ Zdôvodni svoje stanovisko:

___________________________________________________________________

10. Zažil si aj ty situáciu, že máš vytvorený vzťah k niektorému vyučovaciemu predmetu kvôli učiteľovi, ktorý ťa predmet učí? Obľúbil si si nejaký predmet vďaka učiteľovi – alebo naopak? ___________________________________________________________________

17.3. Prístavok, vsuvka

  • napísať poznámky čo je to prístavok
  • je zhodný prívlastok vyjadrený podstatným menom (zvyčajne rozvitým), ktorý sa voľne priraďuje za nadradené podstatné meno,
  • pomenúva to isté iba inými slovami (spresňuje, vysvetľuje),
  • vo vete ho oddeľujeme čiarkami (zátvorkami, pomlčkami)

Príklady:

Martin Kukučín, vlastným menom Matej Bencúr, bol slovenský prozaik, dramatik a publicista.

Martin Kukučín, slovenský realistický spisovateľ, žil dlhé roky v cudzine.

Slovenský realistický spisovateľ, autor románu Mať volá,  bol pôvodným povolaním lekár.

Martin Kukučín, zakladateľ modernej slovenskej   prózy, sa do kultúry zapísal aj ako významný dramatik.

 

Vyjadrenie prístavku:

Prístavok sa môže vyskytovať pri viacerých VČ, ktoré sú vyjadrené podstatným menom, a to:

a) pri podmete:

Slovenčina, náš materinský jazyk, je krásna a ľubozvučná.

b) pri mennej časti slovesno-menného prísudku:

Ján Kalinčiak je realistický prozaik, štúrovec.

c) pri predmete:

Čítali sme Rysavú jalovicu, poviedku z dedinského prostredia.

d) pri príslovkovom určení:

V Hlbokom, pred evanjelickým kostolom, sa nachádza socha J. M. Hurbana.

e) pri nezhodnom prívlastku:

Meruôsmy rok, jeden z významných medzníkov európskej  histórie, s nadšením privítali aj slovenskí národovci.

 

Vsuvka (parentéza)

  • Niečo ňou dodávame, dopĺňame, vyjadrujeme subjektívny názor.
  • Môže to byť slovo, prípadne aj celá veta.
  • Je oddelená čiarkou, pomlčkou, zátvorkou.

Príklady:

Začneme, a teraz už vážne, s rozborom prác.

Na obed – v horúčave i mraze – chodil domov.

Remeslo, ako hovorievala naša starká, má zlaté dno.

M. Kukučín (Dr. M. Bencúr) patrí medzi spisovateľov slovenskej literatúry.

Všetci žiaci, ako sme už spomínali, pôjdu na výlet.

  • vypracovať cvičenia
  • prečítať text str. 79, 80/1 - prečítať text, vyhľadať prístavky
  • stará učebnica str. 104/11,12
  • pomocník str. 67/1,3
  • vypracovať z TESTOVANIA 9 - test č.1 str.8

18.3 Román v podobe denníka

  • prečítať Džínsový denník str. 92
  • napísať poznámky + odpísať zistili ste zo str. 96
  • Odpovedz na otázky písomne: Napíšeš si otázku do zošita aj s odpoveďami.
  1. Kto je rozprávačom?
  2. Čo je jej veľkou záľubou?
  3. Kedy a kde si robí zápisky?
  4. Prečo dostal hrdinku jej zápisník do problémov?
  5. Ako sa podľa teba mohli citáty z denníka dostať do školských novín?
  6. S ktorými spolužiakmi viazal Paulu silnejší vzťah?
  7. Myslíš si, že v správe z novín boli zápisky zverejnené pravdivo? Rozpíš sa
  8. V reakcii Pauly na zverejnenú správu nájdi dôkaz, že správa nebola celkom pravdivá.
  9. Porovnaj atmosféru školy a správanie žiakov a učiteľov v textoch Džínsový denník, Jana Eyrová.

19.3. Jednoduchá veta

  • vypracovať cez Alfa test - Jednoduchá veta
  • -vypracovať testovanie 9 z roku 2017, 2018
  • Administratívny štýl

20.3. Administratívny štýl

  • je to objektívny štýl
  • štýl verejného a úradného styku (používa sa v úradoch, inštitúciách, pošte...).

Funkcia, cieľ: sprostredkovať informácie jasne, presne a rýchlo.

Slohový postup: informačný.

Znaky: objektívnosť (fakty, neosobnosť); verejnosť; oficiálnosť; formálnosť; písomnosť; monologickosť; presnosť (čísla, údaje); stručnosť; schematizmus (predtlačené formuláre, vzory...).

Žánre, ktoré sem zaraďujeme: úradný list, žiadosť, zápisnica, objednávka, životopis, vysvedčenie, poštové tlačivá, zmluvy, platobné príkazy...

  • Vypracovať z Prípravy na testovanie: Otestuj sa 30/ test 3, 42/ test 4

23.3.Opakovanie románu

  • vypracovať z prípravy na testovanie 9 - vypracovať celú epiku str. 58/67

24.3. Jednoduché súvetie

  • napísať poznámky - stará uč. str. 110
  • zopakovať si písanie čiarky - str. 111
  • Pomocník str. 68/1, 69/2,3,4
  • vpracovať cez alfa syntax, syntax č.2

25.3.Dramatické žánre- tragédia, komédia, činohra, dejstvo

  • Nadpis si napíšete tragédia
  • vyhľadať v učebnici všetky vypísané pojmy
  • Príprava na testovanie 9 - vypracovať drámu str. 56

26.6. Opakovanie Vetných členov

Príprava na testovanie 9 - Otestuj sa str. 55/5

  • urobte si aspoň 2 testovania 9 - z roku 2016, 2017 (ak testujete doma sami a test už máte hotový, vypracujte si iný)

27.3. Odborný opis

Pomocník str. 73, 74, 75, 76