BIO

15. týždeň

Milí žiaci, blíži sa koniec školského roka a nemáme inú možnosť (keďže ste nenastúpili do školy), rada by som Vás požiadala o splnenie poslednej úlohy. Je to úloha z BIO (ENV v 5.ročníku nie je a v ostatných sa na konci školského roka hodnotí ako absolvoval, preto sa to týka iba BIO).

            Chcela by som, aby ste napísali stručné SEBAHODNOTENIE na tému: Dištančné vzdelávanie z BIO a ja.

Zaujímal by ma Váš názor na nasledovné otázky:

1. Ako si pracoval/la doma? (napr. systematicky, pravidelne, práce som odosielal/la včas, nechcelo sa mi, práce som odosielal/la po termíne…).

2. Aké boli úlohy zadávané na vypracovanie doma? (napr. ľahké, primerané, náročné, nerozumel/la som zadaniu, boli časovo náročné, stresujúce…).

3. Ako hodnotila učiteľka moju prácu doma? (napr. priebežne, pravidelne, spravodlivo, neobjektívne, nespravodlivo…).

Vaše úprimné odpovede očakávam na môj e-mail do 25.6.2020.

Prajem Vám krásne prázdniny plné horúcich slnečných dní a zážitkov!!!

Mgr. Patrícia Kršková

 

14. týždeň

Milí žiaci, keďže sa blíži koniec školského roka a my sme precvičili všetko, čo sme mali, na tento týždeň mám pre Vás pripravenú úlohu, ktorá Vám zaberie veľmi málo času a verím, že ju s radosťou urobíte.

Vašou úlohou je dať si do poriadku zošit (mali by v ňom byť doplnené poznámky z obdobia dištančného vzdelávania), PL, testíky, postery, plagáty, referáty (vložiť do euroobalu, označiť menom, triedou a predmetom)… a samozrejme učebnicu (vygumovať, polepiť…).

POZNÁMKA:

Posledný týždeň mi odovzdáš zošit a zložku s prácami z dištančného vzdelávania na kontrolu, učebnicu odovzdáš triednej učiteľke !!!

ĎAKUJEM!!!

12. - 13. týždeň

Milí žiaci, chcem poprosiť všetkých, ktorí mi ešte neodoslali praktickú aktivitu z 11. týždňa, aby tak čím skôr urobili!!!

Ďakujem

UPOZORNENIE

Upozorňujem žiakov, ktorí majú absolvenskú prácu z BIO alebo ENV, aby sa riadili pokynmi vedenia školy (sú na webe školy) a dodržali termíny odoslania hotovej teoretickej časti svojmu konzultantovi!!!

Téma na 12. a 13. týždeň: Tvorba pojmovej mapy - EKOSYSTÉM

Pokyny k práci:

Počas týchto 2 týždňov bude Vašou úlohou:

  • všetky zistené a naučené informácie o ekosystéme zosumarizovať a vytvoriť jednoduchú a prehľadnú pomôcku (pojmovú mapu) slúžiacu k jednoduchšiemu zapamätaniu si pojmov z danej témy,
  • vytvoriť pojmovú mapu na danú tému (čo je pojmová mapa by ste už mali vedieť z nižších ročníkov, ale keby náhodou nie, tu je ukážka), pri tvorbe pojmovej mapy využiť všetky kľúčové slová z U BIO str. 105 hore,
  • farebne realizované práce (vyhotovené ručne alebo aj na PC, v ľubovoľnom formáte, ľubovoľnou technikou, zodpovedajúce úrovni žiaka 9.r.) odfoťte a odošlite do určeného termínu,
  • nezabudnite svoju prácu označiť menom, triedou a predmetom,
  • hotové práce mi zašlite na email do 14.6.2020, prosím dodržať termín!!!

Ďakujem

11. týždeň

Milí žiaci, chcem poprosiť všetkých, ktorí mi ešte neodoslali praktickú aktivitu z 10. týždňa, aby tak čím skôr urobili!!! Ďakujem

Téma: Pozorovanie a poznávanie živočíšnych spoločenstiev v okolí bydliska

Pokyny k práci:

  • pracuj podľa pokynov (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)
  • vypracuj protokol, odfoť a pošli na môj email do 29.5.2020!!!

Ďakujem

10. týždeň

Milí žiaci, chcem poprosiť všetkých, ktorí mi ešte neodoslali ukážky práce z 8. a 9. týždňa, aby tak čím skôr urobili!!! Ďakujem

Téma na 10. týždeň: Pozorovanie a poznávanie rastlinných spoločenstiev v okolí bydliska

Pokyny k práci:

  • pracuj podľa pokynov uvedených v dokumente Praktická aktivita (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)
  • vypracuj protokol, odfoť a pošli na môj email do 25.5.2020!!!

Ďakujem

8. a 9. týždeň

Milí žiaci, na základe usmernenia MŠ SR sa od 1.5.2020 menia témy a kľúčové učivá do konca školského roka. Už nebudeme preberať učivo, tak ako doteraz. Podľa pokynov sa sústredíme najmä na praktické aktivity. K zmene dôjde aj v čase zasielania práce na doma. Už ju na webe školy nehľadajte v deň, kedy ste mali podľa rozvrhu biológiu. Keďže praktické aktivity si vyžadujú dlhší čas na realizáciu, sledujte POZNÁMKU na konci každého zadania práce na doma. Tam bude uvedený presný dátum, kedy máte hľadať nové zadanie úloh.

Téma na 8. a 9. týždeň: Model skameneliny

Pokyny k práci:

  • pracuj podľa U BIO str. 66/ za okrajom v modrom obdĺžniku EXPERIMENTUJ v bode 1 máš návod, ako vytvoríš vlastnú skamenelinu.

Malá rada: na zhotovenie skameneliny si priprav nejakú primeranú nepotrebnú nádobu (podľa veľkosti materiálu, ktorý použiješ na odtlačenie), ktorú použiješ ako podklad na nasypanie vrstvy piesku/ílu.

  • výsledok svojho experimentu odfoť a pošli na môj email do 17.5.2020!!!

Ďakujem

7. týždeň

Téma: Geolgická história Zeme – PRVOHORY a DRUHOHORY

Pokyny k práci:

  • prečítaj si nové učivo z U str. 70 - 71/ Geologická história Zeme – PRVOHORY a DRUHOHORY;

  • prepíš/prefoť a nalep si do Z poznámky (poznámky vo formáte doc alebo vo formáte pdf);

GEOLOGICKÁ HISTÓRIA ZEME - PRVOHORY A DRUHOHORY (poznámky do Z)

Prvohory sa rozdeľujú na: kambrium, ordovik, silúr, devón, karbón a perm

  • začali pred približne 570 miliónmi rokov,

  • magmatická, sopečná a horotvorná činnosť, tvorba premenených a usadených hornín (vápence),

  • život v moriach – mäkkýše, ľaliovky, hlavonožce, praryby, žraloky, ryby,

  • vedúca skamenelina – trilobit,

  • prvé suchozemské organizmy – stromovité paprade, prasličky a plavúne, hmyz, obojživelníky,

  • na konci prvohôr – prvé nahosemenné rastliny a plazy.

Druhohory sa rozdeľujú na: trias, jura, krieda

  • začali pred približne 250 miliónmi rokov,

  • alpínske vrásnenie (Alpy, Pyreneje, Himaláje, Karpaty), vznik vápencov a dolomitov,

  • život v moriachamonity a belemnity (vedúce skameneliny), hubky, lastúrmniky, ryby,

  • život na súši – rozvoj nahosemenných rastlín, žaby, mloky, plazy,

  • na konci druhohôr – vývoj krytosemenných rastlín, prvých vtákov a cicavcov a masívne vymieranie organizmov (dinosaury).

DÚ: Odpovedz písomne do Z

Zakrúžkuj (alebo napíš do Z k číslu úlohy) áno/nie podľa toho, či je výrok pravdivý alebo nepravdivý:

  1. Počas prvohôr prebiehala masívna horotvorná aj sopečná činnosť.

áno/nie

  1. V období prvohôr v lesoch rástli najmä vysoké prasličky, plavúne a paprade.

áno/nie

  1. Amonity a belemnity patria k vedúcim skamenelinám prvohôr.

áno/nie

  1. V druhohorách na súši prevládali dinosaury, živili sa len bylinnou potravou.

áno/nie

  1. Pravták Archaeopteryx tvorí prechod medzi plazmi a vtákmi.

áno/nie

ÚLOHY na odoslanie: žiadne

Ďakujem

POZNÁMKA: odporúčam pozrieť si učivo aj na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 8.ročník (sú tam aj rôzne aktivity na precvičenie daného učiva – kvíz, doplňovačka...)

6. týždeň

23.4.2020

Téma: Geologická história Zeme – PRAHORY a STAROHORY

Pokyny k práci:

  • prečítaj si nové učivo z U str. 68 - 69/ Geolgická história Zeme – PRAHORY a STAROHORY;
  • prepíš/prefoť a nalep si do Z poznámky (poznámky vo formáte doc alebo vo formáte pdf);
  • učivo sa nauč podľa poznámok!!!

GEOLOGICKÁ HISTÓRIA ZEME - PRAHORY A STAROHORY(poznámky do Z)

  • trvali cca. 4 mld. rokov,
  • 2 významné skutočnosti: vývoj a rozčlenenie zemskej kôry, objavenie života,
  • vznik a vývoj biosféry,
  • vývoj živej hmoty = biologický vývoj,
  • prvé organizmy na Zemi: baktérie sinice (3 mld. r.),
  • pred 1,5 mld. rokmi – prvé bunky so zložitou stavbou,
  • pred 800 mil. rokmi – prvé mnohobunkové organizmy podobné pŕhlivcom,
  • nezachovali sa takmer nijaké skameneliny,
  • koniec predprvohorného obdobia: objavenie sa prvých živočíchov so schránkami.

DÚ: Odpovedz písomne do Z

1. Čo bolo podmienkou vzniku biosféry?

2. Aký význam mali zelené riasy pre ďalší vývoj biosféry?

Ďakujem

POZNÁMKA1: odporúčam pozrieť si učivo aj na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 8.ročník (sú tam aj rôzne aktivity na precvičenie daného učiva – kvíz, doplňovačka...)

5. týždeň

16.4.2020

Téma: Skameneliny a vek Zeme

Pokyny k práci:

Žiaci vypracujú najskôr pracovný list – Otestuj sa (formát doc alebo formát pdf) - do Z si napíš dátum, nadpis: OTESTUJ SA, čísluj otázky, napíš len písmeno správnej odpovede, odfoť a pošli na známy email do 22.4.2020!!!

Prosím dodržať termín!!!

Potom si prečítaj nové učivo z U str. 66 - 67/ Skameneliny a vek Zeme.

Pozri si prezentáciu a podľa nej si spracuj stručné poznámky do Z.

Učivo sa nauč podľa poznámok!!!

Ďakujem

POZNÁMKA: ďalšiu prácu na doma pošlem 23.4.2020

4. týždeň

9.4.2020

Téma: Krasové procesy

Pokyny k práci:

Žiaci si prečítajú nové učivo z U str. 60 – 61/ Krasové procesy

Prepíšu/vytlačia a nalepia si poznámky (v pdf) z tohto učiva do Z (po návrate do školy, si pozbieram zošity na kontrolu, aby som zistila, či urobili to, čo mali), učivo sa naučia podľa poznámok!!!

KRASOVÉ PROCESY

  • krasové procesy: vo vápencových oblastiach (vápenec rozpúšťa zrážková voda, ktorá preniká cez pukliny a vzniká osobitý typ krajiny = kras)
  • krasové útvary:

a) povrchové – škrapy (rôzne hlboké ryhy), závrty (lievikovité/miskovité priehlbiny), ponor (miesto prepadu povrchovej vody pod zem), vyvieračka (miesto, kde sa voda opäť objaví na povrchu)

b) podzemné – priepasti (rozširovaním a prepadávaním komínov), komíny (zvislé diery), jaskyne (zrútením stropov a stien podzemných dutín a rozpúšťaním vápenca vodou)

  • jaskyne: môžu mať liečebné účinky, na SR je sprístupnených 16 jaskýň,

rozlišujeme:

  1. kvapľové jaskyne (napr. Driny); kvaple: stalaktity – rastú zo stropu nadol, stalagmity – dvíhajú sa z dna jaskyne, stalagnáty – spojením stalaktitov a stalagmitov;
  2. ľadové jaskyne (napr. Dobšinská ľadová jaskyňa)
  • speleológia: vedný odbor, ktorý skúma krasové procesy

Vypracujú priložený pracovný list (Príloha 1 v pdf alebo v doc), prefotia a odošlú na email: krskova.zsudica@gmail.com do 15.4.2020 do 12.00 hod. Prosím dodržať termín!!!

POZNÁMKA: ďalšiu prácu na doma pošlem 16.4.2020

3. týždeň

2.4.2020

Téma: Usadené horniny

Pokyny k práci:

- žiaci si odkontrolujú svoje poznámky z úlohy, ktorú dostali ešte v škole. Ak im niečo chýba, dopíšu si to!!! Hlavne žiaci, ktorí neboli v škole. (viď. Príloha 1);

- prečítajú si nové učivo z U str. 56 – 58/ Usadené horniny;

- prepíšu/vytlačia a nalepia si poznámky z tohto učiva do Z (po návrate do školy, si pozbieram zošity na kontrolu, aby som zistila, či urobili to, čo mali), učivo sa naučia podľa poznámok!!!

USADENÉ HORNINY (UH)

  • usadené horniny: vznikajú usadzovaním a spevňovaním rôzneho materiálu, na mieste usadzovania vznikajú vrstvy
  • vrstva: ploché alebo šošovkovité teleso rovnakého zloženia s rovnakými podmienkami vzniku

podložie = spodná vrstva (je staršia)

nadložie = vrchná vrstva (je najmladšia)

hrúbka vrstvy: kolmá vzdialenosť medzi plochou spodnej a vrchnej vrstvy

  • druhy UH:

1. úlomkovité UH (usadzovaním rozlične veľkých úlomkov) – môžu byť:

a) nespevnené – štrk, piesok, íl (stavebníctvo) a spraš (tehliarska hlina)

b) spevnené – vznikli spevnením úlomkov tmelom – zlepenec, pieskovec, ílovec, ílovitá bridlica (obklady)

2. organogénne UH (z odumretých tiel R a Ž, ich kostier a schránok usadených na dne mora) – vápenec (vápno, cement, obklady), rašelina (záhradkárstvo), čierne a hnedé uhlie, ropa (palivá)

3. chemogénne UH (vylúčením látok rozpustených vo vode) – sadrovec (sadra), kamenná soľ (kuchynská soľ), dolomit (omietky = brizolit), travertín (obklady, pomníky)

- vypracujú priložený PL (viď. Príloha 2 pdf alebo formát doc), prefotia a odošlú na email: krskova.zsudica@gmail.com do 8.4.2020 do 12.00 hod. Prosím dodržať termín!!!

1. a 2. týždeň

ÚLOHY PRE ŽIAKOV od 16. do 27.3.2020

1. spracovať do zošita poznámky z učiva „VODA AKO GEOLOGICKÝ ČINITEĽ“ z U str. 52 - 53 podľa nasledovných bodov:

  • povrchová voda (dažďová, tečúca, morská),
  • rušivá činnosť = vodná erózia,
  • tvarovanie ZP tečúcou vodou = riekou (v hornom toku, strednom toku, dolnom toku),
  • morská voda (rušivá/tvorivá činnosť),
  • podzemná voda.

2. spracovať do zošita poznámky z učiva „ ĽADOVEC A VIETOR AKO GEOLOGICKÉ ČINITELE“ z U str. 54 – 55 podľa nasledovných bodov:

  • ľadovec,
  • druhy ľadovcov (horské, kontinentálne);
  • vietor,
  • rušivá a tvorivá činnosť vetra.

Učivo sa naučia, v škole sa k tomu vrátime a dovysvetľujeme, čo nebudú vedieť.

Ďakujem za spoluprácu!

Mgr. Patrícia Kršková