FYZ

15. týždeň

Opakovanie: Vypracujte pracovný list (vo formáte doc alebo vo formáte pdf) a pošlite spolu so svojím sebahodnotením na konci šk. roka na môj mail najneskôr do 24.6.2020.

 

14. týždeň

Opäť ste mi neposlali domácu úlohu všetci!

Tento týždeň si dajte veci do poriadku a dorobte si všetky poznámky a domáce úlohy. Blíži sa koniec školského roka a ja vás budem hodnotiť. Upozorňujem vás preto, aby ste potom neboli sklamaní (niektorí).

Niektorí z vás sú veľmi šikovní a tých musím pochváliť :-)

12. - 13. týždeň

Milí šiestaci!

Chcem vás upozorniť, že nie všetci ste mi poslali dú- referát o VZDUCHU!

Na nasledujúce 2 týždne budete mať za úlohu získať informácie o METEOROLOGICKOM BALÓNE ( niečo nájdete v učebnici, môžete využiť internet...), spracovať ich formou projektu a pokúsiť sa navrhnúť a skonštruovať jeho model. Budem sa tešiť, ak opäť pridáte nejaké foto/video. :-)

1.6. je MDD a preto vám prajem všetko najlepšie!

10. - 11. týždeň

Ako sa vám darilo s bublifukom? Nikto sa neozval, teda predpokladám, že máte všetko zaznamenané v zošitoch.

Nová úloha, zase na 2 týždne, bude napísať referát o VZDUCHU.

Teda, čo je vzduch, aké má vlastnosti, ale aj zaujímavosti o ňom.

Stačí do zošita na jednu stranu, potom to odfotografujte a pošlite mi na mail najneskôr do 29.5.2020.

8. - 9. týždeň

Milí šiestaci!

Zadávam vám ďalšiu úlohu - pozorovanie.

Keďže fyzika je všade okolo nás, stačí pozorovať bežné veci a potom ich skúsiť fyzikálne vysvetliť.

Vašou úlohou na nasledujúce 2 týždne bude:

  1. Vyrobiť si bublifuk - kto nevie ako, vyhľadá na internete, posledná možnosť je kúpiť si.
  2. Pozorovať správanie bublín vo vonkajšom a vnútornom prostredí.
  3. Zapísať do zošitov, čo ste zistili. (treba aj premýšľať :-))
  4. Pokúsiť sa svoje pozorovanie aj nakresliť.

Nemusíte mi svoje práce posielať, budú vo vašich zošitoch.

6. - 7. týždeň

Milí šiestaci!

Na nasledujúce obdobie som pre vás pripravila zase praktickú aktivitu :-)

20.4. - 30.4.2020

Najskôr si pozrite video:

https://www.youtube.com/watch?v=bcXpM0TPxJA

Nachystajte si pomôcky, raketu si vyrobte a vyskúšajte.

Môžete poprosiť o pomoc rodičov alebo starších súrodencov. Buďte opatrní! :-)

Potom na čistý papier písomne spracujte váš pokus.

Ak budete mať fotky, prípadne video, veľmi ma potešíte a určite budete odmenení.

Do 30.4.2020 mi na mail pošlite vaše práce. Už sa teším :-)

5. týždeň

Milí šiestaci!

Dúfam, že ste si oddýchli. Projekty ste mi takmer všetci poslali, čo ma veľmi teší.

Teraz vám posielam opakovanie formou testu, ktorý si postupne vypracujte.

Ak by ste niečo nevedeli, tak mi napíšte! Nemusíte mi to posielať na kontrolu, ale vložte si to do zošita z fyziky.

Do nedele 19.4.2020 budete mať spustený test na ALFovi. Viete, že ja si to pozerám :-)

Dopisovala som známky do IŽK, ešte tie, ktoré ste získali pred pozastavením známkovania a z projektov.

16.4.2020

Test - opakovanie učiva o hustote kvapalín a plynov (test v pdf)

Otázka č.1: Ak ochladíme kvapalinu, jej hustota sa :

 a) nezmení sa
 b) zväčší
 c) zmenší

Otázka č.2: Vyber nesprávnu odpoveď:

 a) Meď sa vo vode potopí
 b) ryba sa vo vode vznáša
 c) Korok vo vode pláva
 d) ryba vo vode pláva

Otázka č.3: Kde sa umiestni najteplejší vzduch v miestnosti?

 a) dole pri podlahe
 b) umiestni sa v strede výšky miestnosti
 c) hore pri plafóne miestnosti

Otázka č.4: Smotana sa usadí vždy na povrchu mlieka, pretože:

 a) je redšia ako mlieko
 b) je hustejšia ako mlieko
 c) mlieko má menšiu hustotu

Otázka č.5: Ako sa zmení ponor plávajúceho telesa vo vode, ak do vody prisypeme soľ?

 a) zväčší sa
 b) nezmení sa
 c) zmenší sa

Otázka č.6: Čo platí pre teleso, ktoré sa vznáša?

 a) jeho hustota je rovnaká ako hustota kvapaliny
 b) jeho hustota je väčšia ako hustota kvapaliny
 c) jeho hustota je menšia ako hustota kvapaliny

Otázka č.7: Ako sa bude správať jablko vo vode ? ( môžeš si to vyskúšať)

 a) potopí sa
 b) vznáša sa
 c) pláva

Otázka č.8: Vyber správnu odpoveď. 350 kg/m3 =

 a) 350 000 g/cm3
 b) 0,035 g/cm3
 c) 35 g/cm3
 d) 0,350 g/cm3

Otázka č.9: Keď zväčšujeme hmotnosť plávajúceho telesa, jeho ponor sa

 a) zväčší
 b) nezmení
 c) zmenší

Otázka č.10: Ak na vode plávajú dve lode, ktoré majú rovnakú hmotnosť, ale rôznu veľkosť. Tak platí:

 a) menšia loď sa ponorí viac ako väčšia
 b) obidve sa ponoria rovnako, lebo majú rovnakú hmotnosť
 c) väčšia loď sa ponorí viac ako menšia

Otázka č.11: Ako sa bude správať balón naplnený oxidom uhličitým, ak hustota vzduchu je 1,276 g/cm3 a hustota oxidu uhličitého je 1,951 g/cm3.

 a) vznášať sa
 b) klesne na zem
 c) vo vzduchu bude stúpať smerom hore

 

4. týždeň

Milí šiestaci!

Som rada, že niektorí z vás si plnia svoje povinnosti zodpovedne. Mrzí ma, že niektorí nie. Vaša snaha bude ohodnotená známkami, ktoré si môžete nájsť na IŽK.

Chcem vám pripomenúť, že do 8.4.2020 mi máte poslať hotové projekty o hustote.

Prajem vám pekné veľkonočné sviatky a veľa zdravia!

Pani učiteľka Ištoková

Hustota plynov

Pozrieť si prezentáciu, pokus 1 a 2 robiť nemusíte, ale pokus 3 si môžete urobiť.

Do zošitov napísať poznámky.

  • Vzduch má menšiu hustotu ako oxid uhličitý.

  • Teplý vzduch má menšiu hustotu ako studený a preto stúpa nahor.

  • Hustoty niektorých plynov


Plyn

Hustota (kg/m3)

dusík

1,25

hélium

0,18

oxid uhličitý

1,98

vodík

0,09

vzduch

1,29

kyslík

1,43

Hélium

  • Je to bezfarebný plyn bez chuti a zápachu s veľmi nízkou hustotou.

  • Preto sa používa ako náplň balónov a vzducholodí.

Vodík

  • Je to látka s najmenšou hustotou.

  • Vodík je však v zmesi so vzduchom veľmi výbušný.


3. týždeň

Milí šiestaci!

Začína tretí týždeň kedy sa neuvidíme na našich spoločných hodinách. Dúfam, že na zadaných úlohách pracujete, pretože nikto nevie, ako dlho toto potrvá. Ak by ste hocičo potrebovali, kľudne mi napíšte na môj mail, ak budem vedieť, rada vám poradím.

Prajem vám veľa zdravia!

p. uč. Ištoková

30.3. - 2.4.2020

Pracujte na projektoch o hustote a priebežne mi svoje práce posielajte na mail. Ja vám potom odpíšem, čo ďalej.

Hotové projekty asi nestihneme odprezentovať, ale to, čo mi pošlete vám ohodnotím.

Termín odoslania je do 8.4.2020.


2. týždeň

23. - 27.3.2020

Pracujte na projekte o hustote kvapalín

  • Vymyslieť alebo vyhľadať vhodný pokus, nachystať si pomôcky, spísať na papier alebo výkres.
  • Budete to prezentovať.
 

1. týždeň

16.3.2020

Hustota

- test ALF- Hustota (vložený dňa 14.3.2020)

 

19.3.2020

Hustota rôznych kvapalín v pohári

- nakresliť do zošitov obrázok z učebnice na strane 85 vpravo