BIO

15. týždeň

Milí žiaci, blíži sa koniec školského roka a nemáme inú možnosť (keďže ste nenastúpili do školy), rada by som Vás požiadala o splnenie poslednej úlohy. Je to úloha z BIO (ENV v 5.ročníku nie je a v ostatných sa na konci školského roka hodnotí ako absolvoval, preto sa to týka iba BIO).

            Chcela by som, aby ste napísali stručné SEBAHODNOTENIE na tému: Dištančné vzdelávanie z BIO a ja.

Zaujímal by ma Váš názor na nasledovné otázky:

1. Ako si pracoval/la doma? (napr. systematicky, pravidelne, práce som odosielal/la včas, nechcelo sa mi, práce som odosielal/la po termíne…).

2. Aké boli úlohy zadávané na vypracovanie doma? (napr. ľahké, primerané, náročné, nerozumel/la som zadaniu, boli časovo náročné, stresujúce…).

3. Ako hodnotila učiteľka moju prácu doma? (napr. priebežne, pravidelne, spravodlivo, neobjektívne, nespravodlivo…).

Vaše úprimné odpovede očakávam na môj e-mail do 25.6.2020.

Prajem Vám krásne prázdniny plné horúcich slnečných dní a zážitkov!!!

Mgr. Patrícia Kršková

 

14. týždeň

Milí žiaci, keďže sa blíži koniec školského roka a my sme precvičili všetko, čo sme mali, na tento týždeň mám pre Vás pripravenú úlohu, ktorá Vám zaberie veľmi málo času a verím, že ju s radosťou urobíte.

Vašou úlohou je dať si do poriadku zošit (mali by v ňom byť doplnené poznámky z obdobia dištančného vzdelávania), PL, testíky, postery, plagáty, referáty (vložiť do euroobalu, označiť menom, triedou a predmetom)… a samozrejme učebnicu (vygumovať, polepiť…).

POZNÁMKA:

Posledný týždeň mi odovzdáš zošit a zložku s prácami z dištančného vzdelávania na kontrolu, učebnicu odovzdáš triednej učiteľke !!!

ĎAKUJEM!!!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 8. - 12.6.2020

Téma: Živočíchy s obrúčkami - OBRÚČKAVCE

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • kto má možnosť pozrieť prezentáciu nového učiva

  • práca s U str. 85 - 86: prečítať text;

  • napísať/vytlačiť a nalepiť do Z: tieto poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Živočíchy s obrúčkami – OBRÚČKAVCE

  • obrúčkavce – živočíchy, ktorých telo je zložené z obrúčok = článkov

DÁŽĎOVKA ZEMNÁ:

výskyt: žije v pôde, za dažďa vylieza na povrch, aby sa neudusila

spôsob pohybu: pohybuje sa striedavým zmršťovaním a uvoľňovaním svalov, má aj štetiny a pokožka vylučuje sliz, ktorý jej uľahčuje pohyb

stavba tela: má valcovité telo z článkov

  • predná časť tela – ústny otvor, tráviaca rúra a análny otvor na konci tela v prednej časti je aj opasok, v ktorom sú oplodnené vajíčka

  • vylučovacie orgány – 2 kanáliky v tvare lievikov v každom článku

  • dýchanie – celým povrchom tela dýcha kyslík

  • obehová sústava – má 2 cievy (brušná, chrbtová), ktoré sú uzavreté = uzavretá obehová sústava

  • nervová sústavaje rebríčková (nervové uzliny spojené nervovými vláknami v tvare rebríka)

  • rozmnožovanieje obojpohlavná, pri párení si 2 jedince vymenia spermie, po 3 týždňoch sa vyliahnu malé dážďovky = priamy vývin

potrava: zvyšky rastlín s čiastočkami pôdy = je užitočná, prevzdušňuje pôdu

zaujímavosti: je schopná regenerácie, nemá zmyslové orgány, ale má bunky citlivé na svetlo a dotyk

Úloha na odoslanie: žiadna

ĎAKUJEM!

POZNÁMKA: ďalšiu prácu na doma pošlem 15.6.2020

 

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 1. - 5.6.2020

Prosím žiakov, ktorí neposlali úlohu z 11. týždňa, aby tak urobili čím skôr!!! Ďakujem

Téma: Živočíchy so schránkou - mäkkýše

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • kto má možnosť pozrieť prezentáciu nového učiva,
  • práca s U str. 82 - 83: prečítať text;
  • napísať/vytlačiť a nalepiť do Z: tieto poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Živočíchy so schránkou - mäkkýše

mäkkýše – majú mäkké telo chránené schránkou – ulitou (ulitnáky = slimáky) alebo lastúrou (lastúrniky)

SLIMÁK  ZÁHRADNÝ:

výskyt: v záhradách s dostatkom vápnika

spôsob života: pohybuje sa na svalnatej nohe, pohyb uľahčuje hlien, v období sucha sa zaviečkuje (uzavrie vstup do ulity slizom s vánikom)

stavba tela: 1. svalnatá noha, ktorá má vpredu hlavovú časťústnym otvorom a 2 pármi tykadiel (na jednom sú oči, na druhom čuchové a hmatové ústroje)

2. špirálovito stočená ulita, v ktorej sú vo vnútornostnom vaku uložené vnútorné orgány

orgánové sústavy slimáka:

a) tráviaca sústava – ústny otvor s drsným jazýčkom, žalúdok, črevo, pečeň, análny otvor

b) nervová sústava – nervové uzliny s nervovými vláknami

c) rozmnožovacia sústava – slimák je obojpohlavný, pri párení si 2 jedince vymenia spermie, z oplodnených vajíčok sa vyliahnu malé slimáky = priamy vývin

d) dýchacia a obehová sústava – dýcha vzdušný kyslík pľúcnym vakom, má otvorenú obehovú sústavu

potrava: rastlinná – šalát, kapusta, špenát

zaujímavosti: pri premnožení je nežiaduci, sú aj slimáky bez ulity – slizniaky a slizovce

ŠKĽABKA VEĽKÁ:

výskyt: stojaté a pomaly tečúce vody

stavba tela: telo je ukryté v 2 lastúrach miskovitého tvaru, z vnútornej strany lastúry je plášť

orgánové sústavy škľabky:

a) tráviaca sústava - ústny otvor, tráviaca rúra, vyvrhovací otvor

b) nervová sústava – nervové uzliny

c) rozmnožovacia sústava – z oplodnených vajíčok sa vyliahnu larvy

d) dýchacia a obehová sústava – dýcha kyslík rozpustený vo vode žiabrami, má otvorenú obehovú sústavu

Úloha na odoslanie: žiadna

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 25. - 29.5.2020

Prosím žiakov, ktorí neposlali úlohu z 10. týždňa, aby tak urobili čím skôr !!!
Ďakujem

Téma: Vnútorné parazity: ploskavce a hlístovce

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • kto má možnosť pozrieť prezentáciu nového učiva
  • práca s U str. 80 - 81: prečítať text;
  • napísať/vytlačiť a nalepiť do Z: tieto poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Vnútorné parazity: ploskavce a hlístovce

A) ploskavce – majú ploské telo, žijú voľne v prírode alebo parazitujú v tele stavovcov

PÁSOMNICA

  • je vnútorný parazit, žije v tenkom čreve človeka,
  • živiny prijíma celým povrchom tela,
  • telo tvorí hlavička s prísavkami/háčikmi a veľký počet ploských článkov,
  • je obojpohlavná,
  • vajíčka sú v posledných článkoch tela, vyvíjajú sa v tele medzihostiteľa (ošípané, hovädzí dobytok),
  • prenáša sa zjedením „uhrovitého“ mäsa,
  • jej prítomnosť v tele sa prejaví bolesťami brucha, nevoľnosťou, zápchou, malátnosťou,
  • prevencia pred nakazením: hygiena rúk, tepelná úprava mäsa.

B) hlístovce – majú valcovité, pružné, na konci zúžené telo

HLÍSTA DETSKÁ

  • parazituje v tenkom čreve, oddelené pohlavie (samček a samička),
  • rozmnožuje sa vajíčkami, ktoré sa do tela dostanú neumytou zeleninou  alebo vodou,
  • jej prítomnosť v tele sa prejavuje svrbením a nepokojom,
  • prevencia – dodržiavanie hygieny rúk.

MRĽA ĽUDSKÁ

  • parazituje v hrubom čreve,
  • oddelené pohlavie,
  • samička kladie vajíčka okolo konečníka,
  • jej prítomnosť v tele sa prejavuje svrbením a nepokojom,
  • prevencia – dodržiavanie hygieny rúk a bielizne.

Úloha na odoslanie: žiadna

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 18. - 22.5.2020

Téma: Drobné vodné živočíchy - pŕhlivce

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • vypracovať priložený PL: Opakovanie – Huby a lišajníky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)
  • práca s U str. 78 - 79: prečítať text;
  • napísať/vytlačiť a nalepiť do Z: tieto poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

Drobné vodné živočíchy - pŕhlivce

  • pŕhlivce – žijú väčšinou v slanej morskej vode, môžu žiť prisadnuto (koraly), alebo sa pohybujú voľne (medúzy)
  • NEZMAR HNEDÝ/ZELENÝ:

výskyt: sladká voda

spôsob života: prisadnuto na dne alebo kameňoch

stavba tela: nožný disk (slúži mu na prichytenie o podklad),

vonkajšia vrstva buniek (chráni telo, sú v nej svalové a zmyslové bunky), vnútorná vrstva buniek (je v tráviacej dutine), má jeden otvor, ktorým potravu prijíma aj vyvrhuje,

na voľnom konci tela má 4 až 6 pohyblivých ramien s pŕhlivými bunkami

potrava: živočíšny planktón (dafnie, cyklopy...)

rozmnožovanie: 2 spôsobmi      - nepohlavne (v lete pučaním),

- pohlavne (na jeseň splynutím spermie s vajíčkom) nezmar je OBOJPOHLAVNÝ živočích

zaujímavosti:rozptýlenú nervovú sústavu (na podráždenie reaguje celým telom), jeho telo je schopné regenerácie (obnovenie poškodenej alebo stratenej časti tela).

Úloha na odoslanie: do 22.5.2020 PL: Opakovanie – Huby a lišajníky

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 11. - 15.5.2020

Téma: Iné huby a lišajníky

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • práca s U str. 75: prečítať text;
  • pozrieť prezentáciu,
  • napísať/ vytlačiť a nalepiť do Z: tieto poznámky vo formáte doc alebo vo formáte pdf

Iné huby a lišajníky

  • huby – sú organizmy, ktoré získavajú potravu rozkladom odumretých tiel iných organizmov
  • rozdelenie húb:

1. huby s plodnicami (sú tie, ktoré rastú v lese, na lúke a zbierame ich-už sme sa o nich učili)

2. huby bez plodníc = nazývame ich tiež iné huby (kvasinky, plesne, lišajníky)

a) kvasinky – jednobunkové huby, rozmnožujú sa pučaním (pivné kvasinky)

b) plesne – mnohobunkové huby, rozmnožujú sa výtrusmi (pleseň hlavičkatá)

c) lišajníky – ich sa skladá z 2 organizmov:

  • huba (zadržiava vodu) + zelená riasa (fotosyntézou zabezpečuje výživu),
  • huba a riasa si vzájomne prospievajú = žijú v symbióze,
  • druhy lišajníkov: dutohlávka sobia, diskovka bublinatá, zemepisník mapovitý, diskovník múrový,
  • rozmnožujú sa odlomenými časťami tela = nepohlavne,
  • žijú len v čistom prostredí,
  • niektoré sú liečivé, sú potravou pre živočíchy.

Úloha na odoslanie: žiadna

ĎAKUJEM!

POZNÁMKA: ďalšiu prácu na doma pošlem 18.5.2020

 

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 4. - 7.5.2020

Téma: Huby s plodnicou

(nové učivo si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • práca s U str. 73 – 74: prečítať text;
  • pozrieť prezentáciu (ak máte možnosť)
  • nakresliť/vytlačiť a nalepiť do Z: Stavba tela huby s plodnicou

Poznámky nerobiť!!!

Dobrovoľná úloha na odoslanie do 10.5.2020:

PL – Huby s plodnicou (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 27. - 30.4.2020

(Celé zadanie a poznámky aj vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

27.4.2020

Téma: Stavba tela kvitnúcich rastlín – PLOD a SEMENO

(nové učivá si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

  • práca s U str. 66 – 67: prečítať text;
  • pozrieť prezentáciu,
  • prepísať/ vytlačiť a nalepiť tieto poznámky do Z

STAVBA TELA KVITNÚCICH RASTLÍN – Plod a semeno

  • plod a semeno – rozmnožovacie orgány R, vznikajú po oplodnení kvetu,
  • oplodie – obaľuje a chráni semeno, môže byť dužinaté alebo suché,
  • rozdelenie plodov podľa oplodia:

A) dužinaté (malvice – jablko, kôstkovice – čerešňa, bobule – egreš)

B) suché (pukavé - majú viac senien – fazuľa, nepukavé - majú 1 semeno – orech)

  • semeno - (osemenie – chráni zárodok; klíčne listy – zásobné látky pre rast; zárodok – základ koreňa, stonky a listov),
  • podmienky klíčenia semena – vhodná pôda, teplo, voda, vzduch,
  • spôsoby rozširovania semien:

živočíchmi (trusom)

človekom (prichytené háčikmi na odev)

vetrom (majú lietací aparát)

vodou

vymrštením z prasknutého plodu (netýkavka)

  • význam plodov a semien – sú potravou pre Ž (aj človeka), vyrábajú sa z nich lieky, čaje, používajú sa ako koreniny...

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 20. - 24.4.2020

Celé zadanie a poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf)

20.4.2020

Téma: Stavba tela kvitnúcich rastlín – List, Kvet

(nové učivá si môžete pozrieť aj online na www.e-ucebnice.sk – biológia pre 6.ročník)

- vypracuj PL: Stonka - opakovanie predchádzajúceho učiva ( vo formáte doc alebo vo formáte pdf) a odošli do 26.4.2020 do 12,00 hod. na email: krskova.zsudica@gmail.com

- práca s U str. 61 – 64: prečítať text;

- prepísať/vytlačiť a nalepiť tieto poznámky do Z

STAVBA TELA KVITNÚCICH RASTLÍN - List

  • list – nadzemný orgán R
  • vonkajšia stavba listu:

čepeľ – plochá časť listu

stopka – spája list so stonkou

  • žilnatina na liste – všetky žilky na čepeli listu, môže byť: rovnobežná (skorocel), sieťovitá (muškát)
  • vnútorná stavba listu a funkcie jej častí:

pokožka – na vrchnej aj spodnej časti listu

prieduchy – na spodnej strane listov medzi bunkami pokožky (pripomínajú semeno fazule so štrbinou), R nimi dýcha a odparuje nadbytočnú vodu

bunky dužiny – sú pod pokožkou, obsahujú chloroplasty (chlorofyl)

  • fotosyntéza – tvorba OL z AL pomocou slnečného žiarenia a zeleného farbiva
  • typy listov:

jednoduché – majú celistvú čepeľ (topoľ)

zložené – čepeľ zložená z viacerých lístkov (gaštan)

  • postavenie listov na stonke – protistojné, striedavé, praslenovité, v prízemnej ružici
  • význam listu pre R – prijíma živiny zo vzduchu (CO2), R nimi dýcha kyslík, prebieha v nich fotosyntéza, vyparuje nimi nadbytočnú vodu, niektoré R sa nimi nepohlavne rozmnožujú

Odkresliť do Z obr. z U str. 61/ Vnútorná stavba listu!!!

STAVBA TELA KVITNÚCICH RASTLÍN – Kvet

  • kvet – rozmnožovací orgán R

môže byť:

A) obojpohlavný – tyčinky a piestiky sú v jednom kvete (čerešňa)

B) jednopohlavný – kvet s tyčinkami je na jednom strome a s piestikmi na inom

môže vyrastať:

1. jednotlivo (tulipán)

2. tvorí skupiny = súkvetia (sedmokráska)

  • kvetný obal:

1. okvetie – kvetný obal je z rovnakých farebných lístkov

2. kalich a koruna – kvetný obal je z 2 farebne a tvarovo odlišných častí (kalich – zelený, koruna napr. žltá)

3. voľný – napr. rajčina

4. zrastený – napr. prvosienka

  • samčia časť kvetu = tyčinka (peľnica s peľovými zrnkami, nitka)
  • samičia časť kvetu = piestik (blizna, čnelka, semenník s vajíčkami)
  • opelenie – prenesenie peľových zŕn z tyčinky na bliznu piestika (hmyz, vietor, voda,...)
  • opeľovanie rastlín:

1. cudzoopelenie – opelenie peľom iného kvetu

2. samoopelenie – opelenie vlastným peľom

  • oplodnenie splynutie peľového zrnka s vajíčkom (z dolnej časti piestika vznikne plod, z vajíčok vznikne semeno)
  • význam kvetu pre R – rastlina sa pomocou neho pohlavne rozmnožuje

ĎAKUJEM!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 6. - 10.4.2020

6.4.2020

Téma: Stavba tela kvitnúcich rastlín – Koreň, Stonka

- práca s U str. 56 – 59: prečítať text;

- prepísať/ vytlačiť (poznámky v pdf) a nalepiť tieto poznámky do Z: napísané poznámky sa nauč!!!

STAVBA TELA KVITNÚCICH RASTLÍN – Koreň

  • koreň – podzemný orgán rastliny
  • stavba koreňa a funkcie jednotlivých častí:

pokožka – chráni koreň, prepúšťa vodu so živinami

dužina – vypĺňa priestor medzi pokožkou a cievnymi zväzkami

cievne zväzky – vedú vodu so živinami a zásobné látky

koreňové vlásky – rastlina nasáva vodu a živiny z pôdy

koreňová čiapočka – umožňuje rast koreňa do dĺžky

  • koreňová sústava – súbor všetkých koreňov rastliny
  • typy koreňovej sústavy u rastlín:

1. hlavný koreň + bočné korene (rajčina)

2. zväzkovité korene (obilniny, trávy)

  • význam koreňa pre rastlinu – upevňuje R v pôde, R ním dýcha, R v ňom ukladá zásobné látky

Odkresliť do Z obr. Z U str. 57/ Stavba koreňa!!!

STAVBA TELA KVITNÚCICH RASTLÍN – Stonka

  • stonka – nadzemný orgán R, vyrastajú z nej listy, kvety
  • stonka byliny – dužinatá, mäkká, ohybná (tulipán)
  • typy stoniek u bylín:

1. byľ – stonka s listami (fialka)

2. stvol – neolistená stonka s prízemnou ružicou listov (púpava)

3. steblo – dutá článkovaná stonka (pšenica)

4. podzemok – podzemná stonka so zásobnými látkami (papraď)

  • stonka dreviny – drevnatá, tvrdá, neohybná (kmeň = zhrubnutá stonka, bočné stonky tvoria korunu - strom lipy)
  • stavba stonky a funkcie jej častí:

pokožka – chráni, u bylín je tenká, u drevín odumiera a nahrádza ju hrubnúca kôra

cievne zväzky – sú tvorené drevom (prúdenie AL z koreňa do listov) a lykom (prúdenie OL z listov do koreňa a plodov – zásobné látky)

  • pribúdanie drevnej a lykovej časti u drevín = tvorba letokruhov (vek stromu)
  • vrcholový púčik – na vrchole stonky, rast stonky do dĺžky
  • význam stonky pre R – dvíha R k svetlu, spája koreň so ostatnými časťami R, prúdi ňou voda a rozpustené látky dvoma smermi, niektoré R sa ňou nepohlavne rozmnožujú

Odkresliť do Z obr. Z U str. 58/Vnútorná stavba stonky (dužinatej aj drevnatej)!!!

Po návrate do školy si pozbieram Z a skontrolujem si, či majú žiaci spracované poznámky a tiež si preverím ich vedomosti!!!

ÚLOHY PRE ŽIAKOV 30.3. - 3.4.2020

Téma: Stavba tela nekvitnúcich rastlín

  • práca s U str. 54 – 55: prečítať text
  • pozrieť prezentáciu
  • z prezentácie prepísať poznámky do Z + (nakresliť stavbu tela machu z U str. 54/ obr. 153) a poznámky sa naučiť !!!
  • vypracovať úlohy z priloženého Pracovného listu, vypracované úlohy z PL odfotiť a
  • poslať na e-mail: krskova.zsudica@gmail.com dňa 1.4.2020 do 12,00 hod. (do predmetu napísať DÚ BIO 6.r. + meno a priezvisko žiaka), prosím dodržať termín !!!

POZNÁMKA: po návrate do školy si pozbieram Z a skontrolujem si, či majú žiaci spracované poznámky a tiež si preverím ich vedomosti.

ÚLOHY PRE ŽIAKOV od 16. do 27.3.2020

1. spracovať do zošita poznámky z učiva „JEDNOBUNKOVÉ ORGANIZMY“ z U str. 49 – 50 podľa nasledovných bodov:

  • jednobunkové organizmy (charakteristika, rozdelenie – jednobunkové rastliny a jednobunkové živočíchy),
  • jednobunkové rastliny = riasy (Drobnozrnko, Chlorela, Červenoočko),
  • jednobunkové živočíchy = prvoky (Črievička veľká, Meňavka veľká).
  • Nakresliť/nalepiť do zošita obrázok stavby tela Črievičky.

2. spracovať do zošita poznámky z učiva „ MNOHOBUNKOVÉ ORGANIZMY“ z U str. 51podľa nasledovných bodov:

  • mnohobunkové organizmy,
  • pletivo,
  • tkanivo,
  • stavba tela mnohobunkovej rastliny (jej orgány),
  • stavba tela mnohobunkového živočícha (sústavy orgánov).

Učivo sa naučia, v škole sa k tomu vrátime a dovysvetľujeme, čo nebudú vedieť.

Ďakujem za spoluprácu!

Mgr. Patrícia Kršková