PDA

14. týždeň

Vtáky

Pracovná učebnica str. 81/Vtáky - prečítať iba úvod

Alf - Vtáky - robili sme spoločne

PL - triedenie živočíchov (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), vyfarbovať (odoslať).

  • bezstavovce - červenou

  • ryby tam nie sú!

  • obojživelníky - žltou

  • plazy - zelenou

  • vtáky - modrou

  • cicavce - hnedou

  • človeka nevyfarbovať

 

13. týždeň

Pusti si prezentáciu so zvukovým komentárom tlačidlom F5:

  • Prezentácia - Plazy

  • Pracovná učebnica

  • 79/ Plazy, 1,2

  • 80/3,4

Poznámky:

Plazy

- sú stavovce, medzi ktoré zaraďujeme:

hady - telo majú pokryté šupinami, sú suché

užovka obyčajná (za hlavou má žlté polmesiačiky)

vretenica severná (jediný jedovatý had v SR, nazýva sa aj zmija)

jašterice – Jašterica múrová, Jašterica zelená (najväčšia na Slovensku), Salamandra škvrnitá

korytnačky – Korytnačka močiarna

krokodíly – napr. Krokodíl nílsky, Krokodíl dlhohlavý

- nemajú stálu teplotu tela, preto sa chodia vyhrievať na Slnko

- väčšina kladie vajíčka

12. týždeň

Spoločné opakovanie - pre žiakov, ktorí sú doma stačí ústne

,,Activity" - opis alebo napodobňovanie zvierat, ich zaradenie medzi stavovce, bezstavovce učebnica - 75/1, 76/3, 77/1, 78/3

Poznámky:

RYBY

  • stavovce
  • žijú vo vode
  • dýchajú žiabrami, rozmnožujú sa ikrami
  • hlava, trup a chvost
  • žijú v potokoch, riekach, akváriách
  • kapor, šťuka, úhor, zubáč, losos,...

OBOJŽIVELNÍKY

  • najprimitívnejšie 4-nohé stavovce
  • sú prispôsobené na život vo vode i na súši, preto obojživelníky
  • žaby, ropuchy, mloky, salamandre

 

11. týždeň

Živočíchy - Stavovce a bezstavovce

Pozri si krátke video, nalep poznámky, DU - urči 10 zvierat:

 

10. týždeň

Počas videa si dáme poznávačku húb a vypracujeme zaujímavé úlohy v pracovnej učebnici:

Ak si dokážeš po ukončení práce odpovedať na tieto 4otázky, môžeš učebnicu zavrieť, ak nie, odpovede si vyhľadaj a znova odpovedz:

1. Čo sú huby?

2. Kde nájdeme huby?

3. Ako sa delia a uviesť aj príklad.

4. Kde sa v bežnom živote stretneme s kvasinkami a plesňami?

Čoskoro sa uvidíme :))))

9. týždeň

Najskôr pracuj sám, potom si úlohy skontroluj pomocou videa, sú veľmi jednoduché:

Zapíš si do zošita:

Podľa úžitkovosti delíme rastliny na:

  1. neužitočné rastliny - buriny

  2. užitočné rastliny - liečivé rastliny, technické plodiny, korenia, potravinové rastliny, krmoviny

  3. okrasné rastliny - napr. izbové kvety

+ domáca úloha - zamysli sa a urči, či ide o rastlinu neužitočnú, užitočnú alebo okrasnú, pri užitočných môžeš napísať aj jej konkrétnu úžitkovosť.

napr. repík lekársky - 1. užitočná R - liečivá

8. týždeň

Pôjdeme sa pozrieť do života rastlín, čo potrebujú pre svoj život, aký máme z nich úžitok a životný cyklus, ktorým si prejdú od semienka po plod.

video + 3 úlohy v učebnici strana 58, 59 + poznámky

Rastliny

Čo potrebujú pre život:

  • teplo, svetlo, voda, pôda, vzduch

Čo nám dávajú:

  • kyslík, potravu, oddych, tieň, chránia nás pred hlukom, poskytujú domov pre zvieratá, spevňujú svahy kopcov, drevo na dom, nábytok, papier, slúžia na okrasu,...

Životný cyklus rastlín:

semeno, klíčenie, rast, kvet, plod

DÚ – nakresli životný cyklus slnečnice (alebo aj inej rastlinky)

7. týždeň

Opakovanie od strany 45 po stranu 55 ťa čaká formou ALF testu, ktorý bude prístupný od 29.4.2020 do 10.5.2020, jeho názov bude 3.A PDA Človek.

Nie je to nič zložité, zaberie ti to pár minút, týkať sa bude tráviacej sústavy, vylučovania, potravy. Spustiť si ho môžeš viackrát.

6. týždeň

Pracuj podľa videa.

Poznámkami budú informácie v rámčekoch v učebnici.

Nabudúce opakujeme.

4. týždeň

Pozri si 2 videá a pracuj so mnou v učebnici:

31.3.2020

Zadanie v pdf

Video

Zloženie potravy

Potraviny obsahujú živiny, ktoré je nutné zabezpečiť pre správne fungovanie nášho tela:

- cukry

- tuky

- bielkoviny

- minerálne látky

- vitamíny

- vlákninu

- vodu

Cukry

Zdravé cukry

Nezdravé cukry

ovocie

čokoláda

ryža

cukríky

zemiaky

cukor

pečivo

sladené nápoje

ovsená kaša

 

Tuky

Zdravé tuky

Nezdravé tuky

olivový olej

slnečnicový olej

avokádo

vysmážané jedlá

ryby

zemiakové lupienky

Bielkoviny

- všetky mliečne výrobky – mlieko, syr, tvaroh, bryndza, jogurty,…

- mäso a ryby, vajcia

- strukoviny (hrach, fazuľa, šošovica)

Vitamíny

- ovocie a zelenina

Minerálne látky

- minerálne vody, ovocie, zelenina

1. Poznámky si prepíš /vytlač /nakresli do zošita, nechám to na teba, akú formu zvolíš

2. Skús si vymenovať niektoré príklady cukrov, tukov, bielkovín spamäti.

3. Vypracuj a pošli DÚ do nedele 5.4.2020 do 20:00. Dúfam, že budú samé jednotky :)

(Dvojičky môžu mať rovnakú úlohu, nemusíte určovať 30 potravín :))

Ďakujem za spoluprácu!

23.3.2020

Pozri si video na stránke youtube, dúfam, že sa ti táto náučná rozprávka Bol raz jeden život bude páčiť, posielam link, stlač CRTL a klikni naň a otvorí sa ti stránka:

https://www.youtube.com/watch?v=F9i5qbSyP7s  (Bol raz jeden život  Trávenie A)

https://www.youtube.com/watch?v=voZFezrOBvk (Bol raz jeden život  Trávenie B)

Všímaj si ako putuje potrava naším telom a ako sa spracováva a dozvieš sa zaujímave veci.

Po pozretí videa doplň obrázok a odpovedz na nasledujúce otázky. TU si ho môžeš stiahnuť.

Obrázok nemusíš tlačiť, ani kresliť, iba ho ústne opíš. Časti tráviacej sústavy si dopíš do pracovnej učebnice a môžeš sa učiť odtiaľ - str. 45 (odpovede na otázky na konci strany – hlavne v tenkom čreve prebieha vstrebávanie živín a v hrubom čreve vstrebávanie vody).

Časti tráviacej sústavy (doplň ich do rámčekov)

ústna dutina, hltan, pažerák, žalúdok, pečeň, tenké črevo, hrubé črevo, konečník

- pri spracovaní potravy v ústach nám pomáhajú __________________

- vylučujú sa do ústnej dutiny a pomáhajú spracovať potravu v ústach ________________

- pomáha v ústach premiešavať potravu ___________________

- je orgán, kde prebieha trávenie  - _____________________

- pomáha spracovávať živiny, štiepi cukor a iné látky - _______________________

- živiny sa odtiaľ dostávajú do tela - _________________________

- nespracované zvyšky potravy sa ním vylučujú - ________________________

Správne odpovede:  zuby, sliny, žalúdok, pečeň, tenké črevo, konečník

Na stránke školy je šedo-zelená záložka testy ALF (vľavo dole)

Zadaj len kód školy: zsmsudica

Vyber si triedu, zadaj svoje meno, tak sa prihlásiš.

Úlohy čítaj pozorne, niektoré majú 1 odpoveď, iné viacero, niekde spájaš slová, prehadzuješ hlásky, hráš pexeso, skladáš obrázok,…. (o aký typ úlohy sa jedná, je vždy napísané dole).

Testy sa dajú zopakovať viackrát, robte ich dovtedy, kým nedosiahnete aspoň 90%.

Mne, ako učiteľovi, sa ukáže, kedy ste test robili, koľkokrát, aj na koľko percent ste natestovali.

Príjemnú prácu, kuriatka moje!!! <3

16.3. 2020

  • poznámky nalepiť do zošita alebo prepísať

Počasie

  • veda, ktorá sa zaoberá počasím, sa nazýva meteorológia,
  • meteorológovia (ľudia) skúmajú hlavne:
  • teplotu vzduchu počas dňa, ale aj v noci,
  • oblačnosť,
  • rýchlosť a smer vetra (odkiaľ fúka, napr. severák fúka zo severu na juh),
  • množstvo zrážok (dažďových),
  • výšku snehovej pokrývky,
  • výskyt hmly,
  • teplota vodných nádrží,
  • tlak vzduchu,...

Pracovná učebnica strana 41/1

  • doplň tabuľku – slnečno, polojasno alebo polooblačno, oblačno, dážď, snehové zrážky, nakresliť oblak s dažďom a blesk.

Záznam z pozorovania:

  • vyber si 5 ľubovoľných dní počas marca 2020
  • poznač si dátum,
  • zakresli opis počasia,
  • vietor a zrážky zaznač iba slovne áno alebo nie (to stačí),
  • ak máš doma vonkajší teplomer, poznač maximálnu teplotu nameranú o 14:00,
  • str. 42 dobrovoľne.