BIO

21. týždeň (12.4. - 16.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Naučiť žiakov rozlišovať druhy skamenelín, poznať spôsoby určovania veku hornín a poznať vývoj Zeme podľa geologických ér a periód.

Téma VH: Skameneliny a vek Zeme

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň začneme celkom nový TC: História Zeme a pozrieme sa podrobnejšie na prvú tému, ktorou sú Skameneliny a vek Zeme.

1. Venujte sa novému učivu: Skameneliny a vek Zeme (učebnica str. 66 - 67). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: skameneliny, vznik skamenelín, paleontológia, pomerný a skutočný vek hornín, vývoj Zeme podľa geologických ér... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Skameneliny a vek Zeme

https://www.youtube.com/watch?v=GSPM1ZAycho - pozri video

  • vek Zeme - sa odhaduje na 4,6 miliárd rokov, o dávnom živote na nej svedčia tichí svedkovia – skameneliny - kosti, zuby, schránky živočíchov, časti dreva, telá mamutov, hmyz v skamenenej živici, odtlačky listov, tráv a pod.)

  • paleontológia -  veda, ktorá skúma skameneliny

  • vznik skamenelín:

1./ organizmus uhynie,

2./  je zasypaný usadeninou,

3./ dutina v organizme sa vyplní usadeninou, ktorá sa spevní a vznikne odtlačok alebo  kamenné jadro

  • vek hornín - sa určuje podľa prítomnosti určitých skamenelín,

vrstvy, ktoré majú rovnaké skameneliny = majú rovnaký vek, najstaršia je najspodnejšia vrstva, rozhodujúce sú vedúce skameneliny

Vedúce skameneliny sú: trilobity (prvohory), amonity (druhohory), numulity (treťohory)

1. POMERNÝ VEK HORNÍN – sa určuje podľa uloženia vrstiev a skamenelín v nich

2. SKUTOČNÝ VEK HORNIN – čas, ktorý uplynul od vzniku horniny. Na jeho určenie sa často využíva rozpad rádioaktívnych prvkov napr.: uránu na olovo, draslíka na argón...

GEOLÓGICKÉ ÉRY – sú dlhšie časové úseky vývoja Zeme

PERIÓDY – sú kratšie časové úseky vývoja Zeme 

Vývoj Zeme podľa geologických ér a periód:

  • Prvohory –    periódy:  kambrium, ordovik, silúr, devón, karbón, perm

  • Druhohory periódy:  trias, jura, krieda

  • Treťohory –  periódy: paleogén, neogén

  • Štvrtohory periódy: pleistocén, holocén

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

20. týždeň (5.4. - 9.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Opakovanie vonkajších geologických procesov a ich činiteľov formou testu

Téma VH: Opakovanie - TEST

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tak ako som Vás upozornila, dnes si overíme Vaše vedomosti z 2. časti TC o geologických procesoch a ich činiteľoch (vonkajšie GP) formou testu. Takže:

1. Otvor si Prílohu 1. Nájdeš v nej test.

2. Postupuj nasledovne:

- test si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu;

- do stiahnutého testu doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za

  správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný test si ulož a pomenuj Test BIO 5.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 05.04.2021 (piatok) na krskova.zsudica@gmail.com

PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN !!!

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám

možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, postupuj nasledovne:

- otvor si zošit z BIO;

- na horný okraj čistej strany napíš meno a priezvisko;

- poznač si čísla úloh pod seba do stĺpčeka;

- ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu odpoveď;

- odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)  

19. týždeň (29.3. - 2.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Opakovanie, upevňovanie učiva o vonkajších geologických procesoch a príprava na test

Téma VH: Opakovanie a príprava na test

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň nedostanete žiadnu konkrétnu úlohu.

Vašou jedinou úlohou bude zopakovať si učivá (U BIO str. 50 – 63) o vonkajších geologických procesoch a ich činiteľoch a pripraviť sa na test, ktorý budete písať po veľkonočných prázdninách !!!

Spolieham sa na Vašu svedomitú prípravu. Veď nakoniec ide o Vaše známky, nie moje. Prajem veľa

chuti do učenia, verím, že to dáte!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu a užite si veľkonočné prázdniny :-)

18. týždeň (22. - 26.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom podstatu horninotvorného cyklu. Pochopiť jeho význam pre vývoj zemskej kôry.

Téma VH: Horninotvorný cyklus

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň sa pozrieme na poslednú tému súvisiacu s vonkajšími geologickými procesmi. Pozrieme sa bližšie na horninotvorný cyklus. To znamená, že po veľkonočných prázdninách si zopakujeme formou testu všetko o vonkajších geologických procesoch.

1. Venujte sa teda novému učivu: Horninotvorný cyklus (učebnica str. 62 - 63). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Horninotvorný cyklus

Slnečná energia, zemské teplo a zemská príťažlivosť spôsobujú kolobeh hornín (aj minerálov) v prírode. Trvanie takéhoto cyklu je v miliónoch rokov.

Vyvreté a premenené horniny zvetrávajú, ich úlomky sú prenášané a usadzované - vznikajú usadené horniny.

Premenené a usadené horniny sa dostávajú do veľkých hĺbok, kde sa vplyvom teploty roztavia a vzniká z nich magma.

Usadené a vyvreté horniny sa vplyvom tlaku a teploty menia na premenené horniny. Z magmy a lávy vznikajú vyvreté horniny.

DÚ: postupne si opakuj učivá na test (v U od str. 50 – 63)!!!

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

17. týždeň (15. - 19.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom vznik krasových procesov a útvarov. Vedieť význam jaskynných systémov na Slovensku a dôležitosť ich ochrany.

Téma VH: Krasové procesy

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň sa pozrieme na vznik krasových procesov i rozdelenie krasových útvarov, ktoré pri nich vznikajú.

1. Venujte sa teda novému učivu: Krasové procesy (učebnica str. 60 - 61). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: krasové procesy, vznik krasu, krasové útvary – povrchové/podzemné, ochrana jaskynných systémov na Slovensku. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Krasové procesy

  • krasové procesy: vznikajú vo vápencových oblastiach (vápenec rozpúšťa zrážková voda, ktorá preniká cez pukliny a vzniká osobitý typ krajiny = kras)

  • krasové útvary:

a) povrchovéškrapy (rôzne hlboké ryhy), závrty (lievikovité/miskovité priehlbiny), ponor (miesto prepadu povrchovej vody pod zem), vyvieračka (miesto, kde sa voda opäť objaví na povrchu)

b) podzemnépriepasti (rozširovaním a prepadávaním komínov), komíny (zvislé diery), jaskyne (zrútením stropov a stien podzemných dutín a rozpúšťaním vápenca vodou)

  • jaskyne: môžu mať liečebné účinky, na SR je sprístupnených verejnosti 13 jaskýň, rozlišujeme:

1. kvapľové jaskyne (Driny); kvaple: stalaktity – rastú zo stropu nadol, stalagmity – dvíhajú sa z dna jaskyne, stalagnáty – spojením stalaktitov a stalagmitov;

2. ľadové jaskyne (Dobšinská ľadová jaskyňa, Demänovská ľadová jaskyňa)

  • speleológia: vedný odbor, ktorý skúma krasové procesy

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

16. týždeň (8. - 12.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom vznik usadených hornín, naučiť ich rozdelenie podľa miesta a veľkosti usadzovaného materiálu. Vedieť význam využitia niektorých druhov usadených hornín v bežnom živote.

Téma VH: Usadené horniny (UH)

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň sa pozrieme na vznik, rozdelenie a spôsob využitia usadených hornín.

1. Venujte sa teda novému učivu: Usadené horniny (učebnica str. 56 - 58). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: usadené horniny, vrstvy, úlomkovité UH, organogénne UH, chemogénne UH a ich využitie človekom. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Usadené horniny

  • usadené horniny: vznikajú usadzovaním a spevňovaním rôzneho materiálu, na mieste usadzovania vznikajú vrstvy

  • vrstva: je ploché alebo šošovkovité teleso rovnakého zloženia s rovnakými podmienkami vzniku

podložie = spodná vrstva (je staršia)

nadložie = vrchná vrstva (je najmladšia)

hrúbka vrstvy: kolmá vzdialenosť medzi plochou spodnej a vrchnej vrstvy

  • druhy UH:

1. úlomkovité UH – vznikajú usadzovaním rozlične veľkých úlomkov – môžu byť:

a) nespevnené – štrk, piesok, íl (stavebníctvo) a spraš (tehliarska hlina)

b) spevnené – vznikli spevnením úlomkov tmelom – zlepenec, pieskovec, ílovec, ílovitá bridlica (obklady)

2. organogénne UH – vznikajú z odumretých tiel R a Ž, ich kostier a schránok usadených na dne mora – vápenec (vápno, cement, obklady), rašelina (záhradkárstvo), čierne a hnedé uhlie, ropa (palivá)

3. chemogénne UH – vznikajú vylúčením látok rozpustených vo vode – sadrovec (sadra), kamenná soľ (kuchynská soľ), dolomit (omietky = brizolit), travertín (obklady, pomníky)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)  

15. týždeň (1. - 5.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom pôsobenie vetra na ZP, naučiť ich aké útvary vznikajú jeho činnosťou na  zemskom povrchu.

Téma VH: Vietor ako geologický činiteľ

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň sa pozrieme na posledný vonkajší činiteľ VGP a tým je vietor. Téma je kratučká, takže verím, že nebudete mať problém naučiť sa ju.

1. Venujte sa teda novému učivu: Vietor ako geologický činiteľ (učebnica str. 55). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: čo je vietor, vymieľanie, obrusovanie, pilierovitý útvar, hríbovitý útvar, duna, spraš. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vietor ako geologický činiteľ

  • vietor: pôsobí v suchých a horúcich púšťach, v horách, na morských plážach, jeho rušivou činnosťou dochádza k veternej erózii = pilierovité a hríbovité skalné útvary a tvorivou činnosťou na púšti vznikajú pieskové presypy = duny a spraš (sú na nej úrodné pôdy)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ:  Vytvor z plastelíny (alebo iného materiálu napr. hlina, cesto, polystyrén…) model ľadovca, odfoť  a pošli do 5.3.2021 – tvoju snahu ohodnotím známkou !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

14. týždeň (22. - 26.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom pôsobenie ľadovcov na ZP, naučiť ich aké útvary vznikajú ich činnosťou na  zemskom povrchu. Pochopiť dôležitosť ľadovcov na Zemi (indikátory zmien podnebia, regulátory počasia) a dôsledky ich ubúdania z globálneho pohľadu (teplotné zmeny v prúdení morskej vody, zvýšenie hladiny svetových oceánov).

Téma VH: Ľadovec ako geologický činiteľ

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď). Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 26.2.2021 PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN!!!

2. Následne sa venujte novému učivu: Ľadovec ako geologický činiteľ (učebnica str. 54). Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: čo je ľadovec, aké druhy ľadovcov rozlišujeme, ako ľadovec vzniká a zaniká, ako svojou činnosťou tvaruje zemský povrch. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3.Skontrolujte si správnosť odpovede DÚ z minulej VH (U str. 53/Porozmýšľaj a odpovedz č. 5):

Možnosti ochrany podzemnej vody sú: zamedziť znečisťovaniu zdrojov PV, monitorovanie zdrojov PV, vytvorenie ochranných pásiem zdrojov PV, kontroly kvality PV v studniach spotrebiteľov … .

4. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Ľadovec ako geologický činiteľ

  • ľadovec: je teleso z ľadu, vzniká v polárnych a vysokohorských oblastiach nad snežnou čiarou, kde sa trvalo hromadí sneh; je indikátorom zmien podnebia a regulátorom počasia (ústup ľadovcov → zvýšenie hladiny svetového oceánu)

  • druhy ľadovcov:

a) horské – vznikajú vo vysokých pohoriach, miesto vzniku ľadovca sa volá ľadovcový kotol (kar), ľadovce stekajú do nižších polôh ľadovcovým splazom;

ich rušivou činnosťou sa mení dolina z tvaru V na tvar U,

ich  tvorivou činnosťou vznikajú morény = kopy rôzne veľkých balvanov a piesku, ktoré vytvoria hrádzu, ak sa ľadovec roztopí a moréna sa naplní vodou vznikne horské jazero (pleso)

b) kontinentálne – v polárnych oblastiach pokrývajú celú pevninu (Grónsko, Antarktída), sú väčšie a pomaly stekajú do mora

5. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Vytvor z plastelíny (alebo iného materiálu napr. hlina, cesto, polystyrén…) model ľadovca, odfoť  a pošli do 1.3.2021 – tvoju snahu ohodnotím známkou !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

13. týždeň (8. - 12.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom pôsobenie vody na ZP, naučiť ich aké útvary vznikajú jej činnosťou na  zemskom povrchu. Pochopiť význam ochrany a šetrenia vodných zdrojov na Zemi.

Téma VH: Voda ako geologický činiteľ

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj deviataci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1  (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď). Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 12.2.2021.

2. Následne sa venujte novému učivu: Voda ako geologický činiteľ (učebnica str. 52 - 53). Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: povrchová voda – dažďová, tečúca, morská, podzemná voda, minerálna voda, pitná voda, rušivá a tvorivá činnosť vody na ZP, ochrana vodných zdrojov. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Voda ako geologický činiteľ

  • voda ako geologický činiteľ:

a) povrchová voda (dažďová, tečúca a morská) – ZP rozrušuje, prenáša a ukladá zvetraniny, rušivú činnosť dažďa a vodných tokov voláme vodná erózia (vytvára ryhy a výmole v sypkých horninách)

tečúca voda (rieka) tvaruje ZP:

1. v hornom toku - tvaruje dolinu v tvare písmena V (na dne sú balvany a štrk)

2. v strednom toku -  tvaruje najmä boky svojho koryta, tvorí meandre (na dne sú menšie opracované skaly, jemnejší štrk a piesok)

3. v dolnom toku - ukladá horninový materiál, ktorý je najjemnejší (hlina, piesok, íl), pri ústiach riek do mora vznikajú riečne delty

b) morská voda – je v neustálom pohybe (vietor = vlnenie, Mesiac = príliv/odliv), rušivá činnosť = vznik útesov, tvorivá činnosť = vznik pláží

c) podzemná voda – je pod ZP (voda presakuje do pôdy a puklinami do hornín → priepustné horniny - štrk, piesok a vápenec, nepriepustné horniny – ílovce), dôležitý zdroj pitnej  a minerálnej vody (mineralizácia = obohatenie vody o minerálne látky pri prieniku vody horninami)

4. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Písomne do zošita vypracuj úlohu z U str. 53/Porozmýšľaj a odpovedz č. 5 – fialový obdĺžnik (po nástupe do školy si skontrolujeme správnosť Vašich odpovedí) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

12. týždeň (1. - 5.2.2021)

Téma: Zemská príťažlivosť ako geologický činiteľ

Ahoj deviataci, dnes nebude online vyučovanie !!!

Čaká Vás činnosť prvého vonkajšieho geologického činiteľa, a tým je pôsobenie gravitácie (zemskej príťažlivosti) na povrch Zeme.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 51 - 52 a poriadne si pozrite aj obrázky.  Nakoniec si do Z prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Zemská príťažlivosť ako geologický činiteľ

  • zemská príťažlivosť = gravitácia ako geologický činiteľ: pôsobí všade na Z, je dôležitá pri usadzovaní, ovplyvňuje procesy na svahoch, pohyb a premiestňovanie úlomkov H, spôsobuje:

a) zliezanie – pomalý pohyb zvetranín po svahu (striedavé zamŕzanie a rozmŕzanie vody)

b) opadávanie – zo strmých skalných stien opadávajú úlomky (topenie snehu a ľadu) a tvoria kužeľovité útvary = úsypy

c) rútenie – náhly a veľmi rýchly jav, pri ktorom vznikajú kamenné moria (Vyhne)

d) zosúvanie – vzniká porušením rovnováhy na svahu (dlhodobý dážď, stavebné práce), vznikajú zosuvy (strata majetku, obete)

DÚ: Naučte sa učivo podľa poznámok !!!

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

11. týždeň (25. - 29.1.2021)

Téma: Vonkajšie geologické procesy

Online VH (streda od 8.30 do 9.30 h.)

Ahoj deviataci, dnes pokračujeme v online vyučovaní.

Čaká Vás prvá téma 2. časti TC o geologických procesoch – vonkajšie GP.

POKYNY K PRÁCI:

Po skončení online VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo ešte prečítajte aj z učebnice str. 50 - 51 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Vonkajšie geologické procesy (VGP)

  • VGP: zemský povrch zarovnávajú, znižujú rozdiely v nadmorskej výške a vznikajú pri nich zaujímavé a výrazné tvary ZP, vyvolávajú ich vonkajšie geologické činitele (dážď, vietor, mráz, vodné toky, morský príboj, ľadovce, organizmy), tieto činitele pôsobia na ZP:

a) rušivo

b) tvorivo

  • čiastkové procesy VGP:

1. rozrušovanie = erózia

2. prenášanie = transport

3. usadzovanie = sedimentácia

4. spevňovanie = diagenéza

  • zvetrávanie: pripravuje materiál na pôsobenie VGP, rozhodujúcim činiteľom je čas, výsledkom zvetrávania je zvetranina (hlina + rôzne veľké úlomky H), rozlišujeme:

1. mechanické zvetrávanie = rozpad H a M bez zmeny ich chemického zloženia

2. chemické zvetrávanie = rozklad  spôsobuje zmeny látkového zloženia (jedna H sa mení na inú – napr. vápenec sa vplyvom kyslého dažďa mení na sadrovec – rozpad budov)

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

10. týždeň (18. - 22.1.2021)

Téma: Opakovanie 1. časti TC: Geologické procesy (vnútorné geologické procesy)

Ahoj deviataci, tento týždeň si vyskúšame online vyučovanie.

Online hodina (streda od 8.30 do 9.30 h.) Link: https://meet.google.com/spb-isqb-wuv

Čaká Vás opakovanie 1. časti TC o geologických procesoch formou testu.

POKYNY K PRÁCI:

Opakovanie TC formou testu – viď Príloha 1.

- test stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu (túto zručnosť by ste mali všetci ovládať z informatiky!!!);

- doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný test si ulož a pomenuj 1. Test BIO 9.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 22.1.2021 na krskova.zsudica@gmail.com

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, otvor si zošit z BIO, na horný okraj strany napíš meno a priezvisko, poznač si čísla úloh a ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu možnosť, odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)

9. týždeň (11. - 15.1.2021)

Téma: Premena hornín a premenené horniny         

Ahoj deviataci, po dlhšej vianočnej prestávke sa vraciame opäť k učeniu. Žiaľ zatiaľ stále dištančnou formou. Tento týždeň sa pozrieme na poslednú tému súvisiacu s vnútornými geologickými procesmi (po nej bude nasledovať opakovanie formou testu od str. 32 po str. 47 z U). Ide o premenu hornín a premenené horniny.

POKYNY K PRÁCI:          

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 46 a 47 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf), ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z.

Premena hornín a premenené horniny

  • premena hornín: je VGP, vyskytuje sa pri horotvornej a magmatickej činnosti, vznikajú pri nej premenené horniny vplyvom vysokého tlaku a teploty

  • premenené horniny: majú typický bridličnatý vzhľad (bridličnatosť),

k PH patria:

a) fylit – vzniká z ílovca vplyvom tlaku a teploty, je dobre štiepateľný, na dotyk mastný, používa sa na výrobu strešnej krytiny

b) svor – vzniká premenou fylitu pri zvýšenej teplote a tlaku, môžu sa v ňom nachádzať granáty (polodrahokamy)

c) rula – vzniká premenou svoru pri zvýšení tlaku a teploty, používa sa ako stavebný a dlažobný kameň

d) mramor – tvoria zrná kalcitu, vzniká premenou vápenca, najvzácnejší je čistý biely mramor = alabaster (dekoračný kameň, sochy, pomníky)

e) grafit – vznikol premenou organických látok, je to čierny šupinatý minerál, vedie el. prúd a teplo (mazivo, výmurovka vysokých pecí...)

f) magnetit = magnetovec – vzniká premenou limonitu a hematitu, ide o najkvalitnejšiu železnú rudu

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Prajem Vám veľa chuti do práce. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)        

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Týždeň (14. - 18.12.2020)

Téma: Zemetrasenie

POKYNY K PRÁCI:

Dnes pokračujeme témou – Zemetrasenie.

Otvrote si učebnicu na str. 44 a 45, prečítajte si toto učivo. Do zošita si prepíšte nasledovné poznámky (ak máš možnosť, vytlač si ich a nalep do zošita - formát doc alebo formát pdf).

Zemetrasenie

  • zemetrasenie: je VGP, ide o pohyby ZK, ktoré sa prejavujú otrasmi na ZP, na predpovedanie zemetrasení sa používajú seizmografy, na posúdenie sily zemetrasenia sa používajú rôzne stupnice ( najznámejšia je Richterová s 12 stupňami)

  • druhy zemetrasení:

1. tektonické Z – vznikajú na zlomoch a okrajoch litosferických dosiek, sú najčastejšie

2. sopečné Z – vyskytujú sa v oblastiach činných sopiek, spôsobuje ich pohyb magmy a tlak plynov pod sopkou

3. závalové Z – vznikajú prepadnutím stropov podzemných dutín alebo zavalením priestorov po banskej ťažbe

  • ohnisko Z: miesto uvoľnenia napätia v hĺbke Zeme, zemetrasné vlny sa z neho šíria všetkými smermi

  • epicentrum Z: miesto na ZP, kde zemetrasné vlny dorazia najskôr, býva najviac postihnuté katastrofálnymi následkami

  • zemetrasenia v SR: najhoršie bolo v r. 1963 v Komárne (63 obetí, zničené budovy)

  • ochrana ľudí pred Z: ak je človek na mieste Z v miestnosti, tak sa vzdiali od okien, zalezie pod stôl, vojde medzi zárubňu (nie výťah a schody), čo najrýchlejšie opustí budovu, vzdiali sa od elektrického vedenia, ak ide autom, tak zastaví a vystúpi

To je v tomto kalendárnom roku všetko.

Prajem Vám veselé vianočné sviatky, užite si prázdniny a verím, že sa uvidíme 11.1.2021 už v škole. Ak nie, sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

7. týždeň (7. - 11.12.2020)

Téma: Horotvorná činnosť a poruchy zemskej kôry

POKYNY K PRÁCI:

Dnes pokračujeme témou – Horotvorná činnosť a poruchy zemskej kôry.

Otvrote si učebnicu na str. 42 a 43, prečítajte si toto učivo. Do zošita si prepíšte nasledovné poznámky (ak máš možnosť, vytlač si ich a nalep do zošita).

Horotvorná činnosť a poruchy zemskej kôry

  • horotvorná činnosť: je VGP, pri ktorom sa bloky ZK ohýbajú, lámu a pohybujú, dochádza k nej vplyvom tlaku alebo ťahu v plastických alebo pevných horninách

  • 1. v plastických = pružných horninách:

vrásnenie - proces, pri ktorom v plastických horninách vznikajú vrásy (Himaláje, Alpy, Karpaty...)

časti vrásy - chrbát, koryto a medzi nimi sú ramená

typy vrás - rozlišujeme ich podľa tvarusklonu ramien (priama, ležatá, šikmá...)

  • 2. v pevných horninách:

vznik zlomov: pevné horniny vplyvom tlaku a ťahu praskajú a lámu sa, vznikajú najprv pukliny a ich oddelením a posunutím vzniknú zlomy (poruchy zemskej kôry), ktoré sa pohybujú  a vznikajú poruchy zemskej kôry PZK)

  • PZK:

a) posuv – pohyb blokov ZK pozdĺž zlomu vo vodorovnom smere (San Andreas)

b) prešmyk – vzniká pôsobením tlaku, jeden blok ZK sa vyzdvihne nad druhý

c) pokles – vzniká vplyvom ťahu, jeden blok ZK poklesne voči druhému

d) hrasť – stupňovitá vyvýšenina zoskupených zlomov v súbežných pásmach (Tatry, Malá Fatra...)

e) priekopová prepadlina – stupňovitá zníženina zoskupených zlomov v súbežných pásmach (Liptovská a Žiarska kotlina)

f) príkrovy – vznikli v dôsledku horotvornej činnosti presunom hornín vplyvom tlaku na veľké vzdialenosti a nasunutím na seba (majú tvar ležatej vrásy)

  • význam poznávania PZK: stavba bezpečných jadrových elektrární, tunelov, odpadových

skládok, vyhľadávanie nerastných surovín a podzemnej vody

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

6. týždeň (30.11. - 4.12.2020)

Téma: VYVRETÉ HORNINY

POKYNY K PRÁCI:

Ďakujem všetkým, ktorí včas odoslali ŽP. Myslím, že ste to zvládli pomerne pekne. Dnes pokračujeme témou – Vyvreté horniny.

Otvrote si učebnicu na str. 36 a 37, prečítajte si toto učivo. Do zošita si prepíšte nasledovné poznámky (ak máš možnosť, vytlač si ich a nalep do zošita).

Vyvreté horniny

  • 1. hlbinné vyvreté horniny: vznikajú kryštalizáciou magmy vo vnútri ZT, magma tuhne a chladne pomaly → vznik veľkých voľným okom viditeľných zŕn, vzniknuté horniny majú všesmerne zrnitú stavbu, patria sam:

a) žula = granit: svetlosivá hornina, ktorá sa skladá z kremeňa, živca a sľudy (stavebný kameň, obkladový kameň, pomníky)

b) gabro a diorit: tmavosivé až čierne horniny (dekoračný kameň, pomníky)

  • 2. výlevné vyvreté horniny: vznikajú rýchlym tuhnutím lávy na ZP, zrná sú nezreteľné, voľným okom neviditeľné → tieto horniny majú celistvý / pórovitý povrch, patria sem:

a) čadič: čierna alebo tmavosivá hornina, vznikol z riedkej lávy (výroba dlažobných kociek, čadičovej vaty – izolačný materiál)

b) ryolit: ružovkastá pórovitá hornina, vznikol z hustej lávy (stavebný kameň)

c) andezit: tmavošedá jemnozrnná hornina (výroba chodníkových obrubníkov, stavebný kameň)

d) sopečné sklá: vznikajú rýchlym stuhnutím lávy vo vode (obsidián - ostré rezné nástroje, perlit - surovina na výrobu izolácie, tuf - vzniká usadením a spevnením sopečných vyvrhlín, pemza - tvrdá stuhnutá lávová pena)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

5. týždeň (23. - 27.11.2020)

Téma: VNÚTORNÉ GEOLOGICKÉ PROCESY

POKYNY K PRÁCI:

Na 2. VH si zo 4. TC vysvetlíme tému – Vnútorné geologické procesy.

Otvrote si učebnicu na str. 34 a 35, prečítajte si toto učivo. Do zošita si prepíš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, vytlač si ich a nalep do zošita).

Vnútorné geologické procesy (VGP)

  • VGP: sa prejavujú najmä na mieste styku litosferických dosiek – vznik magmy, sopečná a horotvorná činnosť, otrasy ZK a premena hornín na iné

  • magmatická a sopečná činnosť: patrí medzi VGP

  • magma: tavenina s teplotou okolo 1000 stupňov

  • magmatická činnosť = magmatizmus: proces súvisiaci so vznikom magmy, jej postupom cez ZT a prienikom na ZP, vznikajú pri nej hlbinné vyvreté horniny (pomalé tuhnutie magmy pod ZP, tvorba kryštalických hornín – žula, masívov a žíl)

  • sopečná činnosť = vulkanizmus: proces, pri ktorom magma preniká na ZP a rozlieva sa ako láva, vznikajú pri nej sopky, lávové prúdy a výlevné vyvreté horniny (rýchle stuhnutie lávy na ZP – čadič, ryolit)

  • sopka = vulkán: miesto, kde sa magma dostáva na ZP výlevom alebo výbuchom

  • časti sopky: sopečný kužeľ, magmatický krb, sopečný komín, sopečný kráter, lávový prúd (najznámejšie sopky – Etna, Vezuv, Mauna Loa, Mauna Kea, Krakatoa...)

  • sopečné horniny: vznikajú zo sopečných vyvrhlín, ktoré sú najprv sypké (sopečný popol a sopečné bomby), neskôr sa spevnia = tuf

DÚ: odkresli si do Z obr. 45 z U str. 35/hlavné časti sopky aj s popisom

Pripomínam žiacky projekt, ktorý bude známkovaný. Treba ho vypracovať a odoslať do 27.11.2020 na krskova.zsudica@gmail.com .

Prosím dodržte termín odovzdania!!!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

 

4. týždeň (16. - 20.11.2020)

Téma: GEOLOGICKÉ PROCESY A ICH ZDROJE

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj všetci, tento týždeň prechádzame na nový tematický celok: GEOLOGICKÉ PROCESY.

Na 1. VH si z tohto TC vysvetlíme tému – Geologické procesy a ich zdroje.

Otvrote si učebnicu na str. 32 a 33, prečítajte si toto učivo. Do zošita si prepíš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, vytlač si ich a nalep do zošita).

Geologické procesy a ich zdroje

  • geologické procesy: menia ZP prostredníctvom energie z rôznych zdrojov, niekedy môžu mať katastrofické následky

  • rozdelenie GP podľa zdroja energie:

1. vonkajšieZP obrusujú, zarovnávajú; spôsobuje ich slnečné žiarenie, príťažlivosť Zeme a Mesiaca (zdrojom energie je Slnko, Zem a Mesiac), príťažlivosť Mesiaca zapríčiňuje striedanie morského prílivu a odlivu 4x denne po 6 hodinách

2. vnútornéZP rozčleňujú a zväčšujú rozdiel v nadmorskej výške; spôsobuje ich zemské teplo a príťažlivosť Zeme (zdrojom je zemské vnútro)

  • geotermálna energia: súvisí so zemským teplom, horúce pramene sa využívajú na vykurovanie bytov, skleníkov, kúpalísk...

  • katastrofické geologické procesy: môžu spôsobiť prírodné katastrofy (prudké a ničivé následky)

a) cunami – 1 alebo viac po sebe nasledujúcich obrovských morských vĺn (Indonézia)

b) zemetrasenia – častou príčinou je pohyb litosferických dosiek, pohyby ZK, ktoré  sa prejavujú otrasmi na ZP (Haiti)

c) zosuvy – náhle a nečakané prudké pohyby horninového materiálu spôsobené gravitáciou, podložím a dlhotrvajúcimi dažďami (priehrada Vajont v Taliansku)

  • prevencia pred ničivými dôsledkami GP: varovný a predpovedný systém

DÚ: Vypracuješ žiacky klasifikovaný projekt - REFERÁT.

Téma: Prírodná katastrofická udalosť vo svete/na Slovensku

Forma: písomne na PC (veľkosť písma - 12, jazyk - Times New Roman, dôležité fakty odlíšiť zmenou farby písma/hrúbkou písma/kurzívou…, text doplníš 2 obrázkami aj s popisom)

Rozsah: max. A4, na záver uvedieš ZDROJE, svoje meno a priezvisko + triedu.

Odovzdanie: ak už budeme chodiť do školy, referát odovzdáš vytlačený osobne na najbližšej VH. Ak bude pokračovať dištančné vzdelávanie, referát pošleš v elektronickej podobe do 27.11.2020 na krskova.zsudica@gmail.com .

Prosím dodržte termín odovzdania!!!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

3. týždeň (9. - 13.11.2020)

Téma: OPAKOVANIE TC

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj všetci, tento týždeň si preveríme, ako ste zvládli samoštúdium počas DV.

V prílohe 1. nájdete test (vo formáte doc).

Stiahnite si ho do WORDu.

Vyplňte ho, pri dopĺňaní odpovedí použite zelenú farbu písma.

Vyplnený test uložte pod svojím menom a pošlite mi ho na e-mail: krskova.zsudica@gmail.com do 13.11.2020 do 10.00 h. Prosím dodržte termín odoslania!!!

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

2. týždeň (2. - 6.11.2020)

Téma: OCHRANA VÝZNAMNÝCH MINERÁLOV

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj všetci, po jesenných prázdninách sa vraciame späť k práci.

Teraz Ťa čaká zaujímavá téma o ochrane vzácnych minerálov na Slovensku. Je potrebné, aby si si našiel túto tému v učebnici a prečítal si ju. Do zošita si prepíš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Ochrana významných minerálov

  • vzácne minerály: sú len na niekoľkých náleziskách, svojím tvarom, veľkosťou a vlastnosťami sa líšia od ostatných → potreba ochrany

  • vzácne minerály na Slovensku: uznaných a chránených svetových unikátov je v SR 16, najviac ich ohrozuje nekontrolovaný zber zberateľmi, medzi slovenské unikáty patrí:

a) libethenit = minerál medi, názov má z nemčiny – obec Ľubietová

b) hodrušit = minerál medi a bizmutu – obec Hodruša Hámre (najmladší SR minerál)

c) drahý opál = drahý kameň, ťažba v Dubníku pri Prešove (SR patrí k svetovej špičke)

d) holubníkový kremeň = zložený z dvoch kryštálov kremeňa pripomínajúcich holubník

e) aragonit = minerál vápnika, má veľa odrôd – najkrajší je „železný kvet“ (aragonitová výzdoba sa nachádza aj v Ochtínskej jaskyni, ktorá je zapísaná aj do prírodného svetového dedičstva UNESCO)

Ak chceš mať predstavu o tom, ako vyzerala ťažba minerálov v minulosti, pozri si zaujímavé video o Baníckom skanzene v Banskej Štiavnici na tejto stránke:   https://www.youtube.com/watch?v=QaD5nfYC6bk  

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

1. týždeň (26. - 29.10.2020)

Téma: STAVBA A VLASTNOSTI MINERÁLOV

POKYNY K PRÁCI:

Tému o základných stavebných jednotkách Zeme (čiže o mineráloch a horninách) sme si vysvetlili na poslednej hodine v škole. Teraz Ťa čaká pokračovanie, v ktorom by si mal zvládnuť základné informácie o STAVBE A VLASTNOSTIACH MINERÁLOV. Aj keď je toto učivo dosť náročné, stačí ak si túto tému vyhľadáš a prečítaš z učebnice. Do zošita si prepíš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Stavba a vlastnosti minerálov (minerál = M)

  •  vznik M: minerály vznikajú kryštalizáciou taveniny (magma, láva) alebo vyzrážaním z vodných

 roztokov a plynov, väčšina minerálov má podobu kryštálov;

  • kryštál: je teleso s pravidelnou vnútornou stavbou, ohraničené rovnými plochami

  • veľkosť kryštálov: sa líši podľa podmienok vzniku, rozlišujeme:

a) mikroskopické M (napr. kryštály kalcitu vo vápenci)

b) veľké M (vo väčších hĺbkach ZK pomalšou kryštalizáciou – kryštál berylu v USA až 18 t)

c) dokonale vyvinuté a ohraničené M (vznikajú v puklinách a dutinách, kde mali dostatok miesta, ak sa zoskupili na spoločnom základe tvoria zhluk = drúzu – napr. ametyst)

d) nedokonale vyvinuté M (vznikajú v obmedzenom priestore, majú nepravidelné plochy, ich

zhluky = agregáty môžu mať vláknitý, ihličkovitý... vzhľad – napr. azbest)

e) beztvaré = amorfné M (netvoria kryštály, majú guľovitý, hroznovitý...tvar – napr. opál)

  • tvar a vlastnosti M: závisia od vnútorného usporiadania atómov, iónov a molekúl = kryštálovej štruktúry (kamenná soľ – pravidelne sa tu striedajú kladné ióny Na so zápornými iónmi Cl)

  • vlastnosti M:

1. fyzikálne

a) mechanické (tvrdosť, hustota)

b) optické (súvisia so svetlom - farba, lesk)

2. chemické

1. fyzikálne vlastnosti: závisia od kryštálovej štruktúry

A) mechanické

hustota: závisí od druhu, hmotnosti a vzdialenosti častíc v kryštálovej štruktúre, umožňuje minerály presne určovať (ťažké = veľká hustota – zlato, ľahké = malá hustota – kamenná soľ)

tvrdosť: závisí od pevnosti spojenia častíc v kryštálovej štruktúre (čím menšia vzdialenosť medzi časticami, tým je minerál tvrdší), mäkké – mastenec, tvrdé – diamant,

stupnica tvrdosti: má 10 stupňov (1. mastenec – krajčírska krieda, 2. kamenná soľ, 3. kalcit, 4. fluorit, 5. apatit, 6. živec, 7. kremeň, 8. topás – výroba šperkov, 9. korund, 10. diamant – rezanie skla, hĺbkové vrty)

B) optické

farba: farebné M – majú stálu farbu (síra – žltá), sfarbené M – menia farbu podľa nečistôt v kryštálovej štruktúre (ametyst – fialový, ruženín – ružový), bezfarebné M – (čistý kremeň)

lesk: odraz svetla od plochy kryštálu (kovový – pyrit, sklený – kremeň, perleťový – sľuda...)

iné fyzikálne vlastnosti M: štiepateľnosť, vodivosť, kujnosť, magnetizmus…

2. chemické vlastnosti:

A) rozpustnosť vo vode – kamenná soľ, kalcit (nerozpúšťa sa zlato)

B) rozpustnosť v chem. látkach = kyselinách (kyselina chlorovodíková na vápenci vytvára oxid uhličitý – bublinky a šumenie)

Metódy skúmania M: zrakom, hmatom, čuchom

Z tejto témy sa nauč iba stupnicu tvrdosti – je to červená zvýraznená časť poznámok (nájdeš ju aj v učebnici). To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)