BIO

21. týždeň (12.4. - 16.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH:  Zopakovať a upevniť vedomosti o bunkách a ich živote u R aj Ž formou kvízu.

Téma VH: Opakovanie TC – Organizácia živej hmoty

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si zopakujeme učivo krátkeho TC – Organizácia živej hmoty formou kvízu.

Takže:

1. Otvor si Prílohu 1. Najdeš v nej kvíz.

2. Postupuj nasledovne:

- kvíz si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu;

- do stiahnutého kvízu doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný kvíz si ulož a pomenuj Kvíz BIO 8.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 16.04.2021 (piatok) na krskova.zsudica@gmail.com PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN !!!

POZNÁMKA: prosím kvíz mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám

možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, postupuj nasledovne:

- otvor si zošit z BIO;

- na horný okraj čistej strany napíš meno a priezvisko;

- poznač si čísla úloh pod seba do stĺpčeka;

- ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu odpoveď;

- odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

20. týždeň (5.4. - 9.4.2021)

Veľkonočné prázdniny

19. týždeň (29.3. - 2.4.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH:  Vysvetliť žiakom základné životné procesy prebiehajúce v bunke. Upriamiť pozornosť na delenie telových a pohlavných buniek pri rozmnožovaní.

Téma VH: Život bunky

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na druhú a zároveň poslednú tému nového TC – Organizácia živej hmoty. Vysvetlíme si a naučíte sa niečo o procesoch, ktoré prebiehajú v bunke.

1. Venujte sa novému učivu: Život bunky (učebnica str. 48 – 49). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: dýchanie, dráždivosť, citlivosť, pohyb, rozmnožovanie, delenie buniek a prenos genetických informácií ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Život bunky

  • základné životné procesy bunky: dýchanie, fotosyntéza, príjem a výdaj látok, rozmnožovanie a pohyb

PRÍJEM A VÝDAJ LÁTOK: prebieha neustále a zabezpečujú ho bunkové povrchy (bunková stena a cytoplazmatická membrána)

  •  cukry, tuky a bielkoviny využíva ako stavebné látky

  •  tuky a cukry ako zdroje energie

  •  bielkoviny, enzýmy a hormóny na reguláciu činnosti bunky

  •  vodu využíva na premenu látok

- prenos látok môže prebiehať pomocou difúzie, osmózy alebo prostredníctvom špecifických bielkovín (prenášačov)

  • DIFÚZIA: prenos malých molekúl z miesta s vyššou koncentráciou na miesto s nižšou koncentráciou

  • OSMÓZA: prenos molekúl z roztoku s vyššou koncentráciou do roztoku s nižšou koncentráciou, bunka týmto spôsobom prijíma alebo vylučuje vodu

FOTOSYNTÉZA: prebieha v zelených rastlinách obsahujúcich chloroplasty (premena anorganických látok na organické látky)

DÝCHANIE: prebieha v mitochondriách, ide o proces opačný ako fotosyntéza

POHYB:

a) aktívny pohyb vykonáva cytoplazma rôznymi smermi

b) pasívny pohyb vykonávajú baktérie a niektoré rastlinné a živočíšne bunky, ktoré nie sú schopné samostatného pohybu (pohyb pomocou vetra, vody, gravitácie…)

ROZMNOŽOVANIE BUNIEK = DELENIE

- bunky sa rozmnožujú delením, ktorému vždy predchádza delenie jadra bunky, výsledkom sú nové dcérske bunky, vždy súvisí s prenosom genetickej informácie uloženej v DNA

  • DELENIE TELOVÝCH BUNIEK = MITÓZA: umožňuje nahrádzanie odumretých alebo starých buniek kože, orgánov atď. Jedna materská bunka sa v procese mitózy rozdelí na dve dcérske bunky

  • DELENIE POHLAVNÝCH BUNIEK = MEIÓZA: meiózou vznikajú pohlavné bunky (spermie a vajíčka), nazýva sa aj redukčné delenie, pretože počas meiózy dochádza k redukcii= zníženiu počtu chromozómov na polovicu (splynutím samčej a samičej pohlavnej bunky sa dosiahne rovnaké množstvo genetického materiálu ako mali telové bunky – napr. u človeka 23 chromozómov od ženy + 23 chromozómov od muža = 46 chromozómov u budúceho jedinca)

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu a užite si veľkonočné prázdniny :-)     

18. týždeň (22. - 26.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH:  Zopakovať a upevniť vedomosti o bunke zo 6. ročníka.

Téma VH: Bunka a jej štruktúry

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na prvú tému nového TC – Organizácia živej hmoty. Zopakujeme si základné pojmy o bunkách zo 6. ročníka.

Výsledky testu z minulej hodiny som každému poslala emailom a známky sú aj v IŽK.

1. Venujte sa novému učivu: Bunka a jej štruktúry (učebnica str. 46 – 47). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: bunka, organela, časti bunky, jednobunkové a mnohobunkové organizmy, spoločné a rozdielne časti R a Ž buniek ... . Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Bunka a jej štruktúry

  • bunka – je najmenšia stavebná časť všetkých organizmov (okrem vírusov), ktorá je schopná vykonávať všetky životné funkcie (príjem a vylučovanie potravy, rozmnožoanie, dýchanie…), je viditeľná pod mikroskopom, z buniek sa skladajú telá organizmov

  • objavenie bunkyR. Hook, anglický fyzik a biológ (pozoroval korok- objavil dutinky podobné včeliemu plástu a nazval ich „BUNKY“)

  • rozdelenie organizmov podľa počtu buniek:

Nebunkové organizmy (nemajú vlastnú bunkovú štruktúru) – vírusy (HIV)

Jednobunkové organizmy (telo tvorí jediná bunka) – baktérie, riasy (drobnozrnko)

Mnohobunkové organizmy (telo zložené z veľkého počtu rôznych buniek) – stavovce (pes)

  • orgánčeky = organely sú časti bunky

  • rozdielne znaky medzi rastlinnou a živočíšnou bunkou

RASTLINNÁ

ŽIVOČÍŠNA

bunkovú stenu

nemá

chloroplasty s chlorofylom

nemá

vakuolu

nemá

Zásadný rozdiel je v spôsobe výživy !!! R bunky samé vytvárajú OL cez fotosyntézu (sú autotrofné) a Ž bunky získavajú potravu z rôznych zdrojov (sú heterotrofné)

  • spoločné znaky rastlinnej a živočíšnej bunky:

obe majú cytoplazmatickú membránu, cytoplazmu, jadro a mitochondrie

funkcia organel v bunke:

a) bunková stena – je iba u R, určuje pevnosť a tvar bunky, chráni jej vnútro, je priepustná – prepúšťa do bunky vodu a iné látky

b) cytoplazmatická blana – pokrýva bunku, je polopriepustná – umožňuje výmenu niektorých látok medzi bunkou a vonkajším prostredím

c) cytoplazma – vypĺňa vnútro bunky, zabezpečuje látkovú výmenu, ukladajú sa v nej zásobné látky

d) jadro – riadi bunku, prenáša dedičné informácie

e) chloroplasty – sú iba u R, obsahujú zelené farbivo chlorofyl, zabezpečujú fotosyntézu

f) ribozómy – tvoria bielkoviny

g) mitochondrie – zabezpečujú dýchanie bunky, sú to energetické centrá bunky

h) vakuoly – sú iba u R, obsahujú bunkovú šťavu, ukladajú sa v nich zásobné látky

DÚ: Nakresli si do zošita rastlinnú aj živočíšnu bunku (obr. 131 zo str. 47).

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

17. týždeň (15. - 19.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Overiť úroveň vedomostí žiakov z TC o základných životných procesoch živočíchov formou testu.

Téma VH: Opakovanie TC - TEST

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si overím Vaše vedomosti z TC o základných životných procesoch u živočíchov.

1. Otvorte si Prílohu 1. Nájdete v nej test.

2. Postupujte nasledovne:

- test si stiahni do Wordu alebo iného textového dokumentu;

- do stiahnutého testu doplň svoje meno a priezvisko;

- zmenou farby písma (napr. zelenou) vyznač jednu z ponúkaných možností, ktorú považuješ za správnu (v každej otázke je len jedna z možností správna);

- vypracovaný test si ulož a pomenuj Test BIO 8.r. + meno a priezvisko;

- dokument odošli emailom ako prílohu do 19.03.2021 (piatok) na krskova.zsudica@gmail.com PROSÍM DODRŽAŤ TERMÍN !!!

POZNÁMKA: prosím test mi nefoť!!! (foto je často neostré, zle viditeľné, veľa fotiek, nemám

možnosť ho poriadne opraviť…).

Ak máš problém s technikou, postupuj nasledovne:

- otvor si zošit z BIO;

- na horný okraj čistej strany napíš meno a priezvisko;

- poznač si čísla úloh pod seba do stĺpčeka;

- ku každej úlohe doplň písmeno, ktoré podľa teba označuje správnu odpoveď;

- odfoť a ako 1 foto formou prílohy odošli do termínu na uvedenú adresu. ĎAKUJEM!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

16. týždeň (8. - 12.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH:  Zopakovať a upevniť si vedomosti z rozmnožovania a vývinu živočíchov formou PL. Pripraviť sa na test.

Téma VH: PL – rozmnožovanie a vývin Ž

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si zopakujete poznatky z témy, ktorú ste sa mali naučiť z predchádzajúcej VH - rozmnožovanie a vývin Ž.

1. Venujte sa vypracovaniu PL, ktorý je vytvorený tak, aby rozvíjal Vašu čitateľskú gramotnosť. V Prílohe 1. nájdete PL. Pri jeho vypĺňaní použite U BIO str. 38 – 41. Presný návod na to, ako máte PL vyplniť a odoslať nájdete priamo v jeho úvode po rozkliknutí Prílohy 1.

2. Potom si zopakujte jednotlivé témy od str. 24 po str. 41 a pripravte sa na TEST, ktorý budete písať na nasledujúcej VH. Ak chcete, môžete pri opakovaní využiť aj všetky prezentácie, ktoré som Vám postupne posielala tak, ako sme učivo preberali (nájdete ich na školskej stránke v priečinku Biológia).

3. Vypracovaný PL mi pošlite do 12.3.2021 na môj email. Držím palce, určite to hravo zvládnete.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

15. týždeň (1. - 5.3.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom spôsoby rozmnožovania a vývinu živočíchov. Pochopiť rozdiely medzi pohlavným a nepohlavným rozmnožovaním ako aj medzi priamym a nepriamym vývinom  živočíchov.

Téma VH: Rozmnožovanie a vývin živočíchov

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň sa podrobnejšie pozrieme na posledný životný proces Ž a to je rozmnožovanie a vývin.

1. Venujte sa novému učivu: Rozmnožovanie a vývin živočíchov (učebnica str. 38 – 41). Pozrite si prezentáciu (Príloha 1.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: druhy rozmnožovania, obojpohlavnosť = hermafroditizmus, vývin a jeho odlišnosti u Ž, vnútorné a vonkajčie oplodnenie, priamy a nepriamy vývin, starostlivosť o potomstvo…. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

2. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Rozmnožovanie a vývin Ž

  • rozmnožovanie: ZŽP, zabezpečuje zachovanie druhu, prenos genetických informácií z rodičov na potomkov

  • druhy rozmnožovania:

1. nepohlavné – vývoj potomkov z telových buniek rodičovského jedinca (typy NR: delenie – prvoky, pučanie – pŕhlivce = nižšie formy Ž)

2. pohlavné – u vyšších foriem Ž s oddeleným pohlavím, ide o prenos genetických informácií od oboch rodičov, tvoria sa pri ňom pohlavné bunky v pohlavných orgánoch: samčie = spermie  v semenníkoch; samičie = vajíčka vo vaječníkoch

  • obojpohlavnosť = hermafroditizmus: spermie a vajíčka vznikajú v tele toho istého jedinca v rozdielnom období života, (aby nedošlo k samooplodneniu), k oplodneniu dochádza pri vzájomnej výmene spermií

  • pohlavná dvojtvarosť = oddelené pohlavie (samec/samička), prejavuje sa aj výraznými odlišnosťami v telesných znakoch (veľkosť tela, sfarbenie, parohy, rohy, hrebene...)

  • oplodnenie: predchádza mu párenie Ž, ide o splynutie samčej a samičej PB a vznik zárodku NJ (spermia + vajíčko = zárodok, z neho sa vyvíja nový jedinec)

  • druhy oplodnenia:

1. vonkajšie oplodnenie – prebieha mimo tela Ž, väčšinou vo vode (bezstavovce, ryby a obojživelníky)

2. vnútorné oplodnenie – prebieha v pohlavných orgánoch samice

  • vývin Ž: začína oplodnením vajíčka a končí smrťou Ž

  • druhy vývinu:

1. nepriamy – je kratší, prebieha v 2 formách:

a) neúplná premena: vajíčko – nymfa – DJ (koník lúčny)

b) úplná premena: vajíčko – larva – kukla – DJ (včela medonosná)

2. priamy – je dlhší, nemá prechodné štádiá (vyvíjajúci sa zárodok vo vajíčku sa podobá DJ, len je menší)

  • starostlivosť o potomkov:

a) BS, ryby, obojživelníky a plazy – sa o mláďatá nestará

b) vtáky – sa o mláďatá väčšinou starajú (vtáky – kŕmivé (dravce, spevavce) / nekŕmivé (zúbkozobce, kury)

c) cicavce – vývin: zárodok – plod, ktorý sa vyvíja v maternici, je vyživovaný z placenty; po narodení je závislý na matke, živí sa cicaním materského mlieka, ktoré sa tvorí v mliečnych žľazách matky

3. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

 

14. týždeň (22. - 26.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom spôsoby pohybu živočíchov. Pochopiť význam pohybu v prirodzenom prostredí jednotlivých skupín  živočíchov.

Téma VH: Pohyb živočíchov

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo o zmyslovom vnímaní živočíchov formou PL. PL je v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Úlohy vypracujte písomne do Z. Po návrate do školy si skontrolujeme správnosť odpovedí!  PL NEPOSIELAJ !!!

2. Následne sa venujte novému učivu: Pohyb živočíchov (učebnica str. 36 – 37). Pozrite si prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: pohyb, vonkajšia a vnútorná kostra, spôsoby pohybu bezstavovcov a stavovcov. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Pohyb živočíchov

Ž ->majú rôzne organely a orgány na pohyb v závislosti od prostredia, v ktorom žijú

  • Bezstavovce (majú vonkajšiu kostru)

1. Jednobunkovce

bičíky = kmitanie (červenoočko)

brvy = vírenie, vlnenie (črievička)

panôžky = výbežky cytoplazmy (meňavka)

2. Mnohobunkovce

- majú vyvinuté svalstvo:

svalové bunky = pŕhlivce (nezmar)

svaly = ploskavce, obrúčkavce, článkonožce (križiak)

svalnatá noha + sliz = mäkkýše (slimák)

  • Stavovce (majú vnútornú kostru)

-> majú 3 druhy svalového tkaniva:

priečne pruhované – kostrové = pripojené šľachami na kosti, vôľou ovládané, unaviteľné

hladké = vnútorné orgány, vôľou neovládané

svalovina srdca = vôľou neovládaná, neunaviteľná

druhy pohybu:

ryby = plávanie, hydrodynamický tvar tela, končatiny – párové a nepárové plutvy

obojživelníky = plávanie, skákanie

plazy = plazenie, behanie, kráčanie, plávanie

vtáky = behanie, lietanie – krídla, duté kosti, hrebeň na prsnej kosti na upínanie lietacích svalov, vzdušné vaky, perie

cicavce = všetky druhy pohybu

4. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Pripomínam úlohu z predchádzajúceho týždňa - vypracuj úlohu č. 3 z U str. 35 - fialový obdĺžnik SKÚMAM a OBJAVUJEM -formu a rozsah si vyber sám  (po nástupe do školy si práce zozbieram a skontrolujem) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

--------------------------------------------------------------------------------------------

13. týždeň (8. - 12.2.2021)

Vzhľadom na organizačné zmeny online vyučovanie nebude, pracujte podľa nasledovných pokynov !!!

Cieľ VH: Vysvetliť žiakom princípy zmyslového vnímania živočíchov (spoločné a rozdielne znaky). Pochopiť význam zmyslov a ich využívania v prirodzenom prostredí jednotlivých skupín  živočíchov.

Téma VH: Zmyslové vnímanie živočíchov

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si:

1. Zopakujete učivo z poslednej vyučovacej hodiny formou kvízu. Otázky sú v Prílohe 1 (vo formáte doc alebo vo formáte pdf). Odpovede vypracuje do Z (číslo otázky + písmeno, ktoré označuje správnu odpoveď). Odfoťte a odošlite na krskova.zsudica@gmail.com do 12.2.2021.

2. Následne sa venujte novému učivu: Zmyslové vnímanie živočíchov (učebnica str. 34 – 35). Pozrite si Prezentáciu (Príloha 2.). Nájdete v nej vysvetlené kľúčové slová ako: zmyslové vnímanie, zmyslové receptory, zmyslový vnem, zmyslové orgány, zmysly – chuť, čuch, hmat, sluch, zrak. Prezentácia Vám pomôže urobiť si predstavu o tom, čo je z novej témy dôležité, a čo by ste si mali zapamätať.

3. Potom si učivo ešte raz prečítajte z U a do Z si prepíšte poznámky uvedené nižšie (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Zmyslové vnímanie živočíchov

  • zmyslové vnímanie – jeho predpokladom je dráždivosť, je proces prijímania informácií z vonkajšieho a vnútorného prostredia

  • zmyslové bunky = receptory – zabezpečujú zmyslové vnímanie a sú základom funkcie zmyslových orgánov

  • zmyslový vnem – je výsledkom zmyslového vnímania (receptor – dostredivá nervová dráha – príslušné centrum v mozgu/mieche – spracovanie podnetu – vytvorenie odpovede)

  • zmyslové orgány – sú zložené zo zmyslových receptorov, zachytávajú rôzne podnety z prostredia (u človeka: oči, uši, koža, jazyk, nos)

  • zmysly: zrak, sluch, hmat, chuť, čuch

1. zrak – umožňuje vnímanie svetla, orientáciu v priestore, komunikáciu, ochranu pred nebezpečenstvom

a) BS: svetlocitlivé bunky na povrchu tela (dážďovka), pohárikovité oko (slimák), zložené oko (včela)

b) S: komorové oko (umožňuje farebné videnie), najlepší zrak majú dravé vtáky a mäsožravé cicavce

2. sluch – umožňuje vnímanie zvukových vĺn vo vzduchu/vo vode, orientáciu v priestore, komunikáciu, ochranu pred nebezpečenstvom

a) BS: sluchové orgány na hrudi, boku bruška/na končatinách (kobylka)

b) S: sluchový orgán – ucho (vonkajšie, stredné a vnútorné), výborný sluch majú netopiere, veľryby

3. hmat – umožňuje vnímanie dotyku, ťahu, tlaku, chladu, tepla, chvenia, tvrdosti .., orientáciu v priestore, komunikáciu, ochranu pred nebezpečenstvom

a) BS: hmatové telieska na tykadlách, v koži a chĺpkoch na tele (včela)

b) S: koža, hmatové pierka pri zobáku (vtáky), nozdry, pysk a fúzy (cicavce)

4. chuť – umožňuje vnímanie tekutých látok, je dôležitá pri výbere potravy, ochrane pred škodlivými látkami, vylučovaní štiav

a) BS: chĺpky okolo ústneho otvoru, končatiny (mravce)

b) S: ústna dutina, jazyk, hltan, rozlišovanie chutí – slaná, sladká, horká, kyslá (cicavce)

5. čuch – umožňuje vnímanie plynných látok vo vzduchu/vo vode, orientáciu v priestore, vyhľadávanie potravy a partnera na rozmnožovanie, zistenie nebezpečenstva

a) BS: čuchové receptory na tykadlách a v prednej časti tela (mravce)

b) S: čuchová sliznica v nozdrách (nose), výborný čuch majú psy, kone a svine

4. Do budúceho týždňa sa naučte učivo podľa poznámok.

DÚ: Písomne vypracuj úlohu č. 3 z U str. 35 - fialový obdĺžnik SKÚMAM a OBJAVUJEM -formu a rozsah si vyber sám  (po nástupe do školy si práce zozbieram a skontrolujem) !!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

12. týždeň (1. - 5.2.2021)

Téma: ŽIVOTNÉ PROCESY ŽIVOČÍCHOV – Regulácia tela živočíchov

Ahoj ôsmaci, dnes nebude online vyučovanie !!!

Ďalším dôležitým životným procesom Ž je regulácia ich tela, ktorá sa u cicavcov uskutočňuje prostredníctvom dvoch sústav. Viete ktorých ?!?

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 32 - 33 a poriadne si pozrite aj obrázky.  Nakoniec si do Z prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Životné procesy živočíchov – Regulácia tela Ž

  • regulačné procesy = riadiace procesy

Ich úlohou je :

- udržiavanie vnútornej rovnováhy

- reakcia na podnety prostredia

- fungovanie organizmu ako celku

  • regulácia môže byť:

a) HORMONÁLNA – proces, pri ktorom sa chemickými látkami prenášajú informácie ovplyvňujúce činnosť telesných orgánov

hormóny sú – biologicky účinné organické látky, regulujú proces premeny látok, rast, vývin, rozmnožovanie

Bezstavovce – hormóny majú v nervových bunkách, regulujú napr. zvliekanie pokožky, zakukľovanie...

Stavovce – hormóny majú v žľazách s vnútorným vylučovaním – regulujú napr. teplotu tela, zimný spánok...

b) NERVOVÁ – zabezpečuje  premenu podnetov  - informácií na signály (procesy nervovej sústavy zabezpečujú dráždivosť

nervy sú tvorené nervovými bunkami - neurónmi – ich úlohou je prijímať, viesť a spracovať informácie

Bezstavovce:

Pŕhlivce (nezmar hnedý) – rozptýlená NS

Mäkkýše (slimák záhradný) – uzlinová NS

Ploskavce (ploskuľa mliečna) – pásavá NS

Obrúčkavce (dážďovka obyčajná) a článkonožce (pavúk križiak) – rebríčková NS

Stavovce: všetky majú rúrkovú NS (tvorí ju mozog + miecha)

  • reflexný oblúk dráha nervového vzruchu od receptora cez ústredie po výkonný orgán

  • reflex – odpoveď organizmu na podnet

  • druhy reflexov:

NEPODMINENÉ – vrodené ( inštinkty)  napr. stavanie hniezda

PODMIENENÉ – naučené/získané tvoria sa učením počas života (lietanie)

DÚ: Naučte sa učivo podľa poznámok!!!

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

11. týždeň (25. - 29.1.2021)

Téma: ŽIVOTNÉ PROCESY ŽIVOČÍCHOV – Obeh telových tekutín u živočíchov

Online VH (pondelok od 9.30 do 10.30 h.)

Ahoj ôsmaci, dnes pokračujeme v online vyučovaní.

Ďalším dôležitým životným procesom Ž je prúdenie telových tekutín a činnosť srdca.

POKYNY K PRÁCI:

Po skončení online VH si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo ešte prečítajte aj z učebnice str. 30 a 31 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Životné procesy živočíchov – Obeh telových tekutín u Ž

  • telové tekutiny: umožňujú prepojenie tráviacej, dýchacej a vylučovacej sústavy, vypĺňajú priestory medzi bunkami a tkanivami alebo prúdia v cievach obehovej sústavy, prenos látok medzi orgánmi, tkanivami, patria sem krvomiazga a krv

  • obehovú (cievnu) sústavu: tvorí srdce, cievy a krv

  • krv: tvorí ju krvná plazma a krvné bunky (červené krvinky, biele krvinky a krvné doštičky = poznať ich funkciu v tele – učivo 7.r.)

  • BEZSTAVOVCE: majú

a) otvorenú obehovú sústavu → mäkkýše → článkonožce (neuzavretý systém ciev, ktoré končia otvorené v telovej dutine a krv sa voľne rozlieva medzi orgány)

b) zatvorenú obehovú sústavu → obrúčkavce  (zatvorená sústava ciev + srdce)

  • STAVOVCE: majú – zatvorenú sústavu ciev + srdce (najjednoduchšia je u rýb, najdokonalejšia je u vtákov a cicavcov)

  • cievy delíme na:

žily - vedú krv do srdca

tepny - vedú krv zo srdca (krv v žilách a tepnách sa nemieša), rozvetvujú sa na vlásočnice (umožňujú prívod živín a kyslíka k bunkám,odvádzanie odpadových a nepotrebných látok)

  • srdce rýb: schéma je zložené z 1 komory a 1 predsiene

  • srdce obojživelníkov: je zložené z 2 predsiení a 1 komory

  • srdce plazov: má 2 predsiene a 1 komory neúplne rozdelenej

  • srdce vtákov: má 2 predsiene a 2 komory

  • srdce cicavcov – má 2 predsiene - pravá a ľavá a 2 komory- pravá a ľavá - majú 2 krvné obehymalý (pľúcny) a veľký (telový)

DÚ: Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :-)

10. týždeň (18. - 22.1.2021)

Téma: ŽIVOTNÉ PROCESY ŽIVOČÍCHOV – Vylučovanie živočíchov

Ahoj ôsmaci, tento týždeň si vyskúšame online vyučovanie.

Online VH (pondelok od 9.30 do 10.30 h.) Link: https://meet.google.com/spb-isqb-wuv

Budeme pokračovať v základných životných procesoch Ž a pozrieme sa bližšie na ich vylučovanie.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 28 a 29 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z).

Životné procesy živočíchov – Vylučovanie živočíchov

  • vylučovanie: je ZŽP, proces odstraňovania odpadových  a nadbytočných látok z tela vzniknutých pri metabolizme, zabezpečuje rovnováhu vnútorného a vonkajšieho prostredia, závisí od stupňa vývoja a stavby tela Ž, riadi ho nervová a hormonálna S

  • organické látky: hromadia sa v telových tekutinách a prechádzajú do vylučovacích orgánov

  • jednobunkové Ž: vylučujú OL celým povrchom tela/stiahnuteľnými vakuolami

  • mnohobunkové Ž: vylučujú OL vylučovacími orgánmi

  • bezstavovce:

a) pŕhlivce (nezmar) – vyvrhovací otvor

b) obrúčkavce, mäkkýše, článkonožce – kanáliky/sústavu kanálikov vyúsťujúcich na povrch tela

  • stavovce: vylučovanie zabezpečujú viaceré sústavy

a) tráviaca S – tuhé nestrávené zvyšky potravy (výkaly/exkrementy)

b) dýchacia S – vylučuje CO2

c) kožná S – vylučuje pot, reguluje telesnú teplotu

d) močová S – vylučovanie tekutých OL – moč (nadbytočná voda, soli, močovina = moč - u rýb je riedky, u plazov je kašovitý, u vtákov je hlienovitý, u cicavcov je svetložltá, číra tekutina s charakteristickým zápachom), S si močom značkujú územie/vyhľadávajú jedince opačného pohlavia;

  • MS je tvorená: obličkami, močovodmi, močovým mechúrom, močovou rúrou

DÚ:     Vysvetli pojem dehydratácia a uveď príklad, kedy k nej dochádza.

Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)

9. týždeň (11. - 15.1.2021)

Téma: ŽIVOTNÉ PROCESY ŽIVOČÍCHOV – Dýchanie živočíchov

Ahoj ôsmaci, po dlhšej vianočnej prestávke sa vraciame opäť k učeniu. Žiaľ zatiaľ stále dištančnou formou. Testík, ktorí ste písali pred Vianocami ste zvládli celkom pekne, takže môžeme pokračovať ďalšou témou súvisiacou so životnými procesmi živočíchov. Tento týždeň sa pozrieme na ich dýchanie.

POKYNY K PRÁCI:

Na úvod si pozrite prezentáciu z Prílohy 1. - urobíte si predstavu o tom, čo by ste si mali z tohto učiva zapamätať. Potom si učivo prečítajte z učebnice str. 26 a 27 a poriadne si pozrite aj obrázky. Do Z si prepíšte nasledovné poznámky (vo formáte doc alebo vo formáte pdf) ak máte možnosť, vytlačte a nalepte si ich do Z.

Životné procesy živočíchov – Dýchanie živočíchov

  • dýchanie – základný životný proces, pri ktorom ide o výmenu dýchacích plynov, pri dýchaní sa energia uvoľňuje, nedostatok kyslíka ohrozuje život Ž
  • dýchacie plyny – sú kyslík (vdychujú) a oxid uhličitý (vydychujú)
  • spôsob prijímania kyslíka u Ž: závisia od prostredia, v ktorom Ž žijú

1. celým povrchom tela (jednobunkové Ž a drobné Ž – nezmar, dážďovka, drobné článkonožce)

2. dýchacími orgánmi (niektoré bezstavovce a všetky stavovce)

  • dýchanie u vodných bezstavovcov - vonkajšími žiabrami (larvy hmyzu – podenka)
  • dýchanie u suchozemských bezstavovcov

- celým povrchom tela (dážďovka)

- vzdušnicami (hmyz – včela)

- pľúcnymi vačkami (pavúky – križiak obyčajný)

  • dýchanie u stavovcov – závisí od spôsobu života a telesnej aktivity

a) dýchanie u vodných stavovcov - príjem kyslíka z vody žiabrami (ryby – kapor a larvy obojživelníkov – skokan)

b) dýchanie u suchozemských stavovcov – príjem kyslíka zo vzduchu špecializovanými dýchacími orgánmi/dýchacou sústavou orgánov:

obojživelníky – nedokonalé vakovité pľúca + koža

plazy – dokonalejšie vakovité pľúca

vtáky – vzdušné vaky (nadľahčovanie tela, termoregilácia) + pľúca

cicavce – dokonale vyvinuté pľúca

  • vonkajšie dýchanie – je výmena dýchacích plynov medzi pľúcnymi mechúrikmi a krvou
  • vnútorné dýchanie – je výmena dýchacích plynov medzi bunkami a krvou

DÚ: Nakresli si do Z obr. č. 66 z U str. 27. Nauč sa učivo podľa poznámok!!!

To je v tomto týždni všetko. Prajem Vám veľa chuti do práce. Sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Vám za spoluprácu :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8. Týždeň (14. - 18.12.2020)

Téma: Opakovanie TC - TEST

POKYNY K PRÁCI:

Tak ako som Vás minulý týždeň upozornila, dnes Vás čaká opakovanie 1. časti TC formou testu. Nájdete ho v Prílohe 1.

Postup vypracovania:

1. Test si stiahni do Wordu.

2. Doplň meno a priezvisko.

3. Z ponúkaných možností vyber 1 (ktorá je podľa teba správna) a vyznač ju zmenenou farbou.

4. Vypracovaný test si ulož a potom odošli najneskôr do 18.12.2020 do 12.00 h na krskova.zsudica@gmail.com.

5. Výsledky sa dozvieš do 31.12.2020.

To je v tomto kalendárnom roku všetko.

Prajem Vám veselé vianočné sviatky, užite si prázdniny a verím, že sa uvidíme 11.1.2021 už v škole. Ak nie, sledujte školskú stránku, kde nájdete všetky pokyny aj k biológii.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

7. týždeň (7. - 11.12.2020)

Téma: ŽIVOTNÉ PROCESY ŽIVOČÍCHOV – Výživa živočíchov

POKYNY K PRÁCI:

Prvou témou zo životných procesov živočíchov je ich výživa. Táto téma nie je náročná, stačí ak si ju prečítaš z učebnice na str. 24 - 25 a do zošita doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Životné procesy živočíchov – Výživa živočíchov

  • výživa živočíchov – proces súvisiaci s prijímaním a spracovaním potravy

  • potrava obsahuje pre živočíchy:

    • živiny = látky potrebné pre rast a iné životné procesy poskytuje energiu

    • základné živiny v potrave sú:

a) organické látky   

b) anorganické látky

CUKRY

VODA

TUKY

MINERÁLNE LÁTKY

BIELKOVINY

 

VITAMÍNY

 

Živočíchy patria medzi  HETEROTROFNÉ ORGANIZMY!!!

  • heterotrofné organizmy = organizmy, ktoré  získavajú živiny a energiu z iných organizmov. Patria medzi konzumenty – prijímajú hotové organické látky.

  • sústava, ktorá zabezpečuje príjem a spracovanie potravy = TRÁVIACA SÚSTAVA.

  • Tráviaca sústava bezstavovcov:

PŔHLIVCE = vodné živočíchy, ktorých telo má tvar mechúrika, majú jednoduchú tráviacu dutinu s 1 otvorom, ktorým prijímajú potravu, ale aj vyvrhujú nestrávené zvyšky, patrí sem NEZMAR – korisť znehybňuje pomocou pŕhlivých buniek, ktoré má na ramenách a do tráviacej dutiny si ju posunie pomocou ramena

MÄKKÝŠE = bezstavovce, ktoré majú mäkké nečlánkované telo (slimák)

OBRÚČKAVCE = bezstavovce s rovnomerne článkovaným telom (dážďovka)

ČLÁNONOŽCE = bezstavovce s nerovnomerne článkovaným telom a končatinami

Tieto 3 skupiny (mäkkýše, obrúčkavce a článkonožce) majú tráviacu rúru s 2 otvormi

  • Tráviaca sústava stavovcov: skupiny stavovcov: RYBY, OBOJŽIVELNÍKY, PLAZY, VTÁKY, CICAVCE

Tráviacu sústavu stavovcov tvorí: ústna dutina, hltan, pažerák, žalúdok, črevo (tenké, hrubé), análny otvor

  • trávenie: je proces postupného rozkladu potravy,  rozlišujeme mechanické (rozdrobenie potravy na menšie časti v ústnej dutine) a chemické trávenie (rozklad organických látok enzýmami)

  • mimotelové trávenie: je zvláštny typ trávenia u pavúkov (do koristi vystrekujú tráviacu šťavu s enzýmami, ktorá ju rozloží a potom rozloženú korisť cicajú)

  • vstrebávanie: proces prechodu látok cez steny TS do telových tekutín a cez ne do tkanív a buniek živočícha, prebieha hlavne v tenkom čreve

  • rozdiel tráviacej sústavy mäsožravcov a bylinožravcov:

MÄSOŽRAVCE majú ostré pazúry – zachytenie koristi, výrazné očné zuby – trhanie koristi, prehĺtajú celé kusy, malé slinné žľazy, vodu chlípu jazykom, krátke tenké črevo

BYLINOŽRAVCE majú široké stoličky – rozdrobovanie potravy, malé očné zuby, dobre vyvinuté slinné žľazy, vodu pijú sŕkaním, zložený žalúdok, dlhé tenké črevo

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: do budúceho týždňa si zopakuj učivo od str. 10 po str. 21, nabudúce si overíme vedomosti TESTOM !!!

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

 

6. týždeň (30.11. - 4.12.2020)

Téma: ŽIVOT RASTLÍN

POKYNY K PRÁCI:

Poslednou témou k životným procesom baktérií, húb a rastlín je ŽIVOT RASTLÍN. Táto téma nie je náročná, stačí ak si ju prečítaš z učebnice na str. 20 - 21 a do zošita doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Život rastlín

  • život R – začína oplodnením vajíčka, vznikom semena a končí odumretím R

  • podmienky klíčenia R – voda, vzduch, teplo

  • podmienky rastu R – voda, vzduch, teplo + svetlo (fotosyntéza)

  • rozdelenie R podľa spôsobu klíčenia:

  1. jednoklíčnolistové R – klíčia jedným klíčnym listom (pšenica, kukurica, tulipán ...)

  2. dvojklíčnolistové R – klíčia dvoma klíčnymi listami (hrach, púpava, fazuľa ...)

  • rast R – je kvantitatívna zmena (napr. zväčšovanie buniek, predlžovanie a hrubnutie...), R rastú celý svoj život

  • vývin R – je kvalitatívna zmena (zmeny od vzniku až po zánik R – napr. klíčenie semena, tvorba a rast listov, kvetov, plodov ...)

  • životný cyklus R – je obdobie života R, toto obdobie je rôzne dlhé

  • rozdelenie R podľa dĺžky životného cyklu:

  1. jednoročné R – cyklus trvá iba 1 rok (vyklíčia, vyrastú, vytvoria plody a semená a odumrú, napr. cínia, astra, nechtík ...)

  2. dvojročné R – v 1.roku vytvoria iba vyživovacie orgány a v 2. roku vytvoria aj rozmnožovacie orgány, napr. petržlen, kapusta, mrkva ...)

  3. trváce R žijú a rastú na jednom mieste niekoľko rokov = sú to tzv. trvalky (napr. ľalia, tulipán, jabloň ...)

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

5. týždeň (23. - 27.11.2020)

Téma: DRÁŽDIVOSŤ A POHYB RASTLÍN

POKYNY K PRÁCI:

Ahoj všetci. Po veľmi dlhom čase sa vraciame k práci a ďalšou témou na samoštúdium je dráždivosť a pohyb rastlín. Učivo si najskôr prečítaj z učebnice na str. 18 – 19. Potom si do zošita doplň nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Dráždivosť a pohyb rastlín

  • citlivosť: je 1 z vlastností R, jej základom je dráždivosť

  • dráždivosť: je schopnosť R reagovať na vonkajšie a vnútorné podmienky

  • pohyb R: je výsledkom dráždivosti

  • vnútorné podmienky: spôsobujú rastový pohyb (kývavý a krútivý pohyb stonky)

  • vonkajšie podmienky: zapríčiňujú ohyby R (fúkanie vetra)

  • faktory vyvolávajúce pohyby R:

a) fyzikálne – svetlo, teplota, tlak, zemská gravitácia, žiarenie

b) chemické – voda, chem. látky

c) biologické – vírusy, parazity

  • zemská gravitácia: spôsobuje, že korene R rastú smerom nadol, stonka smerom nahor

  • svetlo: zapríčiňuje pohyb R smerom k zdroju podľa intenzity

  • tlak: spôsobuje napr. vystreľovanie semien po dozretí (netýkavka)

  • chemické látky: napr. dym spôsobuje vädnutie R

UV žiarenie: spôsobuje u R spomalenie, zastavenie rastu, fotosyntézy čo vedie až k odumretiu R!!!

Pre lepšie pochopenie učiva si pozri aj priloženú prezentáciu!!! Učivo sa nauč podľa osnovy v poznámkach.

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie. Pre žiakov, ktorí sa prihlásili na BIO olympiádu pripomínam, aby si na nej pracovali.

POZNÁMKA: z BIO online hodiny nebudú.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)

4. týždeň (16. - 20.11.2020)

- riaditeľské voľno

3. týždeň (9. - 13.11.2020)

- prázdniny

2. týždeň (2. - 6.11.2020)

- prázdniny

1. týždeň (26. - 29.10.2020)

Téma: Rozmnožovanie rastlín

POKYNY K PRÁCI:

Tému rozmnožovania sme začali na poslednej hodine v škole. Vysvetlili sme si rozmnožovanie baktérií a húb. Teraz Ťa čaká ROZMNOŽOVANIE RASTLÍN. Aj keď je toto učivo dosť náročné, stačí ak si túto tému prečítaš z učebnice na str. 16-17 a do zošita doplníš nasledovné poznámky (ak máš možnosť, môžeš si ich vytlačiť a nalepiť do zošita):

Rozmnožovanie rastlín

  • rozmnožovanie R rastliny sa môžu rozmnožovať:

a) nepohlavne – rôznymi časťami tela okrem semena,   tento druh rozmnožovania R voláme tiež  vegetatívne rozmnožovanie (napr. koreňom, stonkou, listami, výtrusmi);

ovocné dreviny – očkovaním, vrúbľovaním

výtrusmi a podzemkom – machy, paprade, prasličky

podzemkom – veternica, konvalinka

koreňovými odrezkami – ostružina, chren

listovými odrezkami – sempólia, sansevieria

stonkovými odrezkami – fukcia, muškát

vrcholovými odrezkami – krušpán

delením trsov – chryzantéma, okrasné trávy

poplazmi – jahody

hľuzami – georgína, zemiak

cibuľou – tulipán, snežienka

potápaním – ríbezle, vinič

b) pohlavne – prebieha u kvitnúcich R splynutím 2 pohlavných buniek, čiže prostredníctvom semien, voláme ho tiež generatívne rozmnožovanie R

  • rozmnožovací orgán R = kvet (samčia časťtyčinky, samičia časť piestik)

  • opelenie: prenos peľu z tyčinky na piestik

a) samoopelenie: opelenie peľom toho istého kvetu/iného kvetu z tej istej R

b) cudzoopelenie: opelenie kvetu kvetom inej R toho istého druhu

  • prenos peľu: hmyzom, vetrom, vtákmi

  • oplodnenie: splynutie peľového zrnka s vajíčkom, z vajíčka je semenoz dolnej časti piestika je plod

  • semená a ich uloženie:

u listnatých drevín a bylín v plode = takéto R voláme krytosemenné;

u ihličnanov sú semená uložené voľne na drevených šupinách šišky = takéto R voláme nahosemenné R

To je na tento týždeň všetko, sleduj webovú stránku školy. Každý týždeň tam nájdeš pokyny k ďalšej práci z biológie.

Ďakujem Ti za spoluprácu :)